„Tištěné akční letáky nikdy nezrušíme, to by náš byznys silně negativně ovlivnilo,“ říkal loni v rozhovoru pro Forbes šéf českého Kauflandu Stefan Hoppe. A nutno dodat, že navzdory strmě rostoucím cenám papíru jeden z největší tuzemských potravinářů prozatím drží slovo a nejsilnější marketingový nástroj tisknout nepřestává. Ostatní retailery ale situace nutí dělat razantní změny.

Kvůli pandemii koronaviru se totiž z papíru stalo nedostatkové zboží, což jeho cenu vystřelilo prudce vzhůru. Od počátku minulého roku tato komodita postupně zdražila téměř na dvojnásobek původní částky, což v případě zadarmo distribuovaných tiskovin, u nichž se stoupající náklady nedají promítnout na spotřebitele, představuje pro firmy nezanedbatelný výdaj navíc.

Mezi prvními, kteří na tuto skutečnost zareagovali, je společnost Datart, spadající do portfolia jedné z největších českých rodinných firem HP Tronic. Prodejce elektroniky momentálně snižuje množství vydávaných letáků, které se nově budou tisknout pouze sezonně ke speciálním kampaním. Pravidelné bulletiny nahradí už jen jejich elektronická verze.

„Důvodem je výrazné zvýšení nákladů na výrobu letáků a taky snaha být odpovědnou značkou a chovat se ekologicky,“ komentuje krok mluvčí Datartu Olga Dolínková.

K významné změně slevových katalogů přistoupil také řetězec supermarketů Lidl, který v uplynulých dnech natrvalo zmenšil jejich velikost. A ještě o krok dál zašla nábytkářská síť Asko, která po třiceti letech tištěné prospekty zcela ruší.

Ačkoli tuzemská potravinářská jednička i prodejce nábytku tvrdí, že k omezení letáků přistupují primárně z důvodu udržitelnosti a lepšího chování vůči životnímu prostředí, je pravděpodobné, že rostoucí cena papíru v jejich rozhodnutí sehrála svou roli, minimálně jej uspíšila.

Alespoň Lidl to veřejně připouští. „Zároveň samozřejmě reflektujeme aktuální situaci na evropském trhu s papírem,“ podotýká Tomáš Myler, mluvčí společnosti, která tištěné propagační materiály redukovala již před dvěma lety. Tehdy svou typickou „plachtu“ o rozměrech 30 × 35 centimetrů nahradila formátem podobným konkurenci, tedy letákem o něco menším než A4.

S ohledem na stále se zvětšující honbu firem za společenskou zodpovědností a také na stále větší technologické možnosti veřejnosti se dá očekávat, že v budoucnu bude tiskovin ještě ubývat. Naopak čím dál více se budou prosazovat elektronické podoby akčních letáků, ať už na internetu, či v mobilních aplikacích, které už nyní tvoří nedílnou součást nabídky mnoha prodejců.

Ke konci letáků je však stále daleko. I přes rozmach digitálních médií se papírové prospekty nadále řadí k nejpopulárnějším komunikačním kanálům obchodních řetězců. Podle výzkumy agentury Nielsen je čte pravidelně téměř čtvrtina Čechů, a „jednou za čas“ dokonce čtyři pětiny dotazovaných.

„Akční leták je pro nás hlavní komunikační nástroj,“ potvrzuje mluvčí Kauflandu Renata Maierl. „Zákazníci jsou zvyklí si doma v klidu vybrat jak místo nákupu, tak sortiment, který je zajímá. Mohou si tak svůj nákup doma naplánovat a promyslet,“ dodává.

„Letáky jsou jedním, ze stěžejních reklamních nosičů našich prodejen,“ přitakává mluvčí Lidlu Tomáš Myler. „Využíváme samozřejmě i ostatní kanály. Televizní, rozhlasová reklama ani POS (místo prodeje zboží, pozn. red.) však neposkytují takový prostor.“

I proto lze předpokládat, že většina velkých prodejců se papírových katalogů se slevami bude držet, dokud bude moct, a nebude je chtít rušit. Minimálně tedy v době, kdy jim jejich existenci umožní firemní environmentální politika.

„Nemyslím si, že by letáky časem úplně vymizely,“ tvrdil loni v rozhovoru pro server MediaGuru Jan Senohrábek z České distribuční, která se doručování propagačních materiálů věnuje přes třicet let. „Rád používám příměr ke čtečkám knih. Ty jsou oblíbené, ale neznamená to, že by přestaly existovat papírové knihy, které mnoho lidí preferuje, protože z nich mají lepší pocit. Myslím, že podobné to bude i s letáky,“ řekl Senohrábek.

„Jsou lidé, kteří si leták najdou raději na internetu nebo v mobilní aplikaci, ale stále převažují domácnosti, pro které je příjemnější dostat ho v papírové podobě do schránky a třeba na něj i čekají,“ dodal.