skip to main content
Internet

Staňte se na chvíli dezinformátorem. Online hra má pomoci proti šíření hoaxů

Na sociální sítě umístíte příspěvek o tom, že je onemocnění covid-19 jen výmysl, doplníte ho slovy jako „alarmující“, „šokující“ nebo „zatajované informace“ a lajky se jen hrnou. Postupně získáváte více a více fanoušků, až si vaše dezinformace začne žít vlastním životem.

Takový je princip online hry GoViral!, kterou vytvořila Cambridgeská univerzita a kterou britská vláda využívá k tomu, aby veřejnost naučila být odolnější vůči dezinformacím. Teď je hra i v češtině a každý si tak může zkusit být několik minut v kůži dezinformátora, který se na sociálních sítích snaží zmanipulovat co nejvíce lidí.

Reklama

„Všichni čelíme problému, jak přesvědčit občany, aby se nechali očkovat, a všichni bojujeme proti obrovské vlně dezinformací. Dezinformace jsou obecně metlou naší doby, ale nikde se to neprojevuje tak jasně jako u pandemie covidu-19,“ uvedl při představení české verze hry britský velvyslanec v Česku Nick Archer.

Na české lokalizaci hry pracoval pražský magistrát a Pražský inovační institut. Odborným garantem projektu byl Petr Smejkal, vedoucí Mezioborové skupiny pro epidemické situace.

„Ve třech fázích hry zjišťujete, že i vy sami byste mohli být zdatnými dezinformátory. Hra vede každého k tomu, aby pochopil manipulátory používané principy, což může být důležitý prvek k tomu, aby byl člověk v online prostoru vůči dezinformacím odolnější,“ říká ředitel Pražského inovačního institutu Bohumil Kartous.

Reklama
Screenshot ze hry GoViral!

Prostřednictvím interaktivních textových otázek a odpovědí provede aplikace hráče nejběžnějšími dezinformačními technikami spojenými s onemocněním covid-19 a s tématem očkování.

Podle tvůrců české verze hry je důležité, aby se lidé dokázali se sílícími dezinformacemi popasovat. Česká studie nazvaná Zpravodajství v digitálním věku 2020, jejíž část letos v květnu zveřejnil Nadační fond nezávislé žurnalistiky s Nielsen Admosphere, totiž ukázala, že s dezinformacemi už se setkalo 66 procent české internetové veřejnosti. To je o jedenáct procentních bodů více než v roce 2019.

Vedení města si od hry slibuje také zvýšení zájmu veřejnosti o očkování. Zpomalování epidemie covidu-19 totiž v Česku stagnuje a především situace v Praze a ve Středočeském kraji se nevyvíjí příznivě. V pondělí testy odhalily v zemi 126 pozitivních případů. Konkrétně v Praze bylo za posledních sedm dní odhaleno 31 případů na sto tisíc obyvatel.

Reklama
Reklama