K současným vztahům mezi irskou leteckou společností Ryanair a českým internetovým vyhledávačem letenek Kiwi.com se v pátek vysloví Ústavní soud. Oznámí, jak rozhodnul o stížnosti Kiwi proti předběžnému opatření vydanému Krajským soudem v Brně.

Soud uložil společnosti Kiwi, aby upustila od dosavadního způsobu informování o podmínkách odbavení před lety Ryanairu a také aby doplnila klientské informace předávané letecké společnosti.

Kiwi umožňuje na webu a prostřednictvím aplikace vyhledat, rezervovat a zakoupit letenky různých dopravců včetně Ryanairu. O předběžném opatření rozhodl krajský soud letos v lednu. Společnosti Kiwi uložil, aby upravila poskytované informace o podmínkách Ryanairu a při předávání klientských informací doplnila údaje o e-mailu a bydlišti lidí a jejich platebních kartách. Dalším výrokem soud uložil povinnost opravit „věcně nesprávné informace“ i zpětně.

Podle krajského soudu bylo zapotřebí prozatímně upravit poměry mezi oběma společnostmi. Ryanair prý kvůli omezenému předávání údajů od Kiwi nebyl schopen při operativním řešení problémů kontaktovat cestující a plnit své finanční závazky. Firma Kiwi se odvolala, Vrchní soud v Olomouci ale rozhodnutí potvrdil.

Podle ústavní stížnosti soudy porušily práva Kiwi na vlastnictví a podnikání, ale také právo na spravedlivý proces. Vydané předběžné opatření je prý nepřiměřené.

O vztazích mezi Kiwi a irskou leteckou společností se nedávno mluvilo také v souvislosti s prohlášením Ryanairu, že nebude přijímat palubní lístky prodané přes Kiwi.com.

Nina Černá za společnost Kiwi tehdy ČTK řekla, že cestující by se měli na palubu Ryanairu dostat, Kiwi jim ale doporučuje, aby si vytiskli palubní lístek v barvách Ryanairu, který mají k dispozici. Podle Černé Ryanairu vadí, že Kiwi často prodává letenky levněji než on sám a opatření letecké společnosti označila za amorální a malichernou praktiku.