Byl to běh na dlouhou trať, ale pro Pavla Turka a Jana Rambouska dopadl úspěšně. Jejich firma Automobilist, vytvářející umělecká díla oživující klíčové okamžiky z historie a současnosti motosportu, si po letech námluv plácla s Red Bullem – konkrétně s jeho týmem v prestižní formuli 1.

Oracle Red Bull Racing je v pořadí již osmou stájí z elitního závodního seriálu, jejímž partnerem se česká firma stala. Z marketingového hlediska je však dost možná tou vůbec nejdůležitější, protože její barvy hájí i aktuální mistr světa a vedoucí muž letošního šampionátu, Nizozemec Max Verstappen.

„Jak se říká, vítěz bere vše. Ze své dřívější zkušenosti v rámci ef jedničky a komerčního byznysu vím, že nejžádanější merchandising je právě s mistrem světa nebo vedoucím týmem,“ pochvaluje si uzavřenou dohodu partner a spoluzakladatel Automobilistu Pavel Turek.

„Může to být padesát, šedesát procent všech prodejů spojených s určitým eventem. To platí obecně, nejen pro Automobilist,“ podotýká expert na sportovní marketing, který byl dlouhá léta součástí seriálu formule 1 a roky pracoval i pro nápojářský gigant Rakušana Dietera Mateschitze.

Automobilist loni utržil přibližně padesát milionů korun, když prodal 31 tisíc fyzických i digitálních obrazů do osmi desítek zemí světa. Ve firmě drží poloviční podíl druhý nejbohatší Čech Karel Komárek.

Pro Red Bull zatím vzniklo celkem pět limitovaných a sběratelských uměleckých plakátů. Zachycují nejen jezdce Maxe Verstappena a jeho týmového kolegu Sergia Péreze, ale také okruh Red Bull Ring, který je domovem stáje Oracle Red Bull Racing – a kde se uplynulou neděli 10. července konala Velká cena Rakouska.

O velkém zájmu o produkty vytvořené v kooperaci s Red Bullem svědčí i náklad. Například u mistrovských děl s Maxem Verstappenem jde o celkem dva tisíce kusů, což je zhruba čtyřikrát více než u obvyklých sběratelských edicí. U „limitek“ pro tuto sezonu je to dokonce čtyři tisíce kusů.

„Fanouškovská obec Red Bullu je opravdu široká a velkou část tvoří takzvaní brand lovers. Ti se zajímají o působení Red Bullu nejen ve formuli 1, ale i mimo motorsport. Ani naše práce pro Red Bull nebude čistě jen o formuli,“ podotýká Pavel Turek.

Vedle Oracle Red Bull Racing a jeho „juniorské“ stáje Alpha Tauri by měla spolupráce zahrnovat také MotoGP nebo Rallye Dakar, kde je velikán v oboru energetických drinků rovněž velmi aktivní.

Automobilist, jehož základy položili v roce 2014 Jan Rambousek s Petrem Milerským, aby dva roky nato vtiskl Pavel Turek nápadité myšlence byznysové kontury, se začátkem roku vrhl rovněž do fotbalového prostředí.

Pod značkou Footballist začala firma tvořit designové plakáty s tematikou globálně nejrozšířenějšího sportovního odvětví. Díky spolupráci s evropskou asociací UEFA má k dispozici práva na nejprestižnější kontinentální soutěže, jako jsou Liga mistrů, Evropská liga, Evropská konferenční liga či Superpohár UEFA.

Exkluzivní přístup získala rovněž k zástupcům Barcelony nebo Juventusu, přičemž probíhají námluvy s dalšími velkokluby. Dlouhodobým cílem společnosti je však vytvořit komunitní platformu, která fanouškům nabídne nejen e-shop s plakáty, ale také portál, skrze nějž si pořídí exkluzivní zážitky – zejména z motoristického prostředí – v rozšířené realitě.