skip to main content
E-commerce

Slovenský Dedoles hledá cestu z problémů. Požádal soud o povolení restrukturalizace

Jaroslav Chrapko vybudoval ze své e-commerce společnosti Dedoles jednu z nejrychleji rostoucích firem v regionu, která působí ve více než dvaceti zemích a jejíž loňské tržby dosáhly 93,5 milionu eur.

Po rychlém růstu se však společnost dostala do problémů a její situace se zhoršila natolik, že ve středu 25. května požádala soud o povolení restrukturalizace. Jako první na to upozornil časopis Index.

Gigant v oblasti elektronického obchodování má po úspěšných letech problém zajistit si pro svůj chod dostatečné množství peněz. Jak společnost Dedoles uvedla v tiskové zprávě, v důsledku dramatického poklesu na trhu elektronického obchodu, války na Ukrajině a všeobecné nejistoty spotřebitelů z rostoucí inflace se očekávaný další růst neuskutečnil a společnost není dočasně schopna včas splácet všechny své závazky.

V reakci na to prý firma přijala zásadní racionalizační opatření, připravila plán obnovy a vstupuje do procesu restrukturalizace. Plán se zaměřuje na aktivní prodej a zlepšení peněžních toků. Současně společnost sama požádala soud o ochranu před věřiteli, což by jí mělo poskytnout dostatek času na zotavení.

Během posledních tří let společnost Dedoles zvýšila své tržby z patnácti milionů eur na více než devadesát milionů eur a připravovala se na ambiciózní růstový program. V uplynulém roce proto výrazně zvýšila počet svých zaměstnanců a investovala nejen do marketingu a budování značky, ale také do informačních systémů a zejména do nového unikátního poloautomatizovaného skladu.

„V Dedolesu se nám za deset let podařilo vybudovat unikátní obchodní model, který dokáže reagovat na aktuální potřeby zákazníků, a stali jsme se tak největším slovenským e-shopem,“ uvedl v tiskové zprávě Jaroslav Chrapko.

Reklama

Následně firma začala hledat další investory, ale zjistila, že jejich zájem silně poznamenal fakt, že celé odvětví e-commerce zažívá oproti období pandemie a lockdownů značný šok a útlum. Přestože tak Dedoles stále generuje měsíční příjmy v řádu několika milionů dolarů, má problém zajistit si aktuálně dostatek hotovosti.

„O tom, že náš model dobře funguje, svědčí nejen finanční ukazatele za poslední roky, ale také skutečnost, že i přes těžké časy jsme stále schopni generovat tržby, expandovat a prodávat naše produkty. Dedoles proto potřebuje čas na zotavení a my k tomu hodláme využít legislativní nástroje, které máme k dispozici. Nehledáme způsob, jak odepsat naše dluhy, ale naopak chceme splatit naše závazky,“ dodal Chrapko.

Součástí procesu restrukturalizace je i aktivní prodej zboží, které leží na firemních skladech. Společnost Dedoles má totiž zásoby, jejichž hodnota z hlediska očekávaného prodeje převyšuje existující závazky.

Firma také připravuje uvedení nové letní kolekce, včetně prodejních kampaní. Prodej tak pokračuje bez přerušení a společnost distribuuje naskladněné zboží zákazníkům.

„Realizace ozdravného plánu s podporou a spoluprací věřitelů je cestou, jak společnost vrátit na růstovou křivku a postupně splácet závazky. Své závazky uhradíme pouze tím, že společnost bude pokračovat v činnosti,“ dodává Jaroslav Chrapko.