skip to main content
Restart

Slevomat si sáhl na dno, od kterého se odráží díky dovoleným v Česku. A míří výš než loni

2 minuty čtení

Koronavirová „povodeň“ důkladně spláchla značnou část tuzemského byznysu. Spousta firem se ale nakonec z moře nepříjemností vynořila, oklepala se a stala se ještě odolnější. Právě takový příběh momentálně prožívá Slevomat.

Zážitkový portál s důrazem na cestování si v dubnu sáhl na dno: prodeje se kvůli uzavřené republice téměř zastavily, konkrétně klesly na dvě třetiny čísel z loňského roku, a za plněním letošního plánu zaostávaly dokonce o 90 procent. Firma proto přistoupila k úsporným opatřením a všichni pracovníci s výjimkou zákaznické péče přešli na poloviční úvazky. Právě lidé totiž pro Slevomat představují největší nákladovou položku.

Teď, necelé čtyři měsíce po vypnutí české ekonomiky, se portál vrací do stavu před krizí. Zrušil se kurzarbeit, zaměstnanci dostávají plné výplaty a opět se nabírají nové pracovní síly. „Jsme zpátky. A bereme si to zpět,“ hlásí Ladislav Veselý, šéf Slevomatu.

„Trajektorie byla strmá. Z akcelerujícího růstu jsme se těšili každý den,“ líčí Veselý, někdejší provozní ředitel, jenž firmu vede od počátku roku, kdy nahradil dlouholetou šéfku Marii Havlíčkovou. Zatímco ještě v květnu největší prodejce zájezdů po Česku ztrácel na tržbách oproti loňsku 35 procent, v červnu již v meziročním srovnání o 15 procent rostl.

Během krize Slevomat, který jen u nás loni prodal 250 tisíc zájezdů, držela nad vodou nabídka okořeněná řadou experimentů. Zákazníci v ní mohli narazit například na trvanlivé potraviny, jídla z výdejních okének či online degustace. Dnes už znovu převažují běžné letní zážitky, jako jsou výlety, večeře nebo třeba šlapadla.

Reklama

Dle očekávání se v prodejích odrazila nejistá situace kolem (ne)propustnosti hranic. Nákupy pobytů v Česku vzrostly meziročně o polovinu, velkou pozornost vzbudila tradičně jižní Morava, Krkonoše, Šumava a západočeský lázeňský trojúhelník, tedy Karlovy Vary, Mariánské a Františkovy Lázně.

Možná trochu překvapivě vzali Češi útokem také hlavní město. Poptávka po Praze se zvýšila několikanásobně a zájem budí rovněž honosnější lokality typu hotelů Buddha-Bar nebo Art Deco Imperial se snídaní od Zdeňka Pohlreicha. Zákazníky dostal Slevomat i do krásných apartmánů, které byly původně určeny pro Airbnb.

Ze zahraničí láká nejvíce Slovensko, které se prodává lépe než loni, následované Polskem. „Zahraničí ale zároveň představuje to, co nám ve výsledcích stále schází. I když tam ještě očekáváme vlnu zájmu v srpnu a září, až se první lidé vrátí a budou vyprávět,“ říká CEO portálu, provozujícího od konce roku 2018 také vlastní cestovní kancelář se zaměřením na exotické dovolené.

Největší nápor ze strany zákazníků Slevomat, který letos oslaví desáté narozeniny, čeká o Vánocích. „Myslím, že karanténa hraje zážitkům do karet. Lidé zjistili, jaké to je, když musejí být zavření doma, a že právě čas strávený s druhými má velkou hodnotu,“ přemítá Veselý a odhaduje, že zážitkové dárky budou i letos velmi silné.

Optimistické odhady říkají, že navzdory dvouměsíčním těžkostem by Slevomat mohl z krize vyjít nakonec více než dobře a zakončit rok s lepšími čísly než loni, kdy dosáhl rekordního obratu 2,5 miliardy korun. Jestli se tak stane, zjistí Veselý a jeho tým až u stromečku. Nejsilnějším dnem loňského roku byl pro firmu 23. prosinec.

Reklama
Reklama