Vsaďte se! Vsaďte se, že o společnosti Betano uslyšíte v rámci sportovního byznysu čím dál častěji. Sázková kancelář z Řecka vtrhla razantně a s vysokými ambicemi na český trh, kde hodlá narušit dosavadní dominantní postavení dvou tuzemských sázkovek, Tipsportu a Fortuny.

Minulý týden se Betano oficiálně stalo partnerem fotbalové Plzně i hokejové Komety Brno a šéf českého zastoupení Roman Maco sebevědomě tvrdí: „Určitě to z naší strany není konečný stav, pracujeme na dalších příležitostech.“

Dají se tyto příležitosti prozradit? Chcete být titulárním partnerem fotbalové ligy, o čemž se mluví?

Především chci zdůraznit, že strategií Betana na všech trzích, kde působí, je jít s top týmy. Loga konkurence se objevují na dresech množství klubů ze střední a spodní části tabulky či druhé ligy a já vzkazoval vedení, že částka za top klub je zhruba ekvivalentem částky za pět klubů ze středu tabulky. Reakce šéfů mě potěšila – byla v tom smyslu, že z hlediska partnerství nás nyní zajímá špička. Že se jako premiérová značka chceme spojovat s nejvyšší kvalitou.

Ze stejného důvodu chceme být i titulární partner nejvyšší fotbalové soutěže. Jde o produkt, který je vidět, a současná smlouva o partnerství Fortuny by měla doběhnout následující sezonu. Příští rok se má jednat o budoucnosti. Zájem být titulárním partnerem deklaroval Tipsport a zájem potvrzujeme i my, byť v tuto chvíli bez sumy, kterou budeme nabízet.

Rozhodovat se bude podle principu „vyšší bere“?

Věřím tomu. Ligová fotbalová asociace coby držitel licence dosud nesdělila kritéria a taktika konkurence, aby byla její loga na řadě klubových dresů, může vyznívat i ve smyslu kupování si vlivu. Já ale předpokládám, že výběr partnera nebude o hlasování, ale primárně o nabídnuté částce.

Částce v řádech stamilionů korun?

Je to tak.

Zatímco sumy za partnerství s Viktorií Plzeň a Kometou jsou mezi třiceti až čtyřiceti miliony?

Tyto částky kolují v médiích a já je nemohu potvrdit ani vyvrátit. Každopádně investice do Plzně a brněnské Komety jsou pro nás rozhodně významné.

A motivace těchto investicí?

Betano se realizuje ve sportovním byznysu a z toho samozřejmě plyne zájem o rozvoj sportu, vstupem do klubů do něj vracíme peníze. Další důvod je samozřejmě marketingový – lidi nás donedávna neznali, takže reklama nyní jede na plné pecky a tímhle ji ještě podpoříme.

A jde i o důvěru. Když nás lidé uvidí na dresu mistra fotbalové ligy, účastníka Ligy mistrů, a dozvědí se, že jsme s ním podepsali smlouvu na tři roky, nebudou mít obavu s námi hrát.

Proč vlastně Betano přišlo do Česka?

Betano je nejrychleji rostoucí gametechovou firmou na světě a neustále se rozhlíží, kam dál jít. Strategie je přitom docela jednoduchá – jdeme do regulovaných sázkových trhů. V Česku byla regulace dosud velmi tvrdá, ale letos padla podmínka, že registraci musí nový klient dokončit fyzicky na pobočce, která vstup na trh pro výhradně onlinové hráče prakticky znemožňovala.

Převážil názor, že zákazník nemá další možnost výběru a že to díky tomu v Česku jak se říká urveme.

Když nyní tato podmínka neexistuje, přišel čas, aby se Betano, ale i další zahraniční sázkovky v Česku zaregistrovaly. Je zde přitom velmi specifický trh – nevím o žádném jiném, kde by takhle významně dominovaly dvě společnosti, tedy Tipsport a Fortuna.

Zpětně jsem se dozvěděl, že v Betanu právě kvůli tomu byly dva protichůdné názory. První zněl, že na takto rozděleném trhu to bude tak těžké, že je lepší tam nechodit. Převážil ale názor druhého tábora, že zákazník nemá další možnost výběru a že to díky tomu v Česku, jak se říká, urveme.

Jak to chcete dokázat?

Začnu zeširoka. V Evropě působíme v Německu, Rumunsku, Bulharsku, Portugalsku, Řecku a na Kypru. Mimo Evropu pak v Brazílii, Chile, Peru a na dalších expanzích se pracuje.

Zatím se daří obsazovat zhruba dva nové trhy ročně, z toho mimo jiné vyplývá, co do Česka přinášíme: zkušenost z velkých trhů a aktivity pro sázkaře, které ostatní nenapadly. Třeba novinku ve fotbale, že pokud tým, na jehož výhru vsadíte, vede o dva góly, vyplatíme vám automaticky výhru.

Nutno na druhou stranu přiznat, že když jsem v centrále nastínil, jak Tipsport i Fortuna pracují s komunitou klientů, jak například rozdávají body za sdílení tiketů a podobně, koukali zase v Betanu, že tohle jinde není.

Obecně ale do Česka určitě přinášíme kvalitu, která tady do této doby neexistovala. Víte, já k Betanu přešel z Fortuny, kde jsem byl marketingový ředitel, a kamarádům na pivu jsem zprvu nedokázal odpovědět na otázku, proč měním firmu. Teď už to vím.

Jako bychom tedy na tom pivu byli spolu a já se vám zeptal na totéž.

Jde o mix několika věcí. První je, že naše aplikace je moderní a uživatelsky přívětivá. Na vybrané zápasy vypisuje Betano ve srovnání s konkurencí víc sázkových příležitostí a nabízí také kombinace sázek, které se dřív vylučovaly.

Na další vybrané zápasy zase máme lepší kurzy: když jsem viděl tyto kurzy poprvé, říkal jsem si, že tenhle model nemůže vydělávat, ale jedná se o stejný princip, jako když dá supermarket akci na určité zboží. Na něm sice nebude mít marži, ale naláká tím k sobě lidi, kteří pravděpodobně nakoupí i další sortiment.

Spoléháte více na to, že přetáhnete klienty od konkurence, nebo že získáte nové?

Míříme na obě cílové skupiny. Pro Betano jsou navíc typické velmi nízké odchody hráčů. Naši aplikaci si lidé nainstalují ze zvědavosti, kvůli vstupnímu bonusu, ale zmíněné přívětivé uživatelské prostředí je u nás zpravidla drží, zakládáme si i na zákaznickém servisu.

Zkušenost z jiných zemí je jasná: do dvou let jsme byli na trhu číslem dvě, maximálně tři. A ze zpětné vazby zákazníků jsme vyšli jako nejlepší sázkovka. Chtěl bych, aby to takhle bylo i tady.

Sám jste ovšem mluvil o tom, že kvůli hegemonii dvou velkých hráčů je český trh specifický…

Určitě chceme být na českém trhu mezi prvními třemi, což se teď může jevit jako snadný cíl, protože jsou tady dvě dominantní sázkovky a tři menší, takže přeskočit ty menší nemusí být na první pohled úplně ambiciózní. Do Česka ale přijdou další sázkovky ze zahraničí a jedním z důvodů, proč jsme sem odtud přišli první my, bylo co nejdřív zaujmout pozici trojky a tu udržet.

A pozor, ještě ambiciózněji se chceme profilovat v online sázení. Nemůžeme konkurovat někomu, kdo má zákazníky i v retailu, takže absolutní čísla těchto společností budou díky tomu vždy větší. Pokud se ale soustředíme výhradně na online, chceme být dvojkou, dokonce možná i jedničkou.

Lze tuhle ambici vyjádřit počtem klientů?

Chtěl bych, aby Betano mělo do roka padesát tisíc zákazníků a do dvou let dvojnásobek.

Mateřskou společností Betana je Kaizen Gaming, v níž má víc než třetinový podíl společnost Allwyn českého miliardáře Karla Komárka. Hrálo to nějakou roli při vstupu sázkovky do Česka?

Do Česka jsme šli nezávisle na Allwynu, potažmo na skupině KKCG, pod kterou Allwyn spadá. Allwyn je náš partner, ale jedeme vlastní strategii. Jediným aspektem, který jsem v souvislosti s Allwynem a Betanem osobně zaznamenal, bylo, že když jsem se bavil se šéfy Kaizenu, říkali, že musíme v Česku zaválet.