Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Rusko: Ceny aut nahoru, prodeje dolů
Obchod s auty teď v Rusku není zrovna byznys snů. Prakticky všechny globální automobilky ruský trh kvůli válce bojkotují, takže prodejcům docházejí auta. Ne, že by je tedy někdo ve velkém kupoval, což dokládají i čísla. Minulý měsíc prodeje meziročně klesly o dvě třetiny na 55 tisíc aut. Odhady dalšího vývoje jsou pak ještě pesimističtější.
Navíc když je něčeho málo, cena roste. V případě automobilů v Rusku ceny nových aut vystřelily o čtyřicet procent. Rusové tak spoléhají na auta z Indie a Číny. I jejich ceny ale stoupají vzhůru. Podle Antona Šarapina, viceprezidenta ruského Národního automobilového svazu už například čínská automobilka Great Wall Motor od začátku invaze zdražila v Rusku vyráběné vozy značky Haval o padesát procent.
Maybach od Abloha pro 150 bohatých
Když loni v listopadu zemřel Virgil Abloh, zakladatel módní značky Off-White a kreativní ředitel francouzského módního domu Louis Vuitton, bylo mu jednačtyřicet let. Půl roku poté Mercedes-Benz 150 zájemcům nabídne limitovanou verzi dvanáctiválcové limuzíny Mercedes‑Maybach S‑Class S680, která nese jeho podpis.
Tohle auto, které staví speciální tým pro individuální úpravy značky Mercedes-Benz v manufaktuře v Sindelfingenu, definuje automobilový luxus. Ty nejlepší materiály, dokonalá technika a navrch Ablohovo logo na několika místech ve speciálně navrženém interiéru.
A ne, není to všechno. Noví majitelé dostanou ještě dárkovou krabičku s modelem toho samého auta a speciální krycí plachtu. Opět s logem Maybach a Virgil Abloh. No neberte to, když si kupujete auto za plus minus osm milionů korun.
Další radost Elona Muska
Globální automobilky musí jen zírat. Uplynuly dva týdny a Elon Musk po prvním evropském závodě poblíž Berlína otevřel další obří továrnu Tesly. Tentokrát to bylo v Texasu, kam z Kalifornie přesouvá celé vedení nejhodnotnější automobilky světa.
Nová fabrika v přepočtu za pětadvacet miliard korun je druhá na americkém kontinentu a celosvětově už čtvrtá. Vyrábět se v ní bude Model Y, o němž Musk prohlašuje, že se má stát nejprodávanějším autem na světě.
Ten samý vůz už se vyrábí právě i v německém Grünheide. Vedle Modelu Y se ale Američané na domácím hřišti mají pustit i do výroby elektrického (jak jinak) pick-upu Cybertruck. V Austinu se zároveň budou vyrábět i životně důležité baterie.
Proměna u Lotusu. SUV, čtyřkolka, elektřina
Můžeme se tvářit, že to je britské auto slavné značky, ale popravdě, patří čínské automobilce Geely. Proč je to důležité? „Britský“ Lotus, kterého proslavila hlavně malá nadupaná sportovní auta, totiž v Číně, konkrétně v covidem-19 proslulém Wu-chanu, začne vyrábět elektrické SUV pojmenované Eletre.
Kromě toho, že od Lotusu je to první elektrické SUV, je to i první čtyřkolka. Eletre bude mít dva elektromotory, výkon přes 600 koní a maximální rychlost 260 kilometrů za hodinu. S pedálem na podlaze zvládne stovkou uhánět už za tři sekundy. Automobilka uvádí, že na jedno nabití zvládne ujet přes 600 kilometrů.
Tohle všechno nezní vůbec špatně. Světem navíc poletuje neoficiální zpráva o tom, že 600 koňmi to končit nemusí. Lotus totiž údajně pracuje na verzi se třemi elektromotory, výkonem až 900 koní a zrychlením pod 2,5 sekundy. Jestli to tak skutečně bude, se ukáže nejspíš už letos. První kusy Lotusu Eletre se k prvním zákazníkům v Číně a Evropě mají dostat příští rok. O ceně automobilka zatím mlčí.
Vstup Audi a Porsche do F1?
Vypadá to, že Mercedes-Benz bude mít v seriálu formule 1 vážné konkurenty. Do nejsledovanější motoristické soutěže se totiž prostřednictvím značek Audi a Porsche od roku 2026 hodlá zapojit i koncern Volkswagen.
O tom spojení se mluví už dlouho. Audi by se rádo spojilo s týmem McLaren, Porsche by pro změnu vytvořilo tandem s týmem RedBull Racing. Údajně jsou ve hře i konkrétní finanční nabídky. Podle webu Automotive News je Audi připravené za vstup do McLarenu zaplatit půl miliardy eur.
Že jednání ještě nejsou u konce, nicméně potvrzuje vyjádření CEO týmu McLaren Racing Zaka Browna, který nedávno uvedl, že tým rozhodně není na prodej a ani nehledá další kapitálové partnery.
Nicméně alespoň přiznal, že „velmi předběžné“ rozhovory s VW Group probíhají. Německý magazín Automobilwoche poté přinesl zprávu, že suma za tenhle vstup do týmu formule 1 by se mohla vyšplhat dokonce na 650 milionů eur.