Pětadvacetiletý Jakub Kodl, člen aktuálního výběru Forbesu 30 pod 30, má před sebou profesně nejdůležitější rok života. V nově vybudovaném třípodlažním skleněném pavilonu na Dvořákově nábřeží na dohled od Pařížské ulice otevře vlastní galerii současného umění KodlContemporary.

Je to jako vstoupit do akvária uprostřed Prahy. Předtím, než za námi Jakub Kodl zavře dveře, z jedné strany do nás tepe hluk z dokončovacích prací na hotelu InterContinental, který se v březnu otevře coby Fairmont Golden Prague. Z druhé strany pak útočí zvuky z téměř nikdy neutuchajícího proudu aut projíždějících křižovatkou u Čechova mostu.

Jakmile jsme uvnitř, hluk se mění jen v neznatelný šum. Zvuky sice zmizí, ale my jsme vystaveni pohledům všech okolo. Schovat se není kam.

Jedině když sestoupíme do přízemí objektu zčásti zakousnutého do svahu sbíhajícího směrem k vznikající hotelové zahradě a novému propojovacímu tunelu, jenž vede přímo k Vltavě.

Sklo nás obklopuje ze všech stran. Všichni vidí nás, my vidíme všechny kolem. A všechno. Ruch Pařížské, Fairmont, právnickou fakultu, Čechův most, Letenskou pláň i Pražský hrad.

„Že budu mít vlastní galerii, jsem plánoval roky, aktivně od roku 2021. Už jsem měl jeden prostor i vybraný, ale jak jsem loni jezdil kolem skleněné kostky, která vznikla na nábřeží, napadlo mě, že právě tady by bylo krásné mít galerii. Pro galerii zásadní denní světlo do ní dopadá ze všech stran,“ vysvětluje Jakub Kodl, který je společně se svým bratrem Matyášem nejviditelnějším pokračovatelem rodu zaměřeného na sběratelství a obchodování s uměním.

Je to právě Jakub a Matyáš, které jejich otec Martin postupně nechal nakukovat do světa umění. Zatímco hlava klanu se specializuje hlavně na umění dvacátého a devatenáctého století, synové se vydali jiným směrem.

Ještě pod křídly Galerie Kodl tak vznikla galerie současného umění KodlContemporary. Jejím navenek nejvíc viditelným projektem se stal Letní výtvarný salon, který už sedm let během léta formou výstavy představuje přední osobnosti současné umělecké scény.

„Vedle toho jsme dělali komisní prodeje, aukce, různé monografie a snažili jsme se podporovat současné umělce,“ vyjmenovává Kodl, který KodlContemporary před čtyřmi roky převzal pod sebe. Matyáš se totiž začal více věnovat vlastnímu aukčnímu portálu Artslimit. „Od té doby jsem KodlContemporary víc a víc odtrhával od Galerie Kodl, protože dvě firmy pod jednou střechou nejsou vždy úplně ideální,“ říká Jakub Kodl.

Dobře si ale uvědomoval, že vlastní galerie je velký krok, na který se musí připravit také teoreticky. Proto se na několik let přesunul do Londýna, kde se na University of Westminster zapsal do oborů galerijní management a muzeologie. Následně ještě přešel na UCL, kde studoval obchod. Mezitím v Praze sháněl vhodný prostor a pomalu budoval firmu, která má aktuálně deset zaměstnanců.

Když s nápadem na umístění galerie do skleněné kostky u budoucího Fairmontu přišel za jeho majiteli, investiční skupinou R2G, za níž stojí miliardáři Pavel Baudiš, Eduard Kučera a Oldřich Šlemr, jeho nápad se ujal. Mimo jiné i proto, že především Šlemr je majitelem rozsáhlé sbírky umění. Kodl skleněný pavilon převzal v hrubém stavu s tím, že si ho bude muset dokončit podle svých potřeb.

Přesné náklady zveřejnit nechce. „Z mého pohledu jde o astronomické číslo. Všechno, co firma KodlContemporary za sedm let vydělala, jde do nové galerie,“ říká.

Jakub Kodl galerii plánuje otevřít během první poloviny roku. Začátek nové éry pak hodlá odstartovat letní výstavou, kde budou k vidění díla pětadvaceti až třiceti současných autorů, pro něž to bude zčásti i poděkování, protože, jak Kodl poznamenává, to, že galerii může otevřít, je ve velké míře i jejich zásluha.

Ještě letos by se u Fairmontu měla odehrát také samostatná výstava skláře Martina Janeckého, který loňský rok zakončil aukčním rekordem, kdy se jím vytvořená skleněná maska pojmenovaná Hamlet prodala za milion a dvacet tisíc korun.

info Foto se souhlasem Fairmont Golden Prague
Hotel Fairmont otevírá.

Mladý galerista obavy o byznysový potenciál současného umění nemá. Smířit se ale nehodlá s tím, že ačkoli zhruba devadesát procent všech děl prodaných skrze KodlContemporary má české autory, stejně velký podíl z ročního obratu, který se počítá ve vyšších desítkách milionů korun, dělají prodeje umělců ze zahraničí. Českým sběratelům totiž Kodl dokáže zprostředkovat díla podepsaná jmény, jako jsou Yayoi Kusama, Anish Kapoor, Banksy nebo Damien Hirst.

„Ten nepoměr je skoro až šílený. I proto galerii otvírám. Mám v sobě zakořeněné, že chci pomoct současnému českému umění proniknout víc do světa. A to půjde jak přes galerii, tak mezinárodní veletrhy, kam pravidelně jezdíme,“ plánuje. Jednou z cest jsou ale i velké jarní a zimní aukce otcovy Galerie Kodl, kam Jakub Kodl dodává i současné umění. A slaví úspěch.

Byl to například Jan Kaláb nebo už zmíněný sklář Janecký, kteří právě na těchto aukcích dosáhli svého aukčního rekordu, kdy se jim oběma podařilo překonat hranici milionu korun.

„Vedle samotného prodeje to zásadním způsobem o současných autorech zvyšuje i povědomí. Dražitelé tam sice přijdou hlavně třeba kvůli Schikanederovi nebo Špálovi, ale jsou konfrontováni s tím, že najednou vidí i něco současného, co by se k nim jinak možná ani nedostalo,“ dodává galerista, který jen na český trh spoléhat nehodlá.

Že to jde, si potvrdil loni v září na veletrhu s uměním Positions Berlin Art Fair. Ačkoli připouští, že si od účasti své galerie příliš nesliboval, prodal všech zhruba pětadvacet děl, která do Německa přivezl.

Byly mezi nimi obrazy hlavně Jana Kalába a Iry Svobodové. „Takové úspěchy jsou pro mě měřítkem toho, že prorazit lze a že současné české umění je natolik kvalitní, že dokáže obstát v obří konkurenci přinejmenším v Evropě,“ je přesvědčený člen elitního výběru magazínu Forbes.