Na sociálních sítích jsou od pátku slyšet nespokojení kurýři Rohlíku. Český jednorožec, který loni utržil přes deset miliard korun, totiž nově oznámil změny ve způsobu odměňování, což vyvolalo nejen mezi kurýry značnou nevoli.

V krátkosti jde o to, že aby si kurýr Rohlíku vydělal částku, na niž byl dosud zvyklý, bude muset splnit kvalitativní kritéria, která zahrnují například absenci negativního hodnocení od zákazníků nebo dodržování pravidel silničního provozu. Jakmile mu také celkové hodnocení klesne na škále do pěti pod jistou úroveň (často se zmiňuje číslo 4,78), přichází o část peněz.

„Pokud kurýr naplní tato kritéria kvality, bude mít měsíční odměnu stejnou, jako tomu bylo před touto změnou,“ vysvětluje v sobotním reakčním videu CEO českého Rohlíku Olin Novák. Dále také zmiňuje, že celá úprava v systému odměňování má vyústit ve zkvalitnění služby zákazníkům.

To se však, soudě podle komentářů, nesetkalo s pochopením. Facebooková stránka Rohlíku tak nyní překypuje reakcemi kurýrů či jejich životních partnerů, dělících se o svou frustraci.

Kurýři si kromě samotných změn stěžují i na způsob, kterým jim byly změny předloženy. Mluví o „e-mailech jen deset dní před změnami“ i o oznámení formou SMS zpráv.

To k Novákovi se na Twitteru připojil i marketingový ředitel Rohlíku Jakub Petřina, který do rozjeté firmy loni přestoupil z Air Bank.

„Kurýři dostávají víc peněz, protože jsme jim v srpnu významně přidali. Chceme, aby byli skvělí a spokojení a byli u nás dlouho. Mají padesát až sedmdesát tisíc korun a tak to i zůstane. Když má ale někdo horší zákaznické hodnocení nebo jezdí moc rychle, pak teprve o něco přijde,“ uvedl na svém Twitteru.

I toto prohlášení mnozí kurýři, spolupracující s Rohlíkem jako OSVČ, nicméně korigují a hojně zmiňují, že loni v lednu došlo naopak ke snížení odměn.

Nutno zmínit, že Rohlík, který v průběhu posledních dvanácti měsíců od investorů nabral 350 milionů dolarů, není zdaleka jedinou firmou tohoto typu, která se s otázkou spokojenosti kurýrů setkala.

Příkladem za všechny budiž jeho německý konkurent Gorilas dodávající potraviny už do deseti minut, jehož kurýři během loňského podzimu stávkovali. Se řadou z nich se poté firma za nelegální a neoznámenou stávku rozloučila.

To v případě Rohlíku situace takto dramatická není, ale správci sociálních sítí a tzv. „buddies“, kteří jednotlivým kurýrům vysvětlují změny, mají napilno.