Před dvěma lety se jejich obrat pohyboval kolem dvou milionů korun. Dnes se vyšvihl k pětadvaceti milionům. Firma Posedla, kterou zakládali kamarádi Jiří Dužár a Martin Řípa z Varnsdorfu, roste a dobývá svět. Na jejich sedlech jezdí cyklisté v Evropě i v zámoří. Profesionálové i amatéři. Jejich design i výroba je totiž unikátní, přímo směřovaná na konkrétního jezdce, respektive na jeho pozadí.
„Zákazníkům kdekoli na světě posíláme takovou speciální otiskovou pěnu, do které si sedne a přesně v ní vystoupí jeho sedací kosti. Pak ji devětkrát vyfotí, přesně podle návodu, a nahraje do konfigurátoru a my podle toho už sedlo vyrobíme,“ popisuje postup Jiří Dužár.
Firmu zakládali před čtyřmi lety. Do té doby, jak sami rádi s nadsázkou říkají, bylo cyklistické sedlo spíš mučicím nástrojem. I proto se pustili do výroby takového, které bude pro jezdce pohodlné, protože bude odpovídat přesně jeho parametrům.
Foto Michael Tomeš
Foto Michael Tomeš
Foto Michael Tomeš
Foto Michael Tomeš
Zhruba rok trval vývoj, který finančně podpořil i král 3D tisku Josef Průša. Za svou investici získal v Posedlech dvacetiprocentní podíl. „Je naším mentorem a snaží se nás motivovat k ještě rychlejšímu růstu,“ podotýká Jiří Dužár.
„Začínali jsme v přízemí domku, ale tím, jak rosteme, už jsme se přestěhovali do většího, a myslím, že nebude trvat dlouho a budeme hledat opět nové prostory, protože nám to tam, kde jsme teď, začíná být zase malé,“ doplňuje Martin Řípa s tím, že jejich cílem je dodat za co nejkratší dobu co nejvíc sedel.
Navíc už nejsou tou garážovou firmou jako na začátku, ale více se zprofesionalizovali a obklopili lidmi, kteří se pohybují v oblasti technologií a výzkumu. A posunuli se i do zahraničí. Část 3D tisku totiž outsourcují v Německu, kam to mají z Varnsdorfu blízko.
„Oblast průmyslového 3D tisku u německých sousedů vycházela výhodněji. Ale jinam se s výrobou nechystáme, chceme ji mít pod kontrolou,“ vysvětluje Jiří Dužár.
Sedlo se skládá ze dvou částí – z nosné konstrukce a unikátního polstrování, které je vyrobené na průmyslovém 3D tisku a je vyměnitelné. Neustále jeho design také zdokonalují a na jaře chystají jeho novou verzi. Navíc vědí, že nejde jen o sedlo. Zákazníci mají požadavky i na další komponenty.
Foto Michael Tomeš
Foto Michael Tomeš
Zabývají se tak i gripy na řídítka a v plánu jsou i pedály. Se svou komplexitou si je ale chtějí nechat ještě na později. „Chystáme novinky třeba v cyklistickém oblečení,“ podotýká Jiří Dužár.
A oproti prvním sedlům už také zvýšili jejich nosnost. Chystají produkt, který bude zaměřený na těžší jezdce, až do 120 kilogramů, a zároveň na segment elektrokol, který stále roste.
Mezi jejich zákazníky se navíc čím dál častěji zařazují i profesionální závodníci a týmy. Letos spouštějí spolupráci s belgickým týmem, který má ve svých řadách závodníky Tour de France. Výhodou je, že pěnu a následně i sedlo mohou poslat kamkoli, a třeba na východní pobřeží USA dojde už druhý den.
Kolik sedlo stojí? A proč ho nevyrábějí i pro děti? V čem se liší od ostatních? Snaží se jejich nápad někdo okopírovat? Odpovědi najdete při poslechu dalšího dílu Forbes Byznys podcastu.