Když americká firma Beyond Meat vyrábějící rostlinné maso vstoupila před šesti lety na burzu, investoři lačně nakupovali její akcie. Jenže po období zázračného růstu přišel strmý propad, který stále pokračuje. Podaří se ho zastavit? A jak náhražky opravdových steaků a hamburgerů obstály v Česku?

Chtěla rozjet stravovací revoluci, její akcie nalákaly i jednoho z nejbohatších lidí světa Billa Gatese nebo filmovou hvězdu Leonarda DiCapria a rekordně rostly. Kalifornská společnost Beyond Meat měla našlápnuto k pohádkovému úspěchu.

Její rostlinné maso bylo atraktivní i pro běžné zákazníky a začaly ho nabízet velké americké řetězce McDonald’s, KFC nebo Starbucks. Co by se mohlo pokazit?

Jenže došlo k obratu, cenné papíry firmy začaly oslabovat. Nejprve prudce, pak mírněji. A pokles se stále nezastavil. V těchto dnech se cena akcií společnosti Beyond Meat dostala k dosavadnímu minimu. A je otázka, jaký bude další vývoj.

Příběh začal v laboratoři

Firmu v roce 2009 založil Američan Ethan Brown, který se předtím věnoval alternativní energetice. Hledání náhražek masa mu bylo blízké, protože je od mládí vegetarián a poslední roky dokonce vegan.

Brown se vydal do výzkumného centra University of Missouri, kde vědci vymýšleli, jak využít sóju, které je v oblasti přebytek. Vytvořili technologii replikace textury masa a Brown na ni získal licenci. Ta se stala základem jeho začínajícího podnikání.

První produkty Beyond Meat uvedla na americký trh v roce 2012. Už zpočátku se o ně zajímala řada spotřebitelů. Mezi časté zákazníky patřili vegetariáni, vegani nebo vyznavači principů udržitelné ekonomiky.

Prodeje rostly, firmě se dařilo a v roce 2019 vstoupila na burzu. Trhala tam rekordy. Během prvního dne obchodování akcie vystřelily o neuvěřitelných 160 procent. Šlo o jeden z nejúspěšnější vstupů na akciový trh v dané dekádě.

Budoucnost firmy zaměřené na náhražky masa vypadala růžově a další vývoj to potvrzoval. Prvotní vystřelení akcií byl jen začátek. Z více než šedesáti dolarů za akcii cena stoupla dál. Během čtyř měsíců od primárního úpisu akcií se dostala až na 230 dolarů.

Pak sice cena akcií Beyond Meat kolísala, ale stále se držela na slušné hodnotě 150 dolarů. Změna nastala v létě roku 2021, kdy akcie začaly setrvale padat. Společnost, která chtěla naučit Američany, i zbytek světa, jak si pochutnat na šťavnatém steaku ze sójových bobů, se dostala do problémů.

Firmě Beyond Meat se nedařilo navyšovat prodeje a ani marže nebyly vysoké. Příčinou problémů je především pokles zájmu zákazníků. V době vstupu společnosti na burzu panovala představa, že burgery z „nemasa“ budou chuťově k nerozeznání od hovězího.

Předpokládalo se, že jim spotřebitelé budou dávat přednost, protože je budou považovat za zdravější a ekologičtější. Jenže nic takového se nestalo.

info Foto se souhlasem Beyond Meat
Hamburgery od Beyond Meat

Chuť rostlinného masa totiž zaostala za očekáváním. Někteří spotřebitelé začali navíc pochybovat i o tom, zda je rostlinné maso zdravější než to klasické. Přece jen jde o vysoce průmyslově zpracovaný výrobek. A řada vegetariánů a veganů tak sází spíše na klasická zeleninová jídla.

Produkty od Beyond Meat nabízelo zákazníkům i několik známých řetězců rychlého občerstvení. Některé je ale zase potichu stáhly nebo rovnou veřejně oznámily návrat ke klasickému masu.

Například společnost McDonald’s před časem spustila prodej rostlinných burgerů McPlant, jejichž klíčovou součástí jsou placičky od Beyond Meat.

Jenže rostlinná placka ve zkušebních prodejích ve Spojených státech propadla. Řetězec proto loni v létě oznámil, že ji v USA stahuje z prodeje, součástí sortimentu zatím zůstává v některých evropských zemích, třeba ve Velké Británii nebo v Německu.

Těžké chvíle pro nemaso

Akciový propad dál pokračuje. V posledním roce cena jedné akcie Beyond Meat nepřesáhla devět dolarů. Od letošního ledna se nepřehoupla ani přes pět dolarů. A nyní v dubnu se propadla na nové minimum, když klesla pod tři dolary za kus.

Firma také letos v únoru ohlásila, že bude propouštět v USA. Pozastavuje také provoz své pobočky v Číně. Personálními škrty chce vylepšit svou ekonomickou situaci. Tržby jí meziročně ale mírně vzrostly, takže věří, že se jí podaří na trhu udržet.

Podle analytika společnosti XTB Tomáše Cverny společnost Beyond Meat doplácí na horší kondici amerického spotřebitele, která je dána vysokou inflací v posledních letech a vyčerpáním úspor domácností během covidového období.

Američtí spotřebitelé si proto podle něj dobře vybírají, za co budou utrácet. A produkty Beyond Meat nyní často vynechávají hlavně kvůli jejich vyšší ceně oproti běžným masovým burgerům.

Společnosti, které se zabývají čistě výrobou rostlinných náhražek masa, budou zažívat i nadále těžké chvíle.

„Slabší vývoj na americkém trhu udává směr celé firmy, protože zhruba šedesát procent tržeb pochází právě ze Spojených států,“ doplňuje Cverna. A připomíná, že v minulosti se Beyond Meat dařilo díky tomu, že spotřebitelé s vidinou snížení uhlíkové stopy nakupovali produkty s rostlinnými bílkovinami na úkor těch s živočišnými.

Odklon od těchto výrobků se propisuje do stagnujících tržeb a slabších marží, což má podle Cverny logický důsledek v podobě negativního vývoje cen akcií. Analytik XTB nevěří, že dojde k obratu.

„Společnosti, které se zabývají čistě výrobou rostlinných náhražek masa, budou zažívat i nadále těžké chvíle kvůli makroekonomickým výzvám a nejistotě,“ myslí si Cverna.

Pokud by chtěl někdo levně nakoupit a vsadit si na obrat v tomto odvětví, měl by se na základě expertova mínění poohlédnout spíše po firmách, u kterých mají divize rostlinných náhražek masa nižší vliv na jejich celkové hospodářské výsledky, jako je například Tyson Foods nebo Nestlé.

Čechy rostlinné maso láká

Dění kolem společnosti Beyond Meat však neznamená, že náhražky masa jsou neperspektivní byznys. Globální tržby v tomto sektoru by měly podle platformy Statista letos přesáhnout jedenáct miliard dolarů. Do roku 2030 se očekává roční růst sektoru téměř o devět procent.

A k nárůstu přispívá i poptávka českých zákazníků. Podle marketingových expertů se Češi nebojí inovací v jídle. Většinou tedy nemají problém zkoušet nové potraviny. Jak ukázalo loňské šetření nákupního řetězce Albert, experimentovat s náhražkami masa je ochotná polovina tuzemských spotřebitelů. Častěji jde o ženy a mladé lidi.

Data rozvážkové služby Rohlík dokonce ukazují, že se zájem Čechů o rostlinnou stravu během posledního roku zvýšil o čtyřicet procent. A konkrétně Beyond Meat patří mezi značky, které si čeští zákazníci oblíbili.

„Meziročně u ní vidíme větší nárůst než u celé kategorie rostlinných alternativ,“ sděluje mluvčí Rohlíku Lucie Dosedělová s tím, že tomu napomohly marketingové akce a v létě grilovací sezona.

info Foto se souhlasem Beyond Meat
Češi se rostlinným hamburgerům nebrání.

Na vlnu růstu zájmu o rostlinné alternativy masa chtěla před časem naskočit i česká rodinná firma Emco vyrábějící zejména cereální produkty. Na začátku roku 2022 začala prodávat různé druhy rostlinného masa pod speciální značkou Pan Hrášek. Původně počítala s výrazným růstem tohoto segmentu.

„Rozvoj kategorie rostlinného masa je ale u nás i ve světě pomalejší, než se čekalo. Rostlinné maso se zatím nestalo nijak mainstreamové,“ přiznává ředitel potravinářské firmy Emco Martin Jahoda pro Forbes.

A upozorňuje, že Pan Hrášek pro firmu nepředstavuje nijak zásadní obchodní přínos. „Budeme ho ale podporovat i nadále. Z pohledu nutričního a společenského to považujeme za správné,“ doplňuje Jahoda.