skip to main content
Český byznys

Obojživelný úspěch. Česká firma chystá hydroplán za 10 milionů dolarů a dohodla se s Omnipolem

„Tohle je ten příběh, tohle je ten turismus a tohle je ta zábava – freedom to explore!“ říká Timur Azerný, člen představenstva společnosti Aircraft Industries, a ukazuje fotografii krásného páru, který právě u exotického ostrova vysadilo letadlo s plováky.

Mluvíme spolu po jednom z nabitých dní leteckého veletrhu Dubai Air Show, kde se panu Azernému a jeho kolegům z české firmy Aircraft Industries podařilo uzavřít snovou dohodu. Jejich nový letoun bude díky ní velmi pravděpodobně a velmi brzo fungovat jako na obrázku.

Aircraft Industries na veletrhu představili novou generaci legendárního letounu L410 s přídomkem NG, s nímž sem vyrazili oslovit potenciální nové zákazníky z Brazílie, Ázerbájdžánu, Spojených arabských emirátů i Evropy. U stávajícího letounu ale jejich nabídka nekončí – firma našla díru na trhu a hodlá do ní vlétnout na plný plyn.

Reklama

„Před několika dny padlo rozhodnutí, že vybudujeme také obojživelnou plovákovou verzi letounu,“ říká finanční ředitel společnosti Konstantin Alešin.

Tato verze v rychlém sledu dospěla také k první zakázce: první sériový kus letadla bude vytvořen pro stávajícího partnera Aircraft Industries Jana Řehouška. Ten je výkonným ředitelem firmy Air-Tec, mimo Rusko největšího světového provozovatele původního letounu L 410.

Předplatné Forbesu

Těchto letadel má třiadvacet a létají pro něj kupříkladu v Africe. Podle informací od zástupců společnosti jde o zakázku v řádu 10 milionů dolarů.

Aircraft Industries přitom na dubajském veletrhu slavili ještě jeden úspěch: za účasti náměstkyně Martiny Tauberové z ministerstva průmyslu a obchodu tu podepsali dohodu o spolupráci s českým Omnipolem jednoho z nejbohatších Čechů Richarda Hávy. Ve vybraných teritoriích tak bude prodej letounů L 410 a L 410 NG zajišťovat právě Omnipol.

„První plováková verze L 410 NG bude létat na Mauriciu,“ říká Tomáš Novák, ředitel údržby letadel a letiště v Aircraft Industries. Společnost se na přímořské a mořské oblasti s vizí obojživelné verze L410 NG zaměřuje od chvíle, kdy o hydroplánu vůbec začala uvažovat. Ještě před definitivním rozhodnutím na vývoj této varianty letounu vyhlížela potenciální partnery v oblasti Středomoří, v Řecku, na Kypru, v Egyptě, Jemenu, dost možná i Izraeli a bez významu pro ni nebyla ani Skandinávie.

Reklama

Vesměs jde o místa, kde Aircraft Industries nachází prostor na trhu v oblasti tzv. „hubového létání“ – velké letadlo typu Boeingu vás dopraví na relativně velké letiště, ale vy se odtamtud potřebujete dostat do místa, kde už není často ani přistávací plocha, pouze vodní hladina.

Letový park na ostrovech, jako jsou Seychely, Maledivy nebo právě Mauricius, není optimální a pro nový letoun Aircraft Industries (někdejšího Letu Kunovice) se tak otevírá obchodní příležitost: mnohá letadla jsou na zmíněných ostrovech staršího roku výroby, nejsou tak velká jako L410 NG a nenabízejí takový luxus pro cestující.

Vizualizace možné podoby L410 NG

Když se navíc v hubovém systému přemisťujete menším letadlem, bude to s vámi pěkně třepat. L410 NG je větší, takže ho tolik neohrožují turbulence, a cestující mají díky širokému trupu letounu v kabině pro sedmnáct pasažérů více prostoru.

Plováková verze „engéčka“, která by měla jít do vývoje v roce 2022 a vyletět z něj o tři roky později, se chce od konkurence odlišit nabídkou obojživelného letounu se zatahovacím podvozkem a plným setem avioniky včetně protisrážkového systému s jiným letadlem nebo zemí.

Pokud se rozjede sériová výroba, může být zákazníkem stejně tak cestovní kancelář jako pobřežní stráž či záchranná služba. Už klasická „čtyři sta desítka“ si ostatně vysloužila ostruhy právě jako letoun, který dokáže přistát v podstatě kdekoliv za jakýchkoliv podmínek.

Vznik obojživelné varianty zvané Seawader bude pochopitelně vyžadovat další vývoj. Nikdo ve světě v tuto chvíli přitom nevyrábí plováky na takovou tíhu – v leteckých pojmech bude potřeba plováku o objemu vzduchu zhruba šestnáct tisíc liber. Pro srovnání konkurenční DHC-6 Twin Otter od kanadské společnosti Viking je menší, a tak má plováky o objemu čtrnáct a půl tisíce liber.

I proto Aircraft Industries počítají s tím, že vývoje se zúčastní přibližně dvacítka českých a světových firem.

Reklama
Reklama