Spolupracovala s módní značkou COS, Timberland nebo Lexus. Její díla jsou součástí stálých sbírek muzeí jako MoMA v New Yorku nebo V&A v Londýně a za svou průkopnickou práci sbírá jednu cenu za druhou. 

Díky práci holandské tvůrkyně Marjan van Aubel vám bude solární energie a alternativy fosilních paliv připadat jako opravdu sexy záležitost. Je to díky jejímu přístupu, kdy se snaží sluneční energii vizuálně začlenit do budov a předmětů a přiblížit veřejnosti její potenciál.

Posuďte sami: solární technologii například zabudovala třeba do křišťálů Swarovski nebo do střechy nizozemského pavilonu na světové výstavě Expo 2020 v Dubaji.

Využívat sluneční světlo jako neomezený a nevyčerpatelný zdroj energie lidstvo dokáže už od sedmého století před naším letopočtem. Naši předkové pomocí lupy dokázali soustředit sluneční paprsky, a tak rozdělali oheň.

Dnes ji ale oceňujeme z jiných důvodů: oproti fosilním palivům vydává nulové emise skleníkových plynů a má minimální dopad na změnu klimatu a kvalitu ovzduší. Navíc díky solární energii mohou domácnosti a podniky snížit svou závislost na tradičních zdrojích a získat tak větší energetickou nezávislost. 

„Pokaždé když vidím solární panely, jsem nadšená. Ale proč musejí být vždycky tak ošklivé?“ ptá se van Aubel, která se pohybuje na pomezí udržitelnosti, designu a technologií. Chce, aby se solární energie dostala blízko k lidem, ale krásná a dobře navržená, jako součást naší každodenní estetiky a funkčnosti.

Pokaždé, když vidím solární panely, jsem nadšená. Ale proč musejí být vždy tak ošklivé?

Mezníkem byla podle jejích slov kniha Solární revoluce britského autorského dua Steva McKevitta a Tonyho Ryana. Jejím poselstvím je, že jedna jediná hodina slunečního svitu by umožnila pokrýt potravinové a energetické potřeby planety na celý rok.

To by mohlo ukončit naši závislost na fosilních palivech a obecně zlepšit kvalitu i náš vztah k půdě, ze které pochází drtivá většina potravin pro naši konzumaci.

„Změna klimatu je největším problémem naší doby. A my se nemůžeme spoléhat na to, že pozitivní změny provedou ostatní,“ říká absolventka Královské akademie umění v Londýně.

Ale jedním dechem dodává, že pokud se však zamyslíte nad podobou solárních článků, technologie zůstává posledních šedesát let v podstatě stejná. Potřebujeme je podle designérky mnohem lépe integrovat do našeho prostředí.

Na její apel slyší významné značky napříč obory. Pro společnost Swarovski například navrhla svítidla, ve kterých opály fungují jako integrované solární články. Rozptylují světlo na stejném principu jako obloha a frázi „shine bright like a diamond“ dodávají úplně nový rozměr.

„Když křišťály určitým způsobem vybrousíte, jste schopni ohnout a nasměrovat světlo na specifické místo. Tento proces zvyšuje účinnost panelu, přičemž nezapomíná na estetické aspekty,“ dodává van Aubel.

Solární panel obsahuje baterii, což umožňuje snadné vyjmutí krystalu ze svítidla. Po jeho umístění do dokovací stanice lze tyto inovativní lustry efektivně napájet.

Experimentuje také s použitím barevných solárních článků. „Jsou založeny na fotosyntéze rostlin. Tam, kde zelený chlorofyl přeměňuje světlo na cukr pro rostliny, přeměňují tyto články světlo na elektřinu,“ uvádí designérka.

Různé barvy mají odlišnou účinnost. Například červená funguje lépe než modrá. A tak lze barevnému povrchu skla dodat další funkci, aby byl schopen sbírat elektřinu. 

Na základě těchto úvah vyvinula van Aubel hned několik produktů. Stůl s názvem Current Table je vybaven senzory, které snímají intenzitu světla v místnosti.

Prostřednictvím aplikace můžete sledovat, kolik světla dostává a jestli má dostatek baterie. Telefon si na nich prý nabíjí i holandská královna Máxima.

Sunne je potom solární svítidlo s vlastním napájením, které zachycuje, uchovává a produkuje světlo v interiéru. Zatímco přes den visí u okna a získává energii ze slunce, v noci ji využije na rozsvícení místnosti.

V roce 2018 nechala v rámci projektu Current Windows vyměnit okna v jedné londýnské galerii za integrované solární články. „Lidé z ulice mohli přijít a nabíjet si své telefony přes okenní římsy. Okno už nemusí být jen okno, ale může fungovat i jako malá elektrárna,“ deklaruje van Aubel.

Čím větší plochu máte, tím více energie můžete získat. Průhledné solární panely proto nechala instalovat i na ikonické skleníky, kterými je poseta nizozemská oblast Westland. Zemědělství tu má hlubokou tradici, které ovšem kazí karmu vysoká energetická náročnost celého odvětví. 

Její skleník Power Plant využívá průhledné solární sklo k napájení vnitřního klimatu. Napájí hydroponický systém, který distribuuje vodu s živinami, čímž ušetří až devadesát procent spotřeby vody ve srovnání s tradičním pěstováním v půdě.

Kromě slunečního světla zlepšují kvalitu rostlin barevné LED žárovky. A až čtyřnásobě zvyšují úrodu. 

„Věřím v solární energii pro každého a všude. Mým cílem je, aby všechny povrchy byly produktivní. Chci stavět domy, kde všechna okna, záclony, stěny, dokonce i podlahy sbírají elektřinu,“ říká van Aubel.

Jak toho dosáhnout, ukázala například v rámci nizozemského pavilonu na Expo 2020 v Dubaji. Cílem bylo představit hi-tech inovace v oblasti udržitelné potravinové produkce a v jeho centru byl obří kužel z tisíců rostlin.

Na Expu 2020 v Dubaji vytvořila van Aubel střešní okna tak, že sbírala sluneční paprsky a napájela celý pavilon.

Marjan vytvořila střešní okna z lehkých transparentních solárních článků, které sbíraly energii ze slunečních paprsků Dubaje a napájely tak celý pavilon. Zároveň propouštěly sluneční světlo do pavilonu a filtrovaly správné spektrum světla, které rostliny využily k fotosyntéze. 

Všechny tyto zkušenosti a postřehy sepsala do vlastní knihy s názvem Solární budoucnost: jak navrhovat se sluncem pro svět bez fosilních paliv.

Zavede vás v ní do historie lidského vztahu se slunečním světlem a ukáže inovativní příklady z architektury, módy, mobility nebo produktového designu. Zabývá se také tím, jak zajistit implementaci této technologie bez rizika pro životní prostředí.

Předloni se díky její iniciativě konalo v Nizozemsku vůbec první bienále věnované solárnímu designu. Ve spolupráci s akademií Het Nieuwe Instituut a módní designérkou Pauline van Dongen si klade za cíl inspirovat a poskytnout prostor pro údiv a inspiraci. Další edici chystají na příští rok. 

Pokud nechcete tak dlouho čekat, můžete práci Marjan van Aubel obdivovat hned na několika místech. Už koncem března se její objekty Sunne, Ra a kolekce Energy stanou součástí výstavy Transform! Designing the Future of Energy v německém Vitra Design Museum.

Ta zkoumá současnou energetickou transformaci v kontextu designu, od solárních budov a větrných turbín po chytrou mobilitu a soběstačné město. 

Skleník Power Plant potom najdete až do října na výstavě Garden Futures ve švédském muzeu umění a designu Vandalorum, na půli cesty mezi městy Gothenburg a Malmö.

Společně s automobilkou Lexus představí během milánského Salone del Mobile instalaci 8min 20seconds.

Tu pojmenovala podle času, za který sluneční světlo dosáhne povrchu Země. Vozu Lexus Future Zero-emission Catalyst vdechla novou podobu pomocí solárních fólií a solárně poháněné baterie, která ukazuje potenciál uhlíkově neutrální technologie. Designérka ji poprvé odhalila na Miami Art Weeku loni v prosinci.

S představou, že každý objekt může být zdrojem energie, překračuje Marjan van Aubel hranice běžné lidské představivosti o tom, jak vůbec přemýšlet o slunečním světle.

Ukazuje také, že budoucnost energetické bezpečnosti mimo fosilní paliva je reálná. „O sluneční energii můžete přemýšlet ve velkém měřítku. Mým cílem je ji zpřístupnit všem,“ uzavírá van Aubel.