Pro Marka Zuckerberga bylo metaverzum tak důležité, že kvůli němu mimo jiné loni dokonce změnil svoji hlavní značku. Zájem o jeho „meta“ aktivity je ale zatím vlažný a firma už od roku 2020 na vývoji metaverza propálila osmnáct miliard dolarů.

Reality Labs, firemní divize, která zatím neúnavně vyšívá Zuckerbergův sen o digitální dominanci nad fenoménem sdílených virtuálních realit, má za letošní druhý kvartál na svědomí nákladovou položku 2,8 miliardy dolarů. To je při kvartálních tržbách 28,8 miliardy skoro desetina příjmů celé Mety (dříve Facebooku).

Za uplynulé čtvrtletí přitom divize vykázala příjem jen 452 milionů, což je o 242 milionů dolarů méně než v předchozím čtvrtletí, kdy zaznamenala ztrátu 2,9 miliardy dolarů.

Firma dokonce musela sáhnout k nepopulárnímu kroku a zvýšit cenu svého vlajkového VR headsetu pro virtuální realitu Oculus Quest 2, což další adopci technologie, od které si Meta tolik slibuje, rozhodně moc nepomůže.

Situaci příliš nenahrávají ani padající příjmy z inzerce, které se podepsaly na tom, že tržby celé Mety poprvé v historii mírně klesly. Samotný zisk je pak dole rovnou o 36 procent. Zatímco v roce 2021 cena za inzerát vzrostla o 47 procent, ve druhém čtvrtletí letošního roku je naopak o čtrnáct procent níže.

Na druhé straně, kdo si zjevně nemyslí, že jsou snahy Reality Labs ovládnout svět metaverza jen černou dírou na peníze Mety, je americká Federální obchodní komise (FTC).

Ta se minulou středu postavila proti záměru firmy koupit společnost Within Unlimited, která vyvíjí aplikace pro virtuální realitu a je úspěšná zejména ve fitness oblasti, kde slaví úspěchy její aplikace Supernatural. FTC to vidí jasně: Meta se pokouší monopolizovat trh metaverza a virtuální reality a musí dostat přes prsty.

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

John Newman z FTC k tomu dodává: „Meta – původně Facebook – je už dnes klíčovým hráčem ve světě virtuální reality. Její VR impérium zahrnuje nejprodávanější hardware, obchod s aplikacemi, sedm nejúspěšnějších vývojářů v sektoru a jednu z nejúspěšnějších aplikací. Přesto se namísto zdravé soutěže pokouší koupit si svoji cestu na vrchol. Jedná se o nelegální akvizici.“

Meta s nařčením FTC pochopitelně nesouhlasí a považuje jej za scestné a dokonce za nezákonné, přesvědčivé argumenty ale nepodala, jak můžete ostatně sami posoudit v oficiální firemní reakci.

Faktem je, že FTC má v napadání obchodních praktik Zuckerbergova impéria dlouholetou tradici. Ten si komisi znepřátelil již akvizicí Instagramu v roce 2012 a od té doby se to s ním táhne. Předposlední výpad proti společnosti, která se tehdy ještě jmenovala Facebook, pochází z roku 2020, kdy firmu nařkla z monopolního chování na aplikačním trhu.

Černá díra na peníze, zpomalující páteřní byznys, a zášť amerického regulátora vypadají jako recept na docela toxický mix. Je dnes Meta, která se na burze aktuálně obchoduje za ceny, které trh naposledy viděl v březnu a dubnu 2020, stále zajímavá investiční příležitost?

Český investor, ekonom a podnikatel Jaroslav Šura v tom má celkem jasno: „Že bude budování metaverzového impéria něco stát, Facebook avizoval dopředu. Rozhodně bych akcie firmy při dnešních cenách neprodával. To ale neznamená, že bych zároveň komukoli nyní radil nakupovat,“ říká.

„Větší volný kapitál bych raději investoval třeba do Microsoftu, pokud se tedy bavíme o big tech segmentu. Pokud bych si už měl vybrat mezi provozovateli reklamních platforem, rozhodně bych spíše uvažoval o Googlu,“ dodává.