Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Ferrari po Schumacherovi za stovky milionů

Ta rovnice je extrémně jednoduchá. Monopost formule 1 + Ferrari + Michael Schumacher. Výsledkem pak jsou miliony dolarů. Hodně milionů.

Naposledy, když se v listopadu do aukčního prodeje síně RM Sotheby’s dostala formule, ve které Schumacher v roce 2003 vyhrál pět závodů, prodala se za 14,9 milionu dolarů (321 milionů korun). Víc peněz za závodní auto moderní éry do té doby nikdo nedal.

Počínaje dneškem v Hongkongu a opět pod taktovou RM Sotheby’s startuje aukce dalšího takového stroje. Tentokrát ale bude cena pravděpodobně nižší, na což má vliv například i to, že Schumacher s ním do cíle jako vítěz dojel jen jednou, konkrétně v roce 2000 v Brazílii. Původně náhradní šasi se pak v té samé sezoně do ostrého závodu dostalo ještě třikrát.

Co cenu může naopak zvýšit, je fakt, že rok 2000 byl tím, kdy si stáj Scuderia Ferrari po dlouhých jednadvaceti letech připsala mistrovský titul. Ve stejném roce navíc osobnosti jako Niki Lauda nebo David Coulthard označily Schumachera jako největšího všestranného závodního jezdce v historii tohoto sportu. Odhadovaná cena nabízeného stroje se pohybuje mezi 7,5 až 9,5 milionu dolarů. 

Další „Číňan“ do Evropy

Vstup do Evropy ohlásila další čínská automobilka. Výrobce Human Horizons na starý kontinent plánuje dodávat prémiovou značku elektromobilů HiPhi. Spoluzakladatel automobilky Mark Stanton, který víc než dvanáct let pracoval pro Land Rover, oznámil, že HiPhi se začne prodávat ve vybraných zemích západní Evropy a Skandinávie. Na Česko tak zatím nedojde.

Plán HiPhi podle Stantona spočívá v tom, že nabídne elektromobily s hi-tech funkcemi a bude doufat, že jimi osloví „mladší, bohatší a mnohem otevřenější spotřebitele, kteří si nevypěstovali věrnost na značkách jako Mercedes nebo Porsche“. 

HiPhi v Číně aktuálně prodává dva modely – SUV označené písmenem X a grandtourer s názvem Z s dojezdem přes 600 kilometrů. Cena se po přepočtu na koruny blíží dvěma milionům. Ještě v tomto roce by se měl objevit o něco levnější sedan. Stanton uvedl, že letošní prodeje mají dosáhnout zhruba 4000 až 5000 vyrobených aut.

Tesla proti Dacii. V únoru v Evropě vyhrál Američan

Jsou to dva póly automobilového světa. Na jedné straně stojí Tesla Model Y, elektromobil za 1,2 milionu, ve kterém bez dotykového displeje neotevřete ani odkládací box před spolujezdcem. Na straně druhé pak lidová Dacia Sandero, na kterou v základní verzi stačí 300 tisíc korun.

Přesto se tyhle dva vozy tvrdě utkávají ve statistice prodejů na evropském kontinentu. Zatímco v lednu bodoval Renault, v únoru celkové prvenství podle dat společnosti Dataforce urvala Tesla Y. Bylo to ale těsným rozdílem 85 aut. K oslavě nicméně mají důvod obě automobilky. 

Tesla prodala 18 153 kusů Modelu Y, což meziročně znamená nárůst o 167 procent. Vliv na to má především změna cenové politiky Muskovy automobilky, která oproti loňsku radikálně snížila ceny a v některých případech překonala i evropské konkurenty. Dacia pak prodala 18 068 kusů Sandera, což znamená meziroční růst o 37 procent. První pětku v žebříčku prodejů doplňují modely Peugeot 208, Volkswagen T-Roc a Opel Corsa. Škoda Octavia byla v únoru devátá.

Znovuzrození italské Lancie se blíží

Lancia svého času patřila mezi evropskou špičku. Kombinace italského designu a sportovního stylu fungovala. Jenže ty časy jsou dávno pryč a dnes automobilka zaparkovaná v koncernu Stellantis na domácím trhu prodává jen maličký model Ypsilon. Čas změny se ale blíží.

Lancia se totiž promění na prémiovou značku, která v následujících letech odhalí tři nové modely a od spalovacích motorů postupně přejde jen na elektromobily. V rámci koncernu by se tak významem měla zařadit někam vedle Alfy Romeo a luxusní brand Citroënu DS.

Jak budou nové Lancie vypadat, naznačují první skici elektrického sportovního konceptu Stratos, která se naplno ukáže v závěru příštího týdne. „Koncept Lancia je manifestem značky na příštích deset let,“ uvedl šéf automobilky Luca Napolitano.

Desetiletý obchodní plán Lancie, zveřejněný loni v květnu, počítá se třemi vozy. Příští rok se objeví nová Lancia Ypsilon v hybridní i čistě elektrické verzi, za tři roky přibude elektrický kompaktní crossover, který pravděpodobně ponese jméno Aurelia. Jako poslední pak v roce 2028 přijde opět elektrický kompaktní hatchback, pro který si Italové schovávají s lancií neodmyslitelně spojený název Delta.

Tohle je nová korejská vlajková loď

Čistě elektrická už začínají být i opravdu velká SUV. Má ho Mercedes-Benz, ukázalo ho Volvo a teď další se všemi detaily odhalila i korejská Kia. Jeho design vznikal ve studiích na západním pobřeží USA a kromě vnějšího i vnitřního futuristického designu chce zákazníky lákat různými způsoby.

Ačkoli jde o SUV, vnitřní uspořádání EV9 připomíná rodinná auta. Sedadla v druhé řadě jsou totiž otočná. Třímístnou lavici v druhé řadě lze navíc vyměnit za dvě relaxační křesla. Dojezd se má za ideálních podmínek vyšplhat na víc než 540 kilometrů, což je v této kategorii elektromobilů standardní údaj. Lepší je to s rychlostí dobíjení. Při použití ultrarychlé nabíječky pojmou baterie za patnáct minut energii na ujetí 239 kilometrů jízdy.

Kia se navíc připravuje na období, kdy auta budou jezdit zcela autonomně, pokud tedy taková situace někdy nastane. EV9 proto už teď nabízí autonomní jízdu na úrovni 3. K tomu jí pomáhá výbava složená z patnácti senzorů včetně dvou laserových radarů, díky kterým nabízí například i funkci automatizovaného předjíždění.