Tohle bychom chtěli taky, říkali prý Češi při nákupech v rakouských obchodech Intersport. Jeho majitelé je vyslechli a pustili se na českém trhu do nové vlny expanze. Získali devět prodejen Hervisu, který naopak z Česka odešel, a chtějí otevírat (i pomocí franšíz) další pobočky. „Odlišíme se poradenstvím i kvalitou,“ tvrdí v rozhovoru Harald Tscherne, jeden z majitelů společnosti. 

Obchodníci nezažívají zrovna nejlepší časy, přesto jste se rozhodli expandovat v Česku. Proč? 

Neděláme plány podle toho, co se zrovna děje na trhu. Jsme rodinný podnik s padesátiletou tradicí, a tak se rozhodujeme dlouhodoběji. A na českém trhu vidíme velmi slušný potenciál. 

Intersport tady ale už působil, teď přicházíte vy spolu s dalšími třemi rakouskými podnikateli. V čem to bude jiné? 

Dosud tady obchody vedla centrála Intersportu, který funguje jako družstvo. Ale vidíme, že nejen v krizích fungují mnohem efektivněji rodinné firmy, které jsou blíž zákazníkům, a tak jsem se spolu s dalšími třemi rakouskými podnikateli a majiteli Intersportu rozhodl expandovat na českém trhu.

Získali jsme devět nájemních smluv po Hervisu, některé prodejny jsme už zrenovovali a otevřeli a další ještě během podzimu otevřeme. Celkem to do konce roku bude 38 prodejen. 

Další rakouský obchodník Hervis na českém trhu neobstál, proč si troufáte vy? 

Jsme velmi úspěšní v Rakousku a naše průzkumy ukazovaly, že si čeští zákazníci přejí stejné Intersport obchody, jako jsou u nás. Proto jsme investovali do kompletně nových prodejen, které jsou na stejné úrovni jako ty, na které jsou lidé zvyklí z Rakouska. Celkem jsme do devíti nových obchodů investovali sto milionů korun.

Čím se odlišíte od konkurence? 

Chceme nabídnout podstatně kvalitnější zboží, které můžeme díky našim privátním značkám nabídnout za dobré ceny. A také se víc zaměřujeme na poradenství a servis sportovního vybavení.  

Jak nyní vypadá poptávka po sportovním vybavení? 

Válka a zdražování ovlivňovaly až do září poptávku jen velmi málo. Teď už vidíme určitou zdrženlivost v nákupech, ale je mnohem větší v Rakousku než v Česku. 

Čím si to vysvětlujete? 

Nevím, čím to je. Ale jasně vidíme, že naše čísla jsou v Česku nad očekáváními a naopak v Rakousku pod nimi. Určitě i obchodníky se sportem stejně jako ostatní čekají těžší měsíce, ale celkově má náš obor velkou výhodu v tom, že lidé, kteří mají rádi pohyb, si ho nechtějí odepřít a i během krizí chtějí sportovat.

Na český trh expandujete spolu s dalšími třemi rakouskými podnikateli, dohromady v Rakousku provozujete několik desítek obchodů Intersport. Nehrozí, že se v takovém počtu nedohodnete? 

Známe se hodně dlouho a velmi dobře, potkáváme se i ve volném čase a víme, že se k sobě po byznysové stránce dobře hodíme. Navíc víme, že tady jsou další konkurenti, vůči nimž vystupujeme, a nebudeme se přece dohadovat mezi sebou.

V Rakousku má naše spolupráce i spolupráce našich otců tradici přes padesát let. Naučili jsme se, že spolu můžeme dosáhnout větších úspěchů než sami. Ostatně právě to je jeden z důvodů, proč míříme za rakouské hranice. U nás už máme velmi vysoký tržní podíl okolo pětadvaceti procent a je těžké tam ještě růst, takže jsme vyrazili dál. 

Jaký máte plán v Česku? 

Vidíme tu velmi dobré šance, protože i tady poroste poptávka po vyšší kvalitě, službách a příjemném zážitku při nakupování. Právě to, jak se člověk při nakupování cítí, je velmi důležité a na to se tady hodně zaměříme. Jednak proto budeme investovat nejen do nových prodejen, ale i do školení našich zaměstnanců. 

Chcete otevírat další obchody?
Ano, celkově cílíme na zhruba 55 prodejen, ale neřeknu vám přesný termín, kdy to bude. 

Proč? 

Má to dva důvody. Jednak musíme jít krok za krokem a nejdřív zajistit, aby první obchody fungovaly na stejné kvalitativní úrovni, jako jsou lidé zvyklí z Rakouska. Až to tak bude, zaškolíme další zaměstnance a s nimi můžeme otevírat další prodejny. Velmi dobře se nám osvědčilo, že nové pobočky otevíráme s lidmi, kteří jsou už zaškolení ze stávajících obchodů. 

A druhý důvod? 

Samozřejmě je nyní velmi složitá doba na obchodním trhu a záleží, jaké nabídky pro nové pobočky získáme. V Rakousku se ukázalo, že jakmile jsme investovali do lepších obchodů, pronajímatelé to viděli a začali jsme dostávat lepší nabídky. Musíme tedy nejdřív ukázat, co umíme, a pak můžeme lépe expandovat i tady. 

Jak významná je pro Intersport e-commerce? 

Jsme klasičtí obchodníci a naše těžiště je a zůstane v kamenných obchodech. Sport je velice emoční záležitost a pro lidi je hrozně důležité, když si můžou na sportovní vybavení sáhnout, vyzkoušet ho. Samozřejmě prodáváme i online a to také tak zůstane, ale v poslední době vidíme, že se lidé zase víc vrací do kamenných obchodů. Online je pro ně důležitý jako informační zdroj, ale nákupy probíhají víc tradičně. 

Jaké jsou rozdíly mezi českým a rakouským trhem se sportem? 

Začnu tím, co je společné. A sice to, že zimní sporty byly dlouho číslem jedna, ale roste i outdoor. V Rakousku je na třetím místě nejsilnějších sportů v Intersportu cyklistika, to zatím v Česku tak není, ale chceme to změnit. Budeme proto hodně investovat do školení našich prodavačů. Další velký rozdíl je v tom, že v Česku jsou silné sporty jako florbal nebo hokej. To v Rakousku moc není. 

V Česku je hodně sportovních značek, chcete s nimi víc spolupracovat? 

Ano, český trh je mimořádně rozvinutý a je tady mnohem víc značek než u nás. Nyní hledáme, s kým bychom mohli posílit spolupráci a získat je třeba i pro rakouský trh. Stejně tak chceme značky, které prodáváme v Rakousku, rozšířit víc v Česku. 

V Česku je velká konkurence i mezi obchodníky se sportem. Jaké čekáte vaše hospodářské výsledky? 

V říjnu začal náš nový hospodářský rok a čekám, že letos uděláme obrat přes 1,1 miliardy korun, za předchozí rok bylo zhruba 750 milionů korun. Nyní už za první týdny fungování nových poboček vidíme, že mají výborné výsledky, naprosto nad plán i přes současnou těžkou dobu. Takže čekám, že budeme brzy v plusu. Co se týká konkurence, je tady dost obchodníků s outdoorem, a potom ti, kteří se soustředí na oblečení a obuv. Ale v široké nabídce sportovního vybavení a servisu tady vidím ještě prostor. 

Intersport je v Česku zastoupený i přes franšízy, jak se daří jim? 

Jejich čísla netuším. Ale je pro nás důležité se s nimi potkávat a doufám, že i naše nové pobočky pro ně budou podnětem k renovacím prodejen. Chtěli bychom, aby se víc českých podnikatelů chtělo pustit do spolupráce s Intersportem, protože s tím máme výborné zkušenosti v Rakousku, a věřím, že by to mohlo fungovat lépe i v Česku.