Něco mezi ponožkou a botou. Obuv, která se vejde do kapsy a využijete ji třeba na sport nebo procházky po lese. Ponožkoboty Skinners se prodávají ve sto dvaceti zemích a jejich autoři Michaela Steinhauser a Petr Procházka chtějí oslnit svět s dalším produktem – barefootovými botami. Otevírají také první kamennou prodejnu, budují vlastní výrobní prostory a plánují masivní expanzi do Německa.
Vloni dosáhli tržeb kolem 100 milionů korun, a rok předtím se započtením příjmů z crowdfundingu dokonce kolem 136 milionů. Byznys zakladatelům Skinners šlape, přestože v osobním životě vyrazili každý svou cestou. Rozchod ale ustáli a dnes se jim spolu pracuje lépe než dřív.
„Když máte s partnerem byznys, tak pracujete čtyřiadvacet hodin denně včetně víkendů. Až teď zjišťujeme, že život není jen práce,“ konstatuje Michaela Steinhauser. K partnerovi si navíc podle ní člověk nebere takové servítky.
„V současnosti máme přátelský až sourozenecký vztah a chováme se k sobě s větší úctou. V předchozích letech jsme si rozdělili role a nepřicházeli spolu v práci tolik do styku. A teď spolu zase trávíme stovky hodin ve fabrikách a vymýšlíme nové produkty,“ popisuje.
Dříve na vývoji pracovali zakladatelé firmy sami, nově do týmu přibrali profesionální designérku. Původně přitom mysleli, že vystačí s jedním modelem ponožkobot. „Chtěli jsme, aby měli zákazníci vrytý v paměti jeden signifikantní design. Vůbec nám nedošlo, že jim nemáme co dalšího nabídnout, když už si ho koupili. Proto jsme postupně přidávali další verze skinnersek na různé aktivity, a také dětské ponožkoboty,“ líčí Steinhauser.
Nejnovějším přírůstkem do portfolia jsou barefootové boty, které vyvíjeli dva roky. „Může se to zdát jako dlouhá doba, ale na kvalitu produktů jsme extrémně nároční a vše si vyvíjíme od píky, pro každý model nová kopyta a podešve,“ tvrdí Steinhauser.
Jako první na trh uvedli svou verzi tenisek a hodlají pokračovat s dalšími modely. Do dvou let by tak tržby z bot měly překonat příjmy z ponožkobot. „Boty člověk nosí většinu dne, zatímco ponožkoboty nasazuje jen na určitou aktivitu. Skinnersky ale zůstávají naším zlatým vejcem. Jsou klíčem, který nám otvírá dveře do světa i s dalšími produkty,“ vysvětluje Procházka.
Na tvorbu bot vybrali loni v crowdfungingové kampani na Hithitu 7,6 milionu korun a jejich kampaň byla v Česku druhou nejúspěšnější. „Na crowdfundingu jsme značku postavili, je součástí naší DNA. S kampaní na českém Hithitu jsme navázali na předchozí úspěšné kampaně na americkém Kickstarteru, kde jsme na různé verze ponožkobot vybrali v přepočtu bezmála čtyřicet milionů korun,“ připomíná Procházka.
Na Kickstarteru měli největší úspěch u amerického, kanadského a německého publika. A právě na Německo se teď hodlají soustředit. Posilují své prodeje přes tamní marketplace Amazonu, díky ní už patří Německo mezi nejvýznamnější trhy značky. Zároveň navazují užší spolupráci s německými retailisty, objíždějí veletrhy a nejrůznějšími marketingovými aktivitami zvyšují povědomí o značce.
Do expanze k našim západním sousedům plánují investovat kolem 50 milionů korun a v Německu chtějí mít i externího country managera. Investice by se jim měla mnohonásobně vrátit: do tří let očekávají jen na německém trhu prodeje stovek tisíc párů bot a obrat kolem 150 milionů korun.
V budoucnu by se podobným způsobem chtěli více zaměřit také na americký trh. Vedle Německa a USA se jim za hranicemi daří i v Rakousku nebo třeba Skandinávii, oblibu si získali také u zákazníků na Blízkém východě. Do zahraničí putuje kolem šedesáti procent produkce a i kvůli blížící se recesi chtějí Skinners poměr ještě zvyšovat.
Kromě expanze plánují investovat také do vlastních výrobních prostor na jižní Moravě. Dosud veškeré produkty a jejich části vyráběli u partnerů, na konci roku 2022 ale začali stahovat výrobu své patentově chráněné podešve pod svá křídla.
„Nemáme žádné investory. Výhledově by se nám líbila spolupráce s takovým, který by pro nás měl ještě jinou přidanou hodnotu než peníze. Zatím ale chceme jít cestou organického růstu a odedřít si to na vlastních penězích. Na zásadní kroky jako otevření vlastní výroby si tak musíme vždy nejdřív našetřit. A teď konečně nastal správný čas,“ vysvětluje Steinhauser.
A správný čas nastal i na otevření první kamenné prodejny, ke kterému přispěla i shoda náhod – v přízemí budovy, kde firma sídlí, se uvolnily obchodní prostory. Skinners si je pronajali pro svůj obchod, který je v současnosti ve zkušebním provozu, na jaře ho čeká oficiální otevření a časem bude následovat další prodejna v Praze.
„Doba se mění. Před pár lety firmě našeho typu stačilo prodávat online. Ale algoritmy na sociálních sítích se změnily a reklama tam už nemá takový dosah. Náklady na online marketing se navíc výrazně zvýšily. V našem segmentu je tak důležité najít ideální poměr online kanálů, retailu a distribuce,“ popisuje Procházka.
Nové zákazníky hodlá firma získat i díky osvětě o zdravém obouvání – chce je naučit, aby si vybírali boty nejen podle designu a ceny, ale hlavně podle funkčnosti. „Spousta lidí zdravě jí, sportuje, používá mezizubní kartáčky, kupuje si drahé anatomické matrace. A pak si narve nohy na šestnáct hodin do nevhodných bot. Přitom správná péče o chodidla je naprostým základem zdravého pohybu,“ upozorňuje Procházka.
V rámci téhle mise chtějí Skinners dál rozšiřovat své portfolio a zákazníci se tak časem dočkají třeba ponožek nebo různých typů stélek. „Spousta lidí se chlubí tím, že dělá dobro. My děláme dobro pro nohy,“ uzavírá se smíchem Procházka.