Cristiano Ronaldo za poslední rok vydělal přes 105 milionů dolarů před zdaněním, čímž se dostal na čtvrté místo žebříčku 2020 Forbes Celebrity 100, o jeden stupínek výše než jeho hlavní rival Lionel Messi. Zároveň se stal prvním fotbalistou v historii, který za svoji kariéru vydělal jednu miliardu dolarů.

Pětatřicetiletý útočník je teprve třetím sportovcem, jenž mety dosáhl během aktivní kariéry, po Tigeru Woodsovi, který to dokázal v roce 2009 díky své dlouhodobé smlouvě s firmou Nike, a Floydu Mayweatherovi, který metu překonal v roce 2017 a který největší část příjmů získal z podílu z prodeje přenosů svých zápasů formou pay-per-view.

Ronaldo je prvním sportovcem hrajícím týmový sport, který milníku dosáhl. Za 17 let profesionální kariéry na hřišti vydělal 650 milionů dolarů a očekává se, že v průběhu své stávající smlouvy, která vyprší v červnu 2022, dosáhne kariérních výdělků ve výši 765 milionů dolarů.

Messi, který začal hrát dospělý fotbal o tři roky později než Ronaldo, si od roku 2005 přišel na plat celkem 605 milionů dolarů. Jediný sportovec hrající týmový sport, který se těmto dvěma číslům alespoň přibližuje, je bývalý pálkař baseballového týmu New York Yankees Alex Rodriguez, který svou kariéru v MLB ukončil v roce 2016 po 22 sezonách a vydělaných 450 milionech dolarů.

Ani fotbalista David Beckham se těmto číslům nepřiblížil – na konci kariéry jeho výdělky činily 500 milionů dolarů, přičemž polovina této částky pocházela z reklamních smluv.

„Cristiano Ronaldo je jedním z nejlepších hráčů všech dob v nejpopulárnějším sportu na světě, a navíc v době, kdy je fotbal bohatší než kdy dříve,“ říká Nick Harris ze společnosti Sporting Intelligence, jehož žebříček Global Sports Salaries Survey udává pořadí týmů z celého světa dle toho, kolik vydávají na platy. „Je kasovní trhák.“

Souboj mezi Ronaldem a Messim se naplno rozjel v roce 2009 ve španělské nejvyšší soutěži La Liga, kde Ronaldo hrál za Real Madrid a Messi za Barcelonu. Jejich soupeření na hřišti zažehlo devítiletou bitvu o to, kdo bude moci říci, že je nejlepší – a nejlépe placený – fotbalista. Stala se z toho vysoce osobní přetahovaná, v jejímž rámci si vyjednávali stále lepší smlouvy a získali monopol na sestřihy nejlepších momentů ze zápasů.

Tato rivalita byla stejně zábavná jako zisková a objevila se ve chvíli, kdy kluby po celém světě začaly zaznamenávat rychle rostoucí počet diváků na zápasech a přísun peněz z televizních práv.

Tihle dva byli pro tento souboj ideální, a to jak na hřišti, tak mimo něj: Ronaldo dovedl k dokonalosti své stylizované showmanství, při kterém na sobě často nemá triko, zatímco Messi hraje potichu, vždy trochu rozcuchaný a kromě toho, že dává spousty gólů, je také dobrým parťákem. Ronaldo se po každém gólu naparuje. Messi je mistr v děkování spoluhráčům.

Za oběma jsou výsledky. Barcelona s Messim na soupisce vyhrála titul v La Lize šestkrát a k tomu získala dva tituly v Lize mistrů. Real Madrid s Ronaldem vyhrál španělský titul dvakrát a čtyřikrát získal trofej pro vítěze prestižní Champions League.

Během svého působení ve španělské lize oba získali čtyřikrát Zlatý míč a El Clásico, jak se přezdívá slavnému derby mezi jejich kluby, stanovovalo nové rekordy ve sledovanosti po celém světě.

Když však přijde na využívání svého statusu celebrity, rozhodně se nejedná o vyrovnaný souboj. Pod vedením Jorgeho Mendese z agentury Gestifute, který je jedním z nejmocnějších hráčských agentů na celém světě, získal Ronaldo stále rostoucí základnu fanoušků a spotřebitelů, které přitahuje jeho vzhled kluka z plakátu, účesy, ze kterých se stávají trendy, jeho dokonalý smysl pro módu a v poslední době také jeho měkčí stránka coby otce rodiny, jehož batolata se objevují v jeho příspěvcích na sociálních sítích.

V lednu se stal prvním člověkem, který má na Instagramu 200 milionů sledujících – jedná se o část jeho armády fanoušků na sociálních sítích, která čítá 427 milionů lidí napříč Facebookem, Instagramem a Twitterem a díky které je nejpopulárnějším sportovcem na planetě.

Společnost Nike mu každý rok platí minimálně 20 milionů dolarů a v roce 2016 s ním uzavřela celoživotní smlouvu, díky které se po Michaelu Jordanovi a LeBronu Jamesovi stal teprve třetím sportovcem, který se značce s fajfkou v logu upsal na věčné časy. V květnu tento výrobce obuvi oznámil vydání speciální edice jeho prvních bot Mercurial Superfly, které poprvé vyšly před 10 lety, a spolu s nimi také verzi pro děti na oslavu desátých narozenin jeho syna.

Na botách najdete jeho slavný oslavný postoj, jeho podpis a jeho logo. Nabídky od výrobce šamponů Clear, společnosti Herbalife a farmaceutické společnosti Abbot pomohly zvýšit jeho zisk z endorsementů na 45 milionů dolarů.

Společnost Ronaldo Inc. dokonce vlastní i ochrannou známku – CR7. Jedná se o součást lifestylového brandu, který má dle odhadů Forbesu na svědomí čtvrtinu jeho každoročních příjmů z reklamy, včetně brandované obuvi, která se poprvé objevila v roce 2013 a po které následovala řada bot, vůní a džínového oblečení.

V roce 2015 uzavřel partnerství se skupinou Pestana Hotel Group a o rok později otevřel svůj první hotel ve svém domovském městě Funchal na ostrově Madeira. Hotel se nachází hned nad muzeem CR7, které vystavuje jeho trofeje a které je zároveň outletem pro jeho zboží. Od té doby do portfolia přidal kluby CR7 otevřené ve spolupráci s Crunch Fitness, na YouTube přidával videa s domácími tréninky a také své jméno spojil s kurzem influencingu na sociálních médiích, který nabízí italská online univerzita eCampus.

A rivalita zdaleka nekončí.

Ronaldovy výdělky za rok 2020 zahrnují plat ve výši 60 milionů dolarů, což je o něco méně než minulý rok kvůli 30procentnímu snížení platu, se kterým souhlasil letos v dubnu v důsledku pandemie. Messi, který si za poslední rok vydělal 104 milionů dolarů po 70procentním snížení platu v době, kdy se během pandemie nového koronaviru nehrálo, by měl překonat hranici jedné miliardy již příští rok, kdy vyprší jeho současná smlouva s Barcelonou.