Výsledky nejsledovanější technologické společnosti současnosti nakonec obavy investorů nenaplnily, naopak předčily očekávání ve všech ohledech, a horská dráha tak může vesele pokračovat dál. Bez léku proti kinetické nevolnosti ale raději nastupovat nedoporučujeme, každopádně to totiž bude jízda. 

Šestiprocentní propad akcií před oznámením výsledků společnosti poslal tržní ocenění Nvidie ze čtvrté pozice mezi největšími společnostmi světa co do tržní kapitalizace až na šesté místo. Akcie však ještě v prodlouženém obchodování na konci burzovních hodin stačily ztrátu odmazat a vystřelit zpátky ke hvězdám. 

Vedle samotných výsledků za čtvrté čtvrtletí společnost ohromila i odvážnou prognózu prodejů na další období, čímž pro investory vytvořila solidní základ pro další růst.

Otázkou je, na jakou metu vlastně ještě cílí, když už předchozí jízda z ní za rok udělala nejhodnotnějšího výrobce čipů na světě.

Prakticky všechny sledované metriky předčily obecná očekávání analytiků. Slovy čísel Nvidia za čtvrtý kvartál dosáhla tržeb 22,1 miliardy dolarů, zatímco odhady byly jen 20,4 miliardy dolarů.

Ještě působivěji vypadá procentuální nárůst tržeb, který dělá 265 procent. Meziročně vzrostly tržby z částky lehce přesahující šest miliard dolarů na již zmiňovaných více než 22,1 miliardy. 

Nepřekvapivě táhla tržby společnosti hlavně divize technologií pro datová centra, respektive prudký nárůst dodávek jejího grafického AI akcelerátoru Nvidia Hopper. Tržby v tomto sektoru se zvýšily rovnou pětinásobně, a to na 18,4 miliardy dolarů, trh přitom původně predikoval jen 17,2 miliardy dolarů.

Současně se zisk společnosti ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil na téměř 12,3 miliardy z 1,41 miliardy dolarů ve stejném období předchozího roku. To je téměř osmkrát tolik.

Společnost ale nešokovala ani tak překročením odhadů za čtvrtý kvartál, jako spíš sebevědomým odhadem růstu tržeb za období, které probíhá právě teď. Zde by se již tržby Nvidie měly vyšplhat zhruba na 24 miliard dolarů. Původní analytický odhad přitom předpovídal jen konzervativních 21,9 miliardy dolarů. 

Špatně si ve čtvrtém kvartálu nevedl ani tradičnější byznys společnosti. Oddělení gamingu eviduje meziroční růst tržeb o 58 procent na 2,86 miliardy dolarů. I zde trh své původní odhady podstřelil, očekával totiž jen 2,72 miliardy dolarů. Za meziroční nárůst zde může mimo jiné představení nové řady grafických karet GeForce RTX 4000 na sklonku roku 2022.

Své tržby meziročně zvýšil také segment profesionální vizualizace, a to z 226 milionů dolarů na dvojnásobek, konkrétně 463 milionů dolarů. I tady trh odhadoval méně, jen 435,5 milionu. 

Jediná oblast, kde se Nvidii úplně nedařilo, byla automobilová divize, která vygenerovala výnosy ve výši 281 milionů dolarů, což znamená meziroční pokles o 4,4 procenta. Důvodem poklesu je dle samotné Nvidie technologie AI Cockpit.

Vzrostla také hrubá marže společnosti, a to meziročně z 63,3 procenta na 76 procent. To je naprostý extrém, který jí může závidět i Apple, a důkaz, že trh momentálně ovládá tak dokonale, že si může jednoduše diktovat ceny. Pro první kvartál letošního roku společnost očekává tržby v rozmezí od 23,52 do 24,48 miliardy dolarů a provozní náklady přibližně ve výši 25 miliard.

Podnikání firmy částečně brzdí opatření přijatá americkou vládou, která zakazují dodávky technologií pro umělou inteligenci do Číny. Nvidia tam nesmí prodávat nejmodernější čipové systémy používané k trénování AI.