skip to main content
Český byznys

Rodinné odcházení. Zdeněk Jahoda předal firmu Emco svým dětem

2 minuty čtení

Český výrobce zdravých potravin Emco, který patří rodině Jahodových a Forbes ho pravidelně zařazuje do žebříčku největších rodinných firem, mění majitele. Ovšem ne že by Zdeněk Jahoda, který firmu před 30 lety zakládal, hodlal prosperující rodinný byznys svěřit do cizích rukou – pouze se rozhodl předat vedení svým potomkům.

Hlavní část svého dosavadního podílu ve společnosti ve výši 52 procent převedl patriarcha rodu loni v prosinci na svého syna Martina a letos v únoru na interní firemní konferenci oznámil, že mu předává i křeslo generálního ředitele.

Pro sebe si zatím ponechal dalších 24 procent s tím, že je později dá své nejmladší dceři Tereze, která ještě studuje. Zbylý 24procentní podíl v Emcu drží další dcera, Lucie Karagianni Jahodová.

Reklama

„Přiznám se, že už mě to nebaví tak jako dřív, a je pro mě důležité zajistit pro firmu co nejlepší budoucnost,“ komentuje své rozhodnutí Zdeněk Jahoda. „Není to neočekávaný krok. Rok 2020 jsem jako to správné datum pro předání v hlavě nosil už několik let. Můj syn se na tuhle roli dlouho připravoval, prošel si ve firmě různými pozicemi a já jsem přesvědčený, že už je zralý.“

Jahodovi pohromadě | Foto Jan Schejbal

„Otec hledal vhodný moment pro svůj odchod, což je pro zakladatele často obtížné, ale on to zvládl opravdu hladce,“ složil poklonu svému otci Martin Jahoda. „Čekal, až budeme na tenhle krok oba připravení. A navíc letos ve firmě slavíme několik výročí, což byl další faktor v jeho rozhodování.“

Oslav si letos v Emcu užijí dost: firma jednak slaví 30 let své existence, sám Zdeněk Jahoda pak pětašedesátiny a Martin Jahoda čtyřicítku. Společnost v 90. letech začínala jako dovozce potravin, velký zlom pro ni znamenal počátek výroby vlastního müsli.

Dnes se Emco, jehož roční tržby převyšují 1,1 miliardy korun, věnuje jednak vlastní výrobě, z níž zhruba polovinu vyváží do celého světa, a jednak obchodu. Loni sice ztratilo ze svého portfolia distribuci značky Alpro, naopak ale získalo potravinového obra Heinz.

Reklama
Můj syn se na tuhle roli dlouho připravoval a jsem přesvědčený, že už je zralý.

Nový ředitel hodlá ve funkci navázat na to, co jeho otec vybudoval. „Naše firma funguje, proto není třeba dělat zásadní změny, ale stavět na tom, co máme,“ říká Martin Jahoda. „Kromě rozvoje obchodu se budeme dál věnovat péči o naše vlastní výrobky a už teď máme v pipeline hodně plánů na inovace.“

Odcházející ředitel Zdeněk Jahoda se ovšem po předání pravomocí nevydá na odpočinek – maximálně na ten aktivní.

„Jsem nadšený, že mám teď čas na sport. Kolo, tenis, golf, jóga, navíc s manželkou dvakrát týdně chodíme na několikakilometrové procházky. A také se hodně věnujeme vnoučatům,“ vypočítává svoje aktivity muž, který se tak úplně nevzdá ani byznysu.

„Dál budu do firmy chodit a nabízet svoje nápady, i když je samozřejmě na synovi, jestli je přijme. A chci se i víc zapojit do budování sítě vegetariánského občerstvení Vegg-Go, v níž mám většinový podíl.“

Reklama
Reklama