Budoucnost je zelená – ale kvůli tomu zlínská firma MGM COMPRO elektrický pohon pro velká letadla nevyvíjí.

„Jasně, svět by měl něco dělat pro to, aby byl udržitelný, ale všechny naše zákazníky, kteří chtějí mít elektrická letadla, ženou primárně ekonomické důvody,“ říká Martin Dvorský – ředitel MGM COMPRO, zlínské firmy s padesátkou zaměstnanců, která v oblasti vývoje elektrické pohonné jednotky pro větší letadla soutěží s giganty, jako je Rolls-Royce.

MGM COMPRO platí v oboru za celoplanetárního profesionála. K partnerům české společnosti s třicetiletou tradicí patří subjekty jako NASA, Virgin Galactic či Airbus, pro něž zlínská firma vyvíjí komplexní elektrické pohonné jednotky nebo dodává průmyslové regulátory otáček, bateriové systémy a nabíječe či vyvíjí vysoce specializovanou elektroniku.

Největší „next big thing“ je nyní pro společnost vývoj zeleného pohonu pro větší letadla, respektive elektrické jednotky s výkonem kolem 400 kilowatt. Takový pohonný systém aspiruje na to, úplně nahradit turbovrtulový motor, například PT6 – jednu z nejrozšířenějších tradičních pohonných jednotek pro regionální letadla s kapacitou přibližně deset pasažérů.

MGM COMPRO je leaderem projektu, kterého se účastní i pražská ČVUT a na jehož konci by měl stát pohon s výkonem, o jaký usiluje i Rolls-Royce. Zlínská společnost má bohatou zkušenost s pohonnými systémy s výkonem pětatřiceti, padesáti i osmdesáti kilowatt – chystaná záležitost s 400 kilowatty je ale v tomto portfoliu zlomová.

Platformu pro testování poskytuje rovněž česká společnost Evektor-Aerotechnik se sídlem v Kunovicích, a to v podobě vyvíjeného dvoumotorového turbovrtulového letounu EV-55 Outback určeného pro přepravu devíti až čtrnácti pasažérů nebo 1,8 tuny nákladu.

„Jde o velice moderní letoun, kde máme možnost vestavby jedné elektrické pohonné jednotky ze dvou,“ přibližuje Martin Dvorský. „Takové letadlo má běžně dva motory PT6, z nichž my jeden vyměníme za elektrický a v rámci projektu na něm provedeme sérii testů.“

Ředitel MGM COMPRO připomíná, že ačkoliv se jeho firma pustila do vývoje elektrických pohonných systémů pro letecký průmysl v době, kdy o ně ještě nikdo neměl zájem, není to tak, že by předběhla veškerou možnou konkurenci. „Na stejném produktu pracuje jeden z našich konkurentů magniX, stejně jako Rolls-Royce se Siemensem dohromady,“ říká Dvorský.

Na poli proti globálním gigantům přitom zlínská firma s padesátkou lidí a obrovským renomé stojí v době, kdy se napříč průmyslovými odvětvími skloňují pojmy jako Green Deal, odstupování od fosilních paliv a daň na letecká paliva.

MGM COMPRO je tak jednou ze tří firem na světě, která je s vývojem takového projektu tak daleko – a neztrácí čas. V rámci unijního dotačního programu Aplikace, administrovaného českým ministerstvem obchodu a průmyslu, budou mít vývoj hotový do roku 2023.

Zlínská společnost přitom prochází permanentním růstem. Kumulovaný obrat se blíží devadesáti milionům korun ročně, v horizontu dvou let chce padesátku zaměstnanců rozšířit na devadesát lidí a chystá také novou halu ve Strategické průmyslové zóně Holešov, kde chce vybudovat výzkumné centrum právě na pohonné jednotky – se zázemím vhodným, mimo jiné, i pro testování vrtulových pohonů vyšších výkonů.

„Naše zákazníky k elektrickým pohonům přitom ženou primárně ekonomické důvody a to je dokonalé,“ dodává Dvorský. „My tak nejsme v pozici, že bychom říkali – dejte si do toho elektropohon, protože za pár let nebudete smět používat spalovací motory.“

V letectví je to totiž trochu jinak než v automobilovém průmyslu, kde je cesta k plně uhlíkově neutrálním pohonným systémům de facto „nalajnovaná shora“ politickým, nikoli ekonomickým rozhodnutím – zejména tedy v zemích EU.

„Plně elektrického letu za oceán se moje generace dočká spíše až v důchodovém věku, zato elektropohony pro větroně různých kategorií jsou jasnou volbou již dnes, a to hlavně díky výrazně vyššímu komfortu, relativně jednoduché technické proveditelnosti a ve výsledku pak celkové ekonomické úspoře – ta je pak mnohem markantnější, pokud nahradíte u menších letadel meziměstské přepravy jeden ze dvou spalovacích agregátů, k čemuž bude sloužit námi vyvíjená technologie,“ říká Martin Dvorský.

Šetření životního prostředí v rámci úspory je pak velmi příjemný vedlejší účinek.