Carrie Bradshaw a její kamarádky to zkrátka umějí. I přes zdrcující kritiky intenzivně tepající nelogičnosti v seriálu, prošedivělé lokny hlavních hrdinek, jejich hopsání a chichotání i ve věku 55+ a vpád všudypřítomné woke culture v podobě nových a nových multikulturně a genderově co možná nejrozmanitějších postav se z novinky A jak to bylo dál stal komerční triumf.

Pokračování veleúspěšného Sexu ve městě, který kdysi kabelové HBO zajistil globální reputaci, provokovalo, vzbuzovalo diskuse, ale rozhodně nenudilo. 

A šlo dokonce o historicky rekordní zájem. První díl A jak to bylo dál, který HBO na svých platformách HBO GO a HBO Max uvedla počátkem prosince, se stal na americkém trhu vůbec nejsledovanějším pilotním dílem seriálu v historii této streamovací platformy.

A ačkoli HBO konkrétní sledovanost (respektive tzv. subscriber viewership) u jednotlivých titulů své platformy tradičně nesděluje, A jak to bylo dál se sledovaností zařadilo do Top 10 mezi všemi filmy a seriály, které kdy platforma uvedla. 

Připomeňme, že na globální úrovni mají nyní služby od HBO zhruba 74 milionů předplatitelů. 

Úspěch slavila novinka i na českém a slovenském trhu. „Můžeme potvrdit, že A jak to bylo dál byl u českých a slovenských předplatitelů velmi oblíbeným titulem, i na sociálních sítích to byla často komentovaná novinka. Co se týče počtu předplatitelů HBO GO v Čechách a na Slovensku, ten nadále stabilně roste,“ uvedla pro Forbes Pavla Brožková, tisková mluvčí HBO Europe. S každou novou dlouho očekávanou premiérou tohoto typu prý předplatitelé přibývají.

Globální přijetí novinky přitom nejprve vyznívalo smíšeně. Mnohé fanynky na sítích deklamovaly, že se po prvním dílu odmítají dívat dál. Jedni prý v příběhu postrádali dračici Samanthu, kterou scénář kvůli neshodám herečky Kim Catrall s producenty odeslal pracovně do Londýna, další brojili proti dobré desítce zcela nových postav, které se předhánějí ve vlastní diverzitě.

Jiní protestovali proti charakterové proměně jednotlivých hrdinek, další proti nepochopitelným dějovým zvratům. A donekonečna se řešily nejen seriálové outfity. To všechno však na mezinárodní scéně vzbuzovalo ještě větší zájem o každé další pokračování.

„Kam se vypařila pravá Miranda?“ ptala se příkladně vztekle britská mutace magazínu Vogue s odkazem na zcela nečekané nynější jednání kdysi pragmatické právničky, která si v původním seriálu za všech okolností zachovávala chladnou hlavu. 

Co se stalo s muži? zajímalo zase kolegy v americké Vogue v článku, který kritizoval údajné naprosté potlačení mužského elementu v nové sérii – manželé, přátelé a partneři populárních hrdinek, kteří si v původní sérii vydobyli slávu a popularitu u diváků, jsou nově mrtví, hluší, odsunutí do Japonska, naprosto nepoužitelní nebo vypadají jako svůj vlastní stín. 

Přes všechny výhrady diváků i kritiky ovšem HBO nadšeně sčítá zisky. A nepochybně už přemýšlí o novém, dalším pokračování, které by mohlo být k vidění už napřesrok.

Podobně fungoval i původní seriál, kdy se každý rok mezi lety 1998 až 2004 vysílala nová sezona Sexu ve městě. A aniž bychom v tomto textu chtěli vyzrazovat důležité pointy první řady A jak to bylo dál, je zjevné, že si tvůrci nechali otevřená vrátka. 

A jak to bylo dál přitom skutečně není Sex ve městě. Hrdinky zestárly, za své vrásky se nestydí a o svém stáří mluví. Možná otevřeněji, než je kritikům libo. Pro někoho můžou být řeči o menopauze nudné, dokonce trapné a ano, někoho to může také nebavit. 

Mnohé divačky, které mimochodem za pětadvacet let od první série zestárly úplně stejně jako hlavní hrdinky, to ale přiznávají – některé díly, zejména ty zabývající se vážnějšími tématy okolo stárnutí a proměny manželských vztahů nebo problematikou nesnadného seznamování po padesátce, byly v tomto směru naprosto brilantní a přesné.

Potvrzuje to příkladně šestá epizoda, režírovaná herečkou Cynthiou Nixon osobně, v níž se řeší současný tlak na bezchybný fyzický zjev i fit kondici v každém věku. 

Pokud se navíc podíváme na hlavní postavy nového seriálu bez předsudků, tolik se toho vlastně nezměnilo. Hlavní dějová linka Carrie Bradshaw, která hned v pilotním dílu ovdoví, se místy slibně, místy poněkud sladkobolně rozvinula až k (ne)překvapivému finále v desátém dílu.

Věčně optimistická a romantice fandící Charlotte, i se svými chirurgickými úpravami v obličeji, podobně jako v původním seriálu řeší svoje děti, ať už existující, neexistující, vytoužené, menstruující, vyzývavě pózující na Instagramu anebo zrovna měnící svou sexuální identitu. 

A Miranda? Kam že zmizela? Vlastně taky nikam. Je nejistá v tom, v čem byla nejistá i původní, mladší, pragmatická verze téhle zrzavé právničky. Stejně jako v druhé, třetí a čtvrté řadě seriálu – nechce žít s barmanem Stevem, s nímž ho nakonec kdysi spojil až jejich společný syn, který vznikl z toho, čemu se lidově říká „mercy fuck“. Sex z milosti. Je nejistá ve svých citech a nespokojená v práci. A dál nerozumí mužům. 

A pak tu máme byznys. Ani ten se s novým pokračováním nezadrhl. Stejně dobře jako původní Sex ve městě slouží i novinka A jak to bylo dál product placementu, tedy placenému umisťování reálných výrobků a značek do děje, replik i scénáře.

Hned v úvodním dílu nové série ostatně Charlotte nakupuje svým teď už dospívajícím dcerám slavnostní šaty u Oscara de la Renty, značkové ochranné obaly na šaty z tohoto butiku jsou opakovaně vidět na kameře, o koupených šatech pak hrdinky do detailů mluví. Kouzlo prezentace luxusní módy znovu pokračuje.

Ovšem nový seriál ukázal i to, jak velkou a konkrétní sílu představuje product placement okolo postavy Carrie Bradshaw pro reálný byznys. Ať už v pozitivním, nebo negativním smyslu slova.

Jestliže Sex ve městě umožnil celosvětový raketový vzestup a pohádkové prodeje výrobci bot Manolo Blahnikovi, naučil Američany pít Absolut vodku bez pocitu viny, pomohl prodejům italské módní značky Prada a Stevu Jobsovi snadno umožnil prezentovat kterýkoli nový model MacBooku (Carrie Bradshaw od roku 2000 vystřídá v seriálu hned několik modelů, na nichž píše své sloupky), nový seriál A jak to bylo dál nově ukázal, že to funguje i obráceně. 

Pravda, těžko říct, zda by si výrobce rotopedu Peloton dneska nerozmyslel, zda kývne ke spolupráci, když mu producenti nového pokračování zavolali, že zrovna na jejich nejlepším modelu hodlá dennodenně cvičit pan Božský. Poté, co postava Johna Prestona po jednom usilovném tréninku na rotopedu zemře na infarkt na podlaze své koupelny, se akcie společnosti Peloton Interactive dramaticky propadly – dokonce na méně než polovinu své hodnoty.

Firma, která od roku 2020 prožívala novou konjunkturu, připisovanou zejména tomu, že si v prvních vlnách pandemie a s uzavřením posiloven lidé masově skupovali sportovní vybavení na tréninky domů, na sklonku roku 2021 náhle splakala nad výdělkem.

Co na tom, že zástupci firmy do nejrůznějších médií obratem vzkazovali, že Božský zemřel proto, že žil nezdravým způsobem života (všechny ty whisky, doutníky, steaky a víno) a problémy se srdcem měl už v předchozím ději seriálu. Co na tom, že náhlý propad prodejů (i akcií) samozřejmě zapříčinil i fakt, že se lidé začali vracet do opět otevřených posiloven. 

Rotoped Peloton se každopádně po odvysílání první epizody A jak to bylo dál rozhodně nestal novou nejpopulárnější součástí domácího fitka žádného muže přes padesát let věku. Umřít na rotopedu, to nechcete. Pro image firmy, která nóbl rotopedy vyrábí, věru celkem nezáviděníhodná situace.

HBO Max má samozřejmě v plánu novou licenci A jak to bylo dál i nadále podporovat. Už 7. února uvedla platforma eponymní dokument popisující vznik nového seriálu, o pokračování v podobě brzké druhé řady A jak to bylo dál už spekuluje i americký Forbes. Jak ostatně říká Carrie Bradshaw: Když bota sedí… není přece důvod ji zouvat.