Lidská kultura se zrodila u ohně a z ohně, jehož význam je trvale zakódován v naší DNA. Ostatně, jak jinak si vyložit fenomenální úspěch pořadů, kde několik hodin jen tak zíráte do plamenů? Tento fascinující živel už dvacet let utváří taky podnikání dvou kamarádů z vysoké školy – Petr Banasinski a Richard Dorazil spolu za tu dobu v plamenech ukovali byznys za půl miliardy jménem Banador.

Mladík z havířského regionu a kluk z moravského statku se potkali na brněnské strojárně, padli si do oka a přemýšleli, v čem by mohli společně podnikat. Na brněnských vysokoškolských kolejích si pronajali dva metry čtvereční, nakoupili levné stolní fotbálky z druhé ruky a dali je trochu do kupy.

„Pak už jen chodili vysypávat desetikoruny a měnit je na poštu,“ vzpomíná na byznysové počátky Banasinski. Zatímco ostatní studenti chodili do Tesca doplňovat zboží do regálů za stovku na hodinu, podnikavé dvojce jeden fotbálek hodil i deset tisíc korun týdně. Takže když je po roce z kolejí vykázali, měli v kapse slušný budget do začátků.

Další příležitost jim do cesty opět přihrála náhoda. „Rodiče na severní Moravě tehdy stavěli svépomocí krb. A jak to v příhraničí bývá, komponenty nakupovali výhodně v Polsku,“ vypráví Banasinski. Cenový rozdíl byl výrazný a kluci ucítili příležitost.

„Pronajali jsme si v Brně obchůdek, postavili tři krby a vcelku naivně čekali na koncové zákazníky,“ líčí s pobaveným úsměvem Dorazil. Ti sice nedorazili, v prodejně se však zastavil kamnář, který nasměroval jejich další profesní cestu.

„Domluvili se s polským distributorem, který měl licenci pro střední Evropu, a začali jeho produkty nabízet velkoobchodně,“ popisuje Dorazil rozjezd obchodní firmy Banador (ano, tušíte správně, název firmy je složeninou prvních slabik jmen obou společníků).

Letos firma Banador obratově přesáhne 300 milionů a zaměstnává třicet lidí. V roce 2004 ale byznys rozjížděli s Banasinského dodávkou a společným entuziasmem.

„Peťa mezi přednáškami sedl do auta, navezl zboží, já ho večer opatřil dokumentací a druhý den jsme vyrazili po zákaznících,“ vzpomíná Richard Dorazil. Netrvalo dlouho a Banador měl vedle tehdejší francouzské značky kontrakty s dalšími výrobci z celé Evropy.

Z nižší střední třídy se portfolio postupně posouvalo k prémiovějším produktům a do tří let firma obratově vyrostla na vyšší desítky milionů korun. Po počátečním tápaní při hledání optimální obchodní strategie zároveň v Banadoru pochopili, že v tuzemsku je poptávka hlavně po individualizovaných řešeních. Zkrátka chceme, aby byl náš rodinný krb opravdu náš, jedinečný a unikátní.

Jenže léta socialismu přervala řadu řemeslných tradic – kamnáři v dobách, kdy si pracující lid užíval v panelákových bytech výdobytků ústředního topení, zkrátka nebyli potřeba.

„Řemeslníci byli tou dobou samouci, kteří sbírali vědomosti, kde se dalo. No a my se jim nemíchali do řemesla, naopak jsme se snažili jim poskytnout maximální podporu a servis. Zkrátka pořádně se o ně postarat,“ popisuje Richard Dorazil obchodní strategii, která Banador odlišila od konkurence.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.