Před dvěma lety se jejich obrat pohyboval kolem dvou milionů korun. Dnes se vyšvihl k pětadvaceti milionům. Firma Posedla, kterou zakládali kamarádi Jiří Dužár a Martin Řípa z Varnsdorfu, roste a dobývá svět. Na jejich sedlech jezdí cyklisté v Evropě i v zámoří. Profesionálové i amatéři. Jejich design i výroba je totiž unikátní, přímo směřovaná na konkrétního jezdce, respektive na jeho pozadí.

„Zákazníkům kdekoli na světě posíláme takovou speciální otiskovou pěnu, do které si sedne a přesně v ní vystoupí jeho sedací kosti. Pak ji devětkrát vyfotí, přesně podle návodu, a nahraje do konfigurátoru a my podle toho už sedlo vyrobíme,“ popisuje postup Jiří Dužár.

Firmu zakládali před čtyřmi lety. Do té doby, jak sami rádi s nadsázkou říkají, bylo cyklistické sedlo spíš mučicím nástrojem. I proto se pustili do výroby takového, které bude pro jezdce pohodlné, protože bude odpovídat přesně jeho parametrům.

Zhruba rok trval vývoj, který finančně podpořil i král 3D tisku Josef Průša. Za svou investici získal v Posedlech dvacetiprocentní podíl. „Je naším mentorem a snaží se nás motivovat k ještě rychlejšímu růstu,“ podotýká Jiří Dužár.

„Začínali jsme v přízemí domku, ale tím, jak rosteme, už jsme se přestěhovali do většího, a myslím, že nebude trvat dlouho a budeme hledat opět nové prostory, protože nám to tam, kde jsme teď, začíná být zase malé,“ doplňuje Martin Řípa s tím, že jejich cílem je dodat za co nejkratší dobu co nejvíc sedel.

Navíc už nejsou tou garážovou firmou jako na začátku, ale více se zprofesionalizovali a obklopili lidmi, kteří se pohybují v oblasti technologií a výzkumu. A posunuli se i do zahraničí. Část 3D tisku totiž outsourcují v Německu, kam to mají z Varnsdorfu blízko.

„Oblast průmyslového 3D tisku u německých sousedů vycházela výhodněji. Ale jinam se s výrobou nechystáme, chceme ji mít pod kontrolou,“ vysvětluje Jiří Dužár.

Sedlo se skládá ze dvou částí – z nosné konstrukce a unikátního polstrování, které je vyrobené na průmyslovém 3D tisku a je vyměnitelné. Neustále jeho design také zdokonalují a na jaře chystají jeho novou verzi. Navíc vědí, že nejde jen o sedlo. Zákazníci mají požadavky i na další komponenty.

info Foto Michael Tomeš
Foto Michael Tomeš

Zabývají se tak i gripy na řídítka a v plánu jsou i pedály. Se svou komplexitou si je ale chtějí nechat ještě na později. „Chystáme novinky třeba v cyklistickém oblečení,“ podotýká Jiří Dužár.

A oproti prvním sedlům už také zvýšili jejich nosnost. Chystají produkt, který bude zaměřený na těžší jezdce, až do 120 kilogramů, a zároveň na segment elektrokol, který stále roste.

Mezi jejich zákazníky se navíc čím dál častěji zařazují i profesionální závodníci a týmy. Letos spouštějí spolupráci s belgickým týmem, který má ve svých řadách závodníky Tour de France. Výhodou je, že pěnu a následně i sedlo mohou poslat kamkoli, a třeba na východní pobřeží USA dojde už druhý den.

Kolik sedlo stojí? A proč ho nevyrábějí i pro děti? V čem se liší od ostatních? Snaží se jejich nápad někdo okopírovat? Odpovědi najdete při poslechu dalšího dílu Forbes Byznys podcastu.