Přezdívá se mu Sex ve městě 55+ nebo Menopauza ve městě. Ve skutečnosti se nový seriál navazující na slavnou licenci Sex and the City jmenuje And Just Like That… V českém překladu získal název A jak to bylo dál. 

A právě zveřejnil svůj první oficiální trailer.

Desetidílný seriál z produkce HBO Max se chlubí stejnými tvůrci a obsazením, jako měla někdejší šest sezon trvající televizní série se Sarah Jessicou Parker v hlavní roli novinářky Carrie Bradshaw. 

Chytrý, vtipný a hlavně politicky příjemně nekorektní Sex ve městě se pro kabelovou HBO stal na konci devadesátých let jedním z jejích prvních dokonale globálních hitů, jehož reputace navíc spolehlivě rezonuje až do dnešních dnů. Je jasné, že o novinku bude zájem – zvlášť když fotografie z natáčení i aktuální trailer vyhlíží záměrně tak povědomě. Z hlavních hvězd v novém pokračování ostatně chybí jen Kim Catrall – představitelka legendární dračice Samanthy, která letos oslavila pětašedesáté narozeniny, se s produkcí na pokračování nedohodla. 

Jinak je všechno připravené tak, jak jsou fanoušci Sexu ve městě zvyklí, alespoň to naznačuje trailer. Jsou tu hlavní herečky, jsou tu jejich muži – od Božského v podání Chrise Notha přes Evana Handlera a Davida Eigenberga coby manželů Charlotte a Mirandy, až po Stanforda Blatche, jehož představitel, skvělý Willie Garson, zemřel jen pár dní po poslední klapce. 

Na seriál A jak to bylo dál totiž producenti sázejí stejně jako na původní sérii. Novinka od producenta Michaela Patricka Kinga, hlavního tvůrce Sexu ve městě, má být jedním z hlavních předvánočních taháků HBO GO. První dvě epizody platforma uvede ve čtvrtek 9. prosince, navazujících osm dílů bude postupně zveřejňovat každý čtvrtek. 

HBO, stejně jako tvůrci seriálu, celý letošní rok chytře dávkovalo prostřednictvím sociálních sítí nejrůznější klípky i fotky z natáčení, společenské magazíny řešily jak šediny hlavních představitelek (všem třem hlavním herečkám je momentálně už přes 55 let), tak jejich outfity, které bývaly jednou z nejatraktivnějších rekvizit původního seriálu. A každý střípek okamžitě vzbudil diskusi.

Může se pětapadesátiletá Carrie strojit stejně jako ta třicetiletá? Široké sukně s puntíky, károvaná trička s výstřihem, dlouhé prošedivělé vlasy splývající až do pasu v nadýchaných loknách? A co Charlotte, je si vůbec podobná, nepřehnala to s botoxem? Mohou padesátnice skotačit a nahánět kluky stejně jako single třicítky?

Trailer naznačuje, že se hrdinky pochopitelně posunuly dál – i v čase. Dcery Charlotte jsou dnes už teenagerky, syn Mirandy, Brady, už dokonce dospělý. Někomu se sype práce, někomu se rozpadá manželství, jak už to v téhle životní fázi bývá i v realitě.

Carrie žije s panem Božským, ale zjevně řeší podobné vztahové nejistoty, jako před čtvrtstoletím, jen ji víc než sloupek živí její populární podcast (který znovu lehce nepravděpodobně vydělává na desítky a desítky párů lodiček od Blahnika při průměrné ceně 500 dolarů za boty). 

Chybějící Samanthu nahradilo hned několik nových tváří, obsazených v souladu se současnou hyperkorektní politikou, ovšem šaty od Oscara de la Renty a Caroliny Herrery i přes veškerou svou uhlíkovou stopu díkybohu zůstávají. Kamarádky se chichotají u vína, pořádají pikniky, chodí na koncerty a nosí výstřední nadýchané sukně. Jsou tu známé luxusní značky a populární loga, jsou tu narážky na předchozí sérii – a snad tu bude i nějaký příběh, který divačky osloví víc než dva ne zcela povedené celovečerní filmy. 

Ono je to ale vlastně docela jedno. Fanynky se i tak dozajista budou koukat na každý díl a hltat každý detail. Tu a tam nějakou vrásku (nebo naopak přehnaný facelift) s gustem zkritizují na sociálních sítích, stejně jako princeznovské tutu sukně nošené pětapadesátiletou hrdinkou coby civilní oděv.

Ale dívat se budou. A o to producentům jde. O byznys a sledovanost.

Televizní byznys ostatně právě Sex ve městě nenávratně změnil, třeba tím, jak definoval product placement, tedy placené umisťování reálných výrobků do děje. Lodičky od Blahnika, notebook od Applu, Absolut vodka, košile od Prady, kabelka Birkin od Hermès nebo slavná Baguette od Fendi – to všechno se dostalo nejen na obrazovku, ale i přímo do replik scénáře. A historie se opakuje.

Na každý z dílů šesti sezon Sexu ve městě se dívalo okolo dvanácti milionů diváků v reálném čase, další stamiliony viděly 94 epizod seriálových příběhů Carrie, Mirandy, Charlotte a Samanthy v nesčetných reprízách. Vysílací práva postupně získalo sto zemí světa včetně Česka. Následovalo 54 nominací na cenu Emmy (a sedm trofejí), 24 nominací na Zlaté glóby (a osm ocenění). A také nekonečné reprízy, miliony prodaných DVD kompletní série, doprovodný druhotný merchandising.

A konečně jsou tu i téměř tři čtvrtě miliardy dolarů, které vynesly oba filmy natočené po konci seriálu. První film celosvětově vydělal 420 milionů dolarů, druhý dalších téměř 300 milionů dolarů. Kritika zejména druhý film ztrhala, kina však byla plná. 

Značka Sex ve městě má dnes už miliardovou hodnotu. V HBO by byli blázni, kdyby se dnes, při inflaci všech možných starých i nových filmových i televizních coververzí a fenoménu binge watchingu nahrazujícího v mnoha zemích zavřená či omezená kina, k Sexu ve městě nějakým způsobem nevrátili. Divák, který včera dostal v premiéře dlouho očekávaný seriál, bude mít už zítra zase hlad. Pohled na oblíbené hrdinky, pokud zůstaly vtipné a provokující, může netrpělivé publikum uspokojit. Byť už je třeba lehce nahlodal zub času. 

Publikum má navíc rádo nostalgii a nový seriál na nostalgii zjevně hodně sází – to je vidět z každého záběru. Podobná gesta, známé repliky, povědomý styling a New York jako působivá kulisa. O moc víc fanynky Sexu ve městě vědět nepotřebují. V HBO se nemusejí letošního adventu nijak obávat.