Šéf automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer na konferenci odborného časopisu Automobilwoche prohlásil, že Škoda Auto sníží počet svých zaměstnanců o dvacet procent. Později automobilka jeho vyjádření zmírnila a uvedla, že se snižování stavů týká pouze kmenových zaměstnanců, kteří se přímo nepodílí na výrobě.

Oprava: Článek jsme upravili poté, co mladoboleslavská automobilka upřesnila slova svého CEO. Německá média původně informovala o tom, že by Škoda Auto měla v následujících třech letech plošně snížit počty svých zaměstnanců o pětinu. Později však automobilka uvedla, že se opatření má týkat pouze zaměstnanců, kteří se přímo nepodílí na výrobě, a firma plánuje jejich počty zredukovat jen o 15 procent.

Stavy zaměstnanců firmy na „kancelářských pozicích“ se mají podle šéfa Škody Auto v následujících letech snižovat v rámci přirozené fluktuace. „Úspěch značky Škoda je založen na rozsáhlé modelové řadě a relativně nízkých fixních nákladech,“ uvedl Klaus Zellmer. A právě ty chce držet co nejvíc při zemi.

„Společnost Škoda Auto mnoho let průběžně řídí počet zaměstnanců, aby si udržela potřebnou konkurenceschopnost závodů v Česku. Součástí toho je i program, v rámci kterého dojde ke snížení počtu nepřímých zaměstnanců o patnáct procent do roku 2028 s využitím přirozené demografické fluktuace,“ upřesnil mluvčí automobilky Tomáš Kotera. Podle informací Forbesu by mělo jít celkem asi o 1 200 pracovních míst.

Škoda tak plánuje snižovat stavy i v době, kdy rozšiřuje nabídku elektromobilů a zvyšuje prodej vozů. Loni ve svých závodech po celém světě vyrobila víc než 925 tisíc aut, což představuje meziroční nárůst o 4,2 procenta. Letos by vedení automobilky uvítalo, kdyby se výroba aut přehoupla přes hranici jednoho milionu vozů.

Pomoci k tomu mají i rozvíjející se trhy v Indii, Vietnamu a nově i na Blízkém východě. Naposledy začala automobilka auta prodávat v Ománu. Vedle toho vyprodukovala více než 280 tisíc bateriových systémů pro elektrické a plug-in hybridní vozy koncernu Volkswagen, víc než milion převodovek a skoro půl milionu motorů.

Zellmer na konferenci také hovořil o plánech na uvedení elektrické verze Škody Octavia, která by doplnila dvojici už prodávaných elektromobilů Enyaq a Elroq. Ještě předtím k nim přibude nejlevnější elektromobil Epiq, u něhož se počítá se startovací cenou kolem 600 tisíc korun a který se ve finální podobě představí už letos.

Podle Zellmera má Škoda Auto se svou současnou modelovou řadou na trhu dobrou pozici, ale další elektromobil by jí prospěl. Vedle čistě elektrické varianty se plány spojené s novou Škodou Octavia točí i kolem plug-in hybridní verze, která kombinuje elektrický a spalovací motor a dá se dobíjet ze zásuvky.

Zellmer podle webu Automobilwoche uvedl, že v současné době dosahuje Škoda v oblasti elektromobilů mnohem nižších marží než u vozů se spalovacím motorem. Nejnovější model Elroq se tak podle něj sice prodává za podobnou cenu jako srovnatelné SUV Karoq se spalovacím motorem, ovšem marže, kterou na něm automobilka má, je výrazně nižší.

Automobilka dál řeší i sankce Evropské unie za emise aut, která letos vyrobí. Průměrné emise by v průměru neměly být víc než 93,6 gramu na kilometr, což je o necelou pětinu méně než loni. Pokud výrobce limit nedodrží, měl by platit pokutu 95 eur za každý vůz.

V nedávném rozhovoru pro Forbes Klaus Zellmer uvedl, že by Škoda Auto mohla pokutu počítat v řádu stovek milionů eur. A nebyla by sama, která by se s takovou zátěží musela vypořádat. Toto uvědomění už ale podle něj dorazilo i k politikům, a proto doufá, že budou přijata odpovídající opatření.

Zellmer na konferenci sdělil, že je jednoznačně oddán cíli klimatické neutrality, ale varuje před přílišnou regulací. „Boj proti klimatickým změnám je možný pouze tehdy, když na to přistoupí i zákazníci. Pro ně vyrábíme auta, a ne proto, co je předepsáno,“ dodal.