Když představí superb v nejvyšší výbavě, která z něj udělá nejdražší škodovku, je to událost. Když do kodiaqu namontují nejsilnější motor v historii, mluví o tom všichni petrolheadi.
Jenže nic z toho není pro Škodu tak důležité jako to, co si lidé budou myslet o nové octavii. Tedy autu, kterého v Mladé Boleslavi vyrobí ročně přes 400 tisíc, které tvoří třetinu prodejů a které je kromě Česka nejprodávanějším autem třeba ve Švýcarsku, Polsku, Chorvatsku nebo Estonsku.
Tohle auto totiž určuje, jak se automobilce, která vygeneruje ročně 450 miliard korun, bude letos dařit – a tím pádem i Česku, protože Škoda se na HDP celého Česka podílí až pěti procenty.
Proto byl dnešní večer pro Škodu tak důležitý. Nezvykle v Česku, v pražském Veletržním paláci, totiž po sedmi letech velkolepou show představila novou generaci svého bestselleru, modelu Octavia.
„Výsledkem je nejlepší octavia všech dob, která je prostornější, praktičtější a bezpečnější než kdy předtím. Nová generace, která přichází v době šedesátého výročí tohoto modelu, znamená velký krok kupředu,“ připomněl šéf Škody Bernhard Maier, že první octavii vyrobili v Mladé Boleslavi už v roce 1959 a od té doby jich z výrobní linky sjelo už přes 6,5 milionu kusů.
Octavia čtvrté novodobé generace je oproti té předchozí nepatrně delší (o 19 milimetrů) i širší (o 15 milimetrů), má také větší zavazadlový prostor, ale co vás asi zajímá stejně nejvíc, je její vzhled.
A s ním Škoda potvrdila, co naznačila už loni, kdy představila model Scala – mladoboleslavská automobilka už zkrátka nechce být vnímána jen jako praktická a dostupná značka pro každého, ale chce vzbudit víc emocí, být designově víc vzrušující a působit prémiovějším dojmem.
Octavia je v tomto ohledu scale hodně podobná. Přední část má podobně ostré rysy, tvar chladiče i trojúhelníkové světlomety, které mimochodem mohou být vybaveny technologií full LED Matrix, což znamená, že můžete mít neustále zapnutá dálková světla, aniž byste jimi někoho oslňovali.
Přepracovaná je i záď, kde se také zmenšily světlomety, protáhly se víc do středu a místo loga přibyl pod zadním oknem velký nápis Škoda. Automobilka si dala s designem hodně záležet a povedlo se jí u liftbacku dosáhnout hodně nízkého součinitele odporu 0,24, což znamená, že nová octavia patří ve své kategorii k autům s nejlepší aerodynamikou.
A zapomenout nesmíme ani na interiér, kde najdete multifunkční dvouramenný volant, na kterém lze ovládat až 14 funkcí, přístrojovou desku rozdělenou do několika horizontálních úrovní, desetipalcový displej, nové ambientní osvětlení a také volič automatické převodovky.
Čerstvě odhalená octavia si také odbyla několik úplných novinek – je to vůbec první škodovka, do které si můžete objednat head-up displej. Na přání můžete dostat automatickou převodovku se systémem shift-by-wire, což znamená, že převodovka řadí elektronicky, a poprvé je ve škodovce k dispozici také asistent vyhýbání, asistent pro odbočování nebo vystupování z vozu.
V nabídce bude octavia s osmi různými typy pohonů, ten nejslabší, litrový benzinový motor TSI, má 110 koní a z nuly na 100 zrychlí za 10,6 vteřiny, nejsilnější pak bude plug-in hybrid, jehož kombinace spalovacího motoru (1,4 TSI) a elektromobilu vygeneruje výkon 204 koní.
Ceny nové octavie Škoda ještě neuvedla, jisté je, že vyrábět se začne nejprve verze kombi, výroba liftbacku naběhne až na jaře příštího roku.
11. 11. 20193 min
Český byznys
Pavel Kalouš
Redaktor Forbesu
Zajímá ho sport a životní styl. Na Forbes.cz bude psát také o tom, jaké byly první zásadní kroky, které dnes úspěšné podnikatele dovedly k prvnímu vydělanému milionu - a co tito lidé radí do začátku podnikání.