Začínali na Slovensku, postupně ovládli velká města ve Spojených státech, získali hvězdného investora a teď plánují vstoupit i na český trh.

Společnost Simplicity, za níž stojí Slováci Juraj Gago a Andrej Krúpa, členové slovenského výběru Forbes 30 pod 30, zajišťuje městům aplikaci k poskytování služeb občanům a komunikaci s nimi. A ráda by na svůj seznam přidala Prahu nebo Brno.

Startup Simplicity vznikl z nápadu, který Juraj Gago a Andrej Krúpa dostali během vysokoškolských studií v Dánsku. „Jako turista nebo student nemáte moc přehled o tom, co se ve vám ne tolik známém městě děje. Neumíte se s ním spojit, nevíte, co pro vás nabízí. Chtěli jsme se městu nějak přiblížit,“ popisuje začátky Krúpa.

„Pak jsme se vrátili na Slovensko a vymysleli jsme digitální město v mobilu, které jsme zkusili spustit v jedné malé obci. Začalo se to používat a v poměrně krátké době se nám podařilo prodat řešení dalším asi padesáti městům,“ dodává.

Aplikace nabízí městům nejen komunikační kanál s občanem, ale také sjednocuje přístup k městským službám. Co největší množství toho, co se ve městě děje, by měl jeho obyvatel mít na jednom místě a v jednotném kabátě. Bez nutnosti složitě hledat.

Smyslem služby je udělat komunikaci s městem a zařizování všeho druhu co nejpřehlednější. „Přes to, co jednotlivá města používají, natáhneme vlastně takovou plachtu a vy skrz ni děláte vše. Nepotřebujeme přitom unikátní řešení pro každé město zvlášť,“ popisuje Krúpa.

Andrej Krúpa (vlevo) a Juraj Gago

Typickými funkcemi jsou třeba informace o veřejné dopravě, nákup jízdného, platby za parkování, nahlášení problémů a žádosti o opravy, přístup k městským dokumentům nebo akcím.

Po úspěšném rozjezdu na Slovensku oba zakladatele zlákal americký trh. Na něj se vydali před dvěma lety s kapitálem přes osm milionů dolarů od investorů a fondů a podle slov Andreje Krúpy využili v té době mezeru na trhu.

„Města takové aplikace chtějí, ale nejsou schopná zajistit si složitější inovace sama. Podívejte se na městské webové stránky nejen ve Státech, ale i na Slovensku nebo v Česku. Chybí jim zkrátka IT oddělení na takové inovace,“ vysvětluje spoluzakladatel startupu Krúpa.

Díky zájmu o řešení komunikace s občany začala americká města postupně přibývat. Teď je Simplicity mimo jiné třeba v New Yorku, Miami, Los Angeles nebo Houstonu a funguje jako oficiální platforma pro více než padesát amerických měst.

V každém novém městě Simplicity nejprve zavede komunikační kanál na ose město–občan a pak postupně centralizuje služby. „Začínáme s městy spolupracovat také na tom, že dávají městské podniky slevy obyvatelům. Když jste na Simplicity, máte třeba slevu na plovárně nebo v lokální restauraci,“ přibližuje Krúpa.

A na to americká města slyší, protože tamní ekonomika na lokální podnikatele spoléhá. „Města chtějí zapojovat místní byznys, aby podporovala lidi, kteří si otevírají podniky. Je z toho více peněz pro město a lépe se v něm pak žije.“

Právě promování lokálního byznysu má být do budoucna jedním z hlavních zdrojů příjmů platformy. Aktuálně vydělává především na poplatcích, které si aplikace strhne ze všech transakcí, které přes ni chodí.

K dalšímu růstu v amerických městech by měl Simplicity pomoci i jeden z investorů. Tím je basketbalová superstar, osmý nejlépe placený sportovec světa a dlouholetý lídr Golden State Warriors Stephen Curry.

Steph Curry (vpravo) s týmem Simplicity

Partnerství s Currym oznámila platforma Simplicity letos v únoru a její zakladatelé si od toho slibují velké věci. „Pro nás to byl absolutní gamechanger. S ním máme otevřené dveře kamkoli,“ libuje si Krúpa.

V případě Curryho totiž nejde jen o to, že by do startupu vložil jen své peníze a dál se o nic nestaral. Letos by měl aplikaci promovat u starostů jednotlivých měst a být tváří její kampaně. „Stephen byl část své kariéry podceňovaný, je drobnější než ostatní, a líbilo se mu, že to tak trochu sedí i na nás, jako startup ze Slovenska,“ vypráví Krúpa.

Curry se navíc snaží pracovat s lokálními komunitami ve městech, podporuje místní byznys i charity, takže mu koncept Simplicity dával smysl.

Aktuálně má platforma ve Spojených státech celkem zhruba 400 tisíc uživatelů. A v expanzi na americkém trhu chce pokračovat. Zaměřit se ale hodlá i na ten evropský. Do Česka by mohla zamířit ještě letos.

„Byl bych rád, kdyby se nám do konce roku povedla Praha,“ říká Krúpa. „Přemýšlíme, že bychom si otevřeli v Praze kancelář. Chceme dále rozvíjet aplikaci společně s využitím umělé inteligence. A spojení našich nápadů s českou pílí bude podle nás perfektní propojení,“ dodává.