„Jsem si velmi jistý, že se letos dostaneme na oběžnou dráhu,“ pronesl Elon Musk směrem k davu fanoušků a novinářů v noci na dnešek během prezentace projektu Starship. Za ním se na obřím podstavci v areálu Starbase v jižním Texasu majestátně tyčila sama stodvacetimetrová vlajková loď jeho vesmírné společnosti.

Starship byla s raketou Super Heavy pro prezentaci a blížící se první suborbitální test sestavena teprve podruhé. Poprvé bylo možné nejvyšší raketu historie spatřit loni v srpnu.

Nyní se čeká už jen na povolení amerických úřadů. A až bude papírově vše v pořádku, Starship se za pomoci sedmadvacítky motorů Raptor vznese poprvé do nebe. Loď by měla po absolvování suborbitálního letu hladce dosednout na hladinu Mexického zálivu.

Kromě znovupoužitelnosti tkví výhody Starship v sériové výrobě a s ní související pořizovací ceně. Důležitou součástí celého projektu je takzvaná Mechazilla – obří startovací věž, která zároveň slouží jako zachytávač přistávajících raket Super Heavy.

Celá Starship by měla v budoucnu z věže startovat přibližně třikrát denně. Již ke konci tohoto roku chce SpaceX vyrábět jednu Starship a jednu raketu Super Heavy měsíčně.

Projekt je orientován na vizi Elona Muska kolonizovat Mars. Podle odhadů SpaceX bude lidstvo potřebovat doručit na povrch rudé planety v první fázi kolonizace milion tun nákladu. O to se má postarat právě obří flotila raket Starship. Motory Raptor navíc jako palivo využívají kyslík a metan – obě látky se v marsovské půde nacházejí.

Na Kennedyho vesmírném středisku v Kalifornii se na historické rampě LC-39A, ze které startovala například i mise Apollo 11, pracuje právě na stavbě Mechazilly. Staví se také závod na výrobu Super Heavy Starship.

Elon Musk v průběhu prezentace kritizoval americký státní rozpočet ve spojení s vesmírem. „Pouze 0,36 procenta ročních výdajů USA je věnováno na kosmonautiku. Naprostá většina všech výdajů je utracena na řešení věcí tady na Zemi, což je v pořádku. Proč by ale nemohlo být na kosmonautiku utraceno o trochu více, například půl procenta?”

Vydání Forbesu Forbes NEXT

Musk dále mluvil o využití Starship jako o možnosti rychlé a levné nákladní dopravy na Zemi. Podle něj by byla raketa až dvacetkrát efektivnější než velkokapacitní dálková letadla.

SpaceX také vlastní dvě obří vysloužilé ropné plošiny. Ty nesou jména podle dvou marsovských měsíců: Phobos a Deimos. Společnost pracuje na jejich přestavění v mobilní námořní startovací a přistávací plochy pro Starship.

Novým a klíčovým projektem je druhá verze motoru Raptor. Kvůli sériové výrobě první verze měla společnost loni problémy. Motor proto kompletně přepracovala a dosáhla jeho vyšší výkonnosti – přičemž druhá verze má dokonce méně součástek a je až o polovinu levnější.

Porovnání první a druhé verze motoru Raptor

Provozní tah druhé verze Raptoru by mohl být až 250 tun. Problémy se sériovou produkcí motorů budou dle nejbohatšího muže světa brzy vyřešeny, přičemž on sám tomuto problému věnuje většinu času.

Výrobní kapacity SpaceX jsou nyní na úrovni pěti až šesti motorů týdně. Další verze rakety Super Heavy se budou pyšnit dokonce třiatřiceti kusy těchto motorů. Budoucí prototypy Starship jich budou nejspíš využívat devět.

Starship nebude mít nezávislý abort systém – tedy systém pro záchranu posádky v případě selhání rakety, například výbuchu na startovací rampě. Bude ale schopna odletět od boosteru v případě jeho poruchy a následně bezpečně přistát.

SpaceX bude chtít zcela jistě testovat tankování na oběžné dráze, kdy se dvě lodě – jedna z nich v úpravě na orbitální tanker – na zemské orbitě spojí a předají si palivo potřebné pro meziplanetární cestu jedné z nich.

Ve hře je také program Artemis, v rámci kterého plánuje NASA návrat člověka na Měsíc. Ten by měl proběhnout ve Starship upravené na lunární verzi, kterou zaplatí NASA. Výlet se Starship kolem Měsíce si zaplatil už i japonský miliardář Yusaku Maezawa, který se loni jako turista podíval na Mezinárodní vesmírnou stanici.