Sport přináší velké příběhy a generuje ještě větší peníze. Pro ty, které nebaví šajtle, bekhendy a smeče, ale zajímá je propojení sportu s byznysem, je naše rubrika Branky, body, dolary. Dnes především o pestrém finančním výhledu pro rok 2022, ať už se týká výdělků, nákupů či rodinných impérií.

Pro rekord i bez očkování

Chcete vyzrát na inflaci? Stačí hrát tenis. Ale nejlépe ze všech. První grandslam roku Australian Open, který v lednu tradičně přivítá Melbourne, totiž vítězce a vítězovi singlu dá 3,2 milionu dolarů – ještě před rokem to přitom bylo necelých 2,1 milionu. Krásný nárůst.

Zatímco v nejtěžších covidových časech se v tenisu řešilo, zda by se ti nejlepší a nejlépe vydělávající neměli uskrovnit v prospěch zbytku pole (žádné vítěz bere vše), teď se trend obrací. A bude mimořádně zajímavé sledovat, zda si pro rekordní prémii dojde místní rekordman, devítinásobný šampion z Melbourne Parku Novak Djokovič.

Srbská ikona totiž dostala výjimku a může přiletět bez očkování, což vytáčí Australany, jejichž příbuzní kvůli přísným pravidlům do země stále nemohou. Djokovič ano. A peníze čekají…

Ropa pořád je. Chceme další klub!

Tomu se říká hořkosladký pocit. Když fond Saudi Arabia Public Investment Fund koupil tradiční klub Newcastle United, získal tím tým z Premier League s obrovským náskokem jednoznačně nejbohatšího vlastníka. Vždyť saúdský fond oficiálně operuje s majetkem 9,6 bilionu korun!

Vyvstala tím však zároveň otázka, jak se postavit k tomu, že Saúdská Arábie čelí mnoha nařčením, především z porušování lidských práv. A něco podobného teď asi čeká i fotbalové fanatiky ze severu Itálie.

Saúdi totiž nemají problém vytáhnout další „drobné“ a finišují s nákupem ještě většího fotbalového jména. Za italský Inter Milán mají zaplatit miliardu dolarů. To je výrazně více než u Newcastlu (409 milionů dolarů), ale pořád ani ne zlomek majetku fondu (430 miliard dolarů). To se to nakupuje… A vzhledem k tomu, že ropa teče dál, to nemusí být konečná.

¨Další generace Beckhamů nastupuje

Ach Romeo, Romeo! Proč jsi Romeo? Své jméno zapři, odřekni se otce… Dost Shakespeara, protože tenhle mladík naopak na otcově jméně stojí. Představuje se Romeo Beckham – nová generace z rodiny anglického fotbalového průkopníka propojení sportu s reklamou.

David Beckham, jehož kariérní příjmy se odhadují přibližně na 800 milionů dolarů, tleská tomu, jak běží kariéra jeho devatenáctiletého syna. Ten nastupuje ve farmářském celku Miami z americké MLS a do toho podle britského listu The Sun podepsal se značkou Puma smlouvu na 1,2 milionu dolarů. Na teenagera slušné, na hřišti mu to také jde. Pečlivě pěstovaná značka Beckhamů získala schopnou druhou generaci.

Dělník multimilionářem. I to dokážou šipky

Šipky a Forbes? Ale proč ne, tady se totiž nebavíme o hospodské úrovni, nýbrž o mistrovi světa. Je jím už zase Peter Wright, britský svéráz, showman s nepřehlédnutelným účesem a také velmi movitý chlapík. Zvlášť na někoho, kdo se původně živil jako dělník.

Šipky totiž postupně rozkvetly ve sledovanou a oblíbenou show, ve Velké Británii je vyloženě milují, a tak Wright za svůj nedávný titul světového šampiona dostal půl milionu liber a celkově si za kariéru vydělal asi čtyři miliony liber, přes 120 milionů korun. A to už je pořádná success story. „Před šipkami mi po zaplacení účtů zůstávalo čtrnáct liber na týden,“ říká Wright. „Takže moje poselství je jasné. Nikdy se nevzdávejte, ať se děje cokoli.“