Zájemci o elektromobil doleva, kdo chce osmiválec, tak pěkně doprava, a ten zbytek, který se pořád ještě nedokáže rozhodnout, zůstane stát na místě. Všichni ale od BMW dostanou auto, které je na první pohled stejné. Obrovské, luxusní, nepřehlédnutelné. Nové BMW 7.

Působí to dojmem, jako by nové sedmičkové BMW chtělo konkurenční elektromobil Mercedes-Benz EQS převálcovat, přejet, zadupat. Až je někdo postaví vedle sebe, bude to vidět na první pohled. Elektrický mercedes je uhlazený, zatímco sedmičkové BMW působí dojmem tanku.

Možná i proto Pieter Nota, který je v koncernu BMW AG zodpovědný za péči o zákazníky a prodej, soupeře ze Stuttgartu za skutečného protivníka vlajkové lodi BMW ani nepovažuje, jak včera v Mnichově odpověděl na dotaz Forbesu.

Opulence, která v Evropě mírně ustupuje, tak dostala přednost. Důvod? Čína, Amerika a třeba někdy zase Rusko, až válka jednou skončí a evropské automobilky tam svoje auta zase začnou prodávat. To jsou trhy, které jsou vedle domácího Německa pro BMW řady sedm ty hlavní. A i to je jeden z důvodů, proč auto takhle vypadá. Proč tolik neřeší aerodynamiku, ale zase má vizuálně blíž k sourozencům z Rolls-Royce.

V BMW se taky rozhodli, že v jedné věci nebudou nutit zákazníky dělat kompromisy. Nově proto odpadá volba mezi krátkou a prodlouženou verzí auta. Tak hodní v Mnichově jsou. Varianta je totiž jen jedna. Ta dlouhá, která měří skoro pět a půl metru. Život zájemcům o nové auto tak bude v souvislosti s karoserií dělat těžší snad jen jedna zásadní volba. Jestli si neobjednat verzi, která je pancéřovaná.

Další místo, kde by bylo škoda se držet při zemi, bude výbava. Hlavní highlite? Ten si sice řidič moc neužije, ale posádka vzadu naprosto. Když se totiž posadíte do druhé řady sedadel, stisknete tlačítko a zpod stropu vyjede širokoúhlá televize velikosti, kterou jsme ještě před pár lety měli leda v obývacím pokoji s úhlopříčkou osmdesát centimetrů, přichází… No řekněme že údiv.

Pro někoho, kdo ještě neviděl, jak vypadá palubní deska v BMW iX nebo obrovském SUV BMW X7, může stejný pocit vyvolat i dlouhý a zahnutý displej na palubní desce. Tlačítka už se prostě nenosí. Posledních pár jich zůstalo jen na středovém panelu mezi řidičem a spolujezdcem.

Má vaše paní ráda blýskavé věci? Jestli ano, je dost pravděpodobné, že se jí bude líbit i BMW řady 7. Vnitřek totiž zdobí skleněné prvky Swarovski. Broušená skleněná lišta je na dveřích, na palubní desce a v broušené segmenty na úrovni šperků se proměnilo i pár ovladačů, které ještě doba displejová neschramstla.

Další radosti? Co třeba dveře, které se otevírají samy. Když nastupujete, stačí stisknout tlačítko na dálkovém ovládání nebo použít aplikaci v mobilu. Je fakt, že otevírání dveří na dálku může být trošku adrenalinové. Třeba takového rozjetého cyklistu by nečekaně automaticky otevírající se dveře mohly nepříjemně překvapit. Aby se tohle nestalo, BMW po celé šířce auta dalo čidla, která hlídají, jestli se někdo nebo něco neblíží.

Jenže dveře je taky potřeba nějak zavřít. Když jsem si v Mnichově při představení auta sedl za volant, chvíli jsem tápal, jak na to. Ale je to snadné, stačí sešlápnout pedál brzdy a hotovo. Svět venku mizí. Zůstává svět BMW. Vzadu to samé obstará tlačítko. Nic tak přízemního jako chytání madla a bouchání dveřmi se nekoná.

Vlastně madla… Jestli jste zvyklí, že na nich jsou ovládací tlačítka, typicky pro stahování oken, tak tady ne. Displeje se z palubní desky pomalu rozšiřují i do dalších zákoutí automobilového interiéru. A madlo je, zdá se, podle BMW přesně to místo, kde jeden takový chyběl.

Takže si na dotykové obrazovce velikosti slušného mobilu můžete nastavit všechny radosti, která zadní křesla, jež mohou být potažená kůží a potahem z kašmíru, dovolují. Klimatizace, větrání, vyhřívání, masáž nebo sklopení sedadla až do úhlu 42,5 stupně.

Když Pieter Nota včera vybraným novinářům z různých koutů světa novinku představoval, model, který si vybral na hlavní pódium, byl elektromobil. „Není to proto, že bychom nějakou verzi upřednostňovali. Vybrali jsme ho proto, že představuje to nejmodernější, co v současné chvíli máme,“ odpověděl na dotaz Forbesu Nota. 

Automobilka elektrické verzi se dvěma elektromotory říká i7 a BMW slibuje, že tohle auto s výkonem 544 koní zvládne na jedno nabití ujet přes 600 kilometrů. Mimochodem, techniku stejné generace téměř jistě dostane i chystaný elektrický Rolls-Royce Spectre. A komu bude zrychlení z nuly na stovku za 4,7 sekundy a maximální rychlost 240 kilometrů za hodinu málo, může si zkraje příštího roku objednat ještě elektrickou verzi i7 M70 s výkonem 660 koní.

Elektřina bude to první, co bude v Evropě v nabídce. Na benzinový osmiválec můžeme na rozdíl od Asie a Ameriky zapomenout, ale na čistý elektromobil na jaře příštího roku naváže plug-in hybrid s šestiválcovým benzinovým motorem a šestiválcový diesel.

A jak nové BMW vidí automobilový designér a nezávislý publicista Radek Laube?

Hned na první pohled je vidět velká snaha odlišit se. Ať už od konkurence, ale stejně tak i od předchozí generace řady 7. Možná je první pohled šokující, ale to, že před vámi stojí něco, co jste ještě neviděli, bude jasné i lidem, kteří auta jinak nesledují. A i jim bude díky obřím ledvinám okamžitě jasná příslušnost k německé prémiové značce.

Trochu v tom vidím kalkul, který počítá s tím, že zákazník chce jasně dát najevo, že tohle je to nejnovější BMW, zatímco stávající majitel dostane neodbytný pocit, že model, který si kupoval před dvěma lety, už musí vyměnit za nový.

Když ještě přihlédneme k tomu, že kategorie velkých limuzín je v Evropě za zenitem, je zřejmé, že BMW s novou sedmičkou míří primárně na asijský trh, kde se zákazníci nezdráhají dát své postavení jasně najevo. V Evropě bude působit trochu jako jednorožec a možná právě v kombinaci s okázalým designem přiláká nové zákazníky. 

Na nové sedmičce je také vidět i zajímavý trend, kdy se verze s elektrickým motorem liší jen minimálně. Přes své výstřední tvary se ale v porovnání s hlavním konkurentem – Mercedesem-Benz EQS – vydává spíš tradičnějším směrem.