skip to main content

Sběratelství je intimní záležitost, říká majitelka ojedinělé umělecké sbírky

3 minuty čtení

Vášeň, odhodlání, dlouhodobá vize a samozřejmě kapitál. Všechny tyto vlastnosti musíte mít, abyste dokázali systematicky shromažďovat artefakty a vytvořit tak cenný otisk doby. 

Alespoň taková je vize Ivy Bízové, spolumajitelky umělecké sbírky KOOJON čítající na 120 artefaktů od takových jmen, jako jsou Olbram Zoubek, Krištof Kintera, Anna Sláma a mnozí další. Její hodnota je v řádech milionů korun, nejdražší investicí byly Zoubkovy plastiky Putyfarka z roku 1979 a Myšlenka vítězí z roku 1971.

„Začalo to před pěti lety dědictvím po mé milované tetě, která mě vychovala. Nechtěla jsem peníze, které pracně našetřila, jen tak utratit, ale využít smysluplně, aby měly stoupající hodnotu. Pořídila jsem si proto dvě plastiky od Olbrama Zoubka,“ vzpomíná na své sběratelské začátky Iva Bízová, v profesním životě šéfka kreativní agentury.

Iva Bízová, spolumajitelka umělecké sbírky
Reklama

„Chci pomáhat současnému českému umění. To je důvod, proč jsem začala společně s podporou mých přátel Heleny Šídové, Pavla Bureše a Jakuba Kesla sbírku budovat,“ říká Bízová. 

Od podzimu loňského roku na KOOJON pracuje také kurátor Pavel Kubesa, který monitoruje lokální uměleckou scénu, vyhledává nové talenty a připravuje dlouhodobý akviziční plán. Nejnovějším přírůstkem do sbírky je série pěti pláten od Juliuse Reichela.

„Vytváříme historickou paměť naší doby, proto mi sbírání současného českého umění připadá tak podstatné,“ dodává Bízová, která před příchodem zkušeného kurátora autory – ať už podle svého vkusu, či na doporučení – sama oslovovala a díla pro zakoupení vybírala. 

Série Krištofa Kintery

„Chodíte do galerií, na vernisáže, sledujete Chalupeckého cenu, jednou za rok prostudujete J&T Art Index. Pak se s autory setkáváte v jejich ateliérech, kde vám představí, na čem pracují a co je k dispozici. Budujete s nimi osobní vztahy,“ popisuje Bízová celý proces.

Reklama

Podle Bízové jsou čeští umělci výjimeční, zdravě sebevědomí a znají svou cenu. „Naším konceptem je podpora umělců zejména prostřednictvím sbírání sérií,“ konstatuje.

„Díky tomu vytváříme stylisticky rafinované a vytříbené umělecké celky, prostřednictvím kterých je možné vysledovat a pojmenovat podstatné směry a fenomény v současném umění. Věříme, že zdejší současná umělecká tvorba bude v budoucnosti skrze sbírku KOOJON čtena jako historická událost,“ prozrazuje.

V loňském roce se růst sbírky v důsledku koronakrize zpomalil, ale letos má KOOJON ambiciózní plány. Jeho majitelé věří, že najdou místa, kde by mohly být artefakty vystaveny a zpřístupněny veřejnosti.

„Zatím jsou díla uložena v depozitáři, kam se jednou za měsíc vydám nabít jejich kreativitou. Chtěla bych, aby takovou možnost mělo i široké publikum,“ říká Bízová.

Série Davida Krňanského

„Dlouhodobým cílem sbírky je přispět k bourání stereotypů o podobách současného umění,“ dodává vášnivá sběratelka, která vlastní také úctyhodnou kolekci českého poválečného nábytku, historických kol, fotoaparátů a kamer Meopta a kabelkových rádií Tesla.

S ostatním sběrateli českého umění ale žádné vztahy neudržuje. „Sběratelství je podle mého názoru docela intimní záležitostí. Někteří investoři to mají skutečně jen jako schovanou investici a čekají, až se správně zhodnotí. Pro mě je ale sbírka důkazem vášně a podpory, kterou chceme lokální umělecké scéně poskytnout,“ konstatuje Bízová.

A proč se vlastně kolekce jmenuje KOOJON? „Protože kujón je šikula, čerchmant, rozumbrada s dobrými nápady a naše sbírka je vybíraná s fištrónem. Fandím názvům, které mají příběh a nadsázku,“ říká žena v čele agentury pojmenované Loosers.

Reklama
Reklama