Česká přepravní společnost Liftago udělala další krok na své cestě za změnou městské mobility. Digitální platforma, která před devíti lety začínala jako taxi aplikace umožňující zákazníkům vybrat si řidiče, se před třemi lety pustila i do logistiky a intenzivně také pracovala na tom, aby se stala důležitým partnerem jak pro sektor e-commerce, tak velké logistické hráče.

Výsledkem je spuštění nové sdílené přepravní sítě Liftago.network. Ambicí společnosti je postupně budovat infrastrukturu, kde mohou spolupracovat přepravci zboží i pasažérů ve městech. Nová síť má umožnit spolupráci mezi různými hráči, kteří pokrývají různé segmenty přepravy a jsou ochotni vzájemně sdílet svou volnou přepravní kapacitu.

Společnost přitom vychází z myšlenky, že se během dne proměňuje poptávka po různých dopravních prostředcích a nevyužitou kapacitu je možné využít jinde. Liftago.network je postavena na technologii, která má v každý moment aktuální přehled o volných kapacitách všech zapojených dopravních prostředků v ulicích měst a v reálném čase ji umožňuje využívat tam, kde je právě potřeba.

V praxi mají firmy zapojené do Liftago.network získat efektivnější vytížení svých kapacit nebo mohou vykrýt nedostatek či uspokojit potřebu speciálních přeprav. Aktuální volnou přepravní kapacitu dopravních prostředků technologie nabídne v reálném čase tomu, komu schází. Například rozvážkové služby specializované na konkrétní segment mohou Liftago.network využít k tomu, aby svým řidičům a kurýrům umožnily vytížení i v časech mimo jejich obvyklé špičky.

Pro představu – kurýři rozvážející jídlo se mohou mezi obědem a večeří vytížit závozem balíčků pro e-shopy, a zároveň tak snížit množství zásilek přepravovaných v dopravní špičce. A naopak noční taxikáři mohou nad ránem zavézt balíčky do úložných boxů a ulevit ranní dopravě.

„Když každá nová firma na trhu nebude muset pro uspokojení potřeb svých zákazníků vytvářet vlastní flotilu, ale bude moct využít volnou kapacitu aut, kol, skútrů či dodávek, které už se v ulicích českých měst pohybují, je to výhra pro všechny zúčastněné,“ konstatuje spoluzakladatel a CEO Liftaga Ondřej Krátký.

„Liftago.network nabízí budoucnost, kde v ulicích nepřibývají další z poloviny nevytížené přepravní prostředky, a kde zároveň zákazníci dostávají zakoupené zboží komfortně a rychle. Vše navíc v naprosto udržitelném byznysovém modelu, který respektuje podnikání jednotlivých zapojených partnerů a přitom je šetrný k životnímu prostředí i všem obyvatelům měst,“ tvrdí.

Liftago svůj připravovaný projekt otestovalo během zatěžkávacích zkoušek v podobě covidu či války na Ukrajině. Mezi jeho velké partnery „zvenku“ se postupně zařadili přední čeští e-commerce hráči jako Alza, Mall.cz, Datart nebo Pilulka i přepravní společnosti DHL Express či nově DPD – tedy společnosti, pro něž poslední roky znamenaly velké změny.

„Nejprve optimálně pokryjeme doručení pomocí DPD dodávek, našich kol a pěších kurýrů. V průběhu roku ale potřebujeme dynamicky řešit i těžko predikovatelné výkyvy poptávky, například v předvánoční sezoně nebo v nedávné době během covidu,“ vysvětluje důvody k zapojení do Liftago.network Miloš Malaník, CEO DPD v České republice.

„V neočekávaných situacích, na které je třeba velmi rychle reagovat, nám řešení sdílené přepravní kapacity pomůže. Díky němu můžeme poptat kapacitu až v den samotného doručování, tedy těsně před rozvozem zásilek, což nám dává velkou míru flexibility. Věříme, že tato cesta povede i k dalším spokojeným zákazníkům a zároveň bude součástí naší dlouhodobé strategie udržitelné přepravy,“ domnívá se.

Liftago.network má v plánu fungovat jak pro velké společnosti, tak pro samotné dopravce i jednotlivé řidiče. Pro ně by rozvážka věcí z různých segmentů měla znamenat buď vyšší výdělek za den, nebo stejný výdělek za kratší čas díky kombinaci rozvážky pro různé segmenty. Zároveň právě u řidičů bude společnost podle Ondřeje Krátkého ještě intenzivně pracovat na tom, aby s Liftago.network spolupracovali stále aktivněji.

„Samotná myšlenka Liftago.network je jednoduchá, její realizace nikoli. Uplynulé tři čtyři roky jsme strávili testováním a vývojem, aby síť byla společnou výhrou pro partnery, přepravce, řidiče, zákazníka i prostředí. Jde o nekonečné balancování mezi potřebami všech těchto stran,“ vysvětluje Krátký.

„Řada řidičů si z našich prvních snah odnáší po právu plejádu podnětů ke zlepšení. Je to ale jejich zpětná vazba, která nám pomohla se poučit, lépe nastavit například aukční systém nebo vyladit technologii pro hledání správných kapacit. I díky nim aktuální verze Liftago.network slouží lépe dopravcům a řidičům dnes.“