Před víc než dekádou se jich lidé ve velkém za pakatel zbavovali. Dnes někteří hořce litují. Auta, o kterých si mysleli, že patří do šrotu, mají status veterána a nesrovnatelnou hodnotu. Nemáte některé z nich doma?

Tatra, erko, rapid, tisícovka, 120tka, favorit nebo třeba felicie. Auta z někdejšího východního bloku upadala v první polovině devadesátých let rychle v nelibost.

„Spousta z nich se stala objektem symbolické pomsty bývalému režimu. Auta, která si kdysi rodiny musely mnoho let hýčkat, končily ve šrotu po pokusech omladiny o efektní smyk,“ vzpomíná Jindřich Topol, expert AAA Auto.

Po přelomu tisíciletí jich v provozu zůstalo už jen minimum a mezi lety 2005 a 2010 se většina z nich propadla na své cenové dno.

Situace se začala měnit až kolem roku 2015. Staré škodovky, tatry, trabanty a další vozy se dostaly do hledáčku generace třicátníků a čtyřicátníků, kteří si chtěli nostalgicky zavzpomínat na časy, kdy v nich jezdili na výlety s prarodiči.

A právě nostalgie způsobila, že někteří byli za ještě přednedávnem opovrhovaná auta ochotní nabídnout i několikanásobek jejich původní hodnoty. Ceny začaly prudce růst, často i spekulativně. Vrcholu pak dosáhly v posledních třech letech.

Veterána si řada lidí koupila ještě během lockdownu. Někteří pro radost a zábavu, jiní doufali, že do auta výhodně uloží peníze. Ne každý model se ale ukázal jako vhodná investice. Nejvyšší možnou hodnotu navíc mají pouze extrémně zachovalé kusy a těch už je podle zkušeností sběratelů opravdu jen pár. 

Loni už prý začalo být znát, že se poptávka nasytila a zájem klesá. Některé kupující odradily přemrštěné ceny, jiní se zkrátka „nabažili“. Po pár projížďkách ve vysněném voze pochopili, že častěji než nostalgický zážitek budou zažívat strach, aby je auto někde nenechalo. 

Mnozí také vystřízlivěli, když zjistili, že vlastnit veterána není zrovna nejlevnější záležitost. „Kromě nutnosti vhodného parkování se ukázalo, že svépomocná údržba takových aut je pracnější, než se zdálo, nemluvě o vyloženě renovátorské práci, která je v posledních letech už tak drahá, že se spoustu modelů renovovat jen tak z nostalgie nevyplatí,“ vysvětluje Jindřich Topol.

V následujících řádcích s námi můžete zavzpomínat na auta našich rodičů a prarodičů, která se podařilo v posledních letech prodat za zajímavé ceny přes síť autocenter Mototechna. Ta spolu se sítí AAA Auto spadá pod společnost AURES Holdings. 

Tatra 603
až tři miliony korun

Tatra 603—1 | Foto Tatra

Kolem poloviny devadesátek se tatry na vesnicích leckdy prodávaly za lahev rumu, přičemž řada z nich tam ještě dalších deset let stála v kopřivách. Dnes jsou 603ky bezpochyby sběratelsky velmi ceněná auta a na rozdíl od většiny ostatních východních aut mají uznání i za hranicemi Česka.

Cena se liší nejen podle stavu, ale také podle ročníku. „Rozdíl u 603 může být několikanásobný, přestože auto má v očích laika stále stejné tvary,“ říká expert na veterány z AAA Auto. Podstatné prý také je, zda má platné doklady, případně zmapovanou minulost. Prověřit se to dá přímo v továrním archivu v Kopřivnici. 

Nejcennější je Tatra 603—1 (první série). Auto po kvalitní renovaci může stát i 2,5 až tři miliony. Tatra 603—3 (třetí série) je nejrozšířenější a nejobyčejnější. Auto po kvalitní renovaci může mít hodnotu přes milion korun. Auto před renovací se v závislosti na stavu a kompletnosti nabízí za zhruba 300 až půl milionu korun.

Tatra 613
až 800 tisíc korun

Zdroj: AAA Auto

U 613 je cenné první provedení zvané Chromka, kterých se dochovalo málo. „Tatry totiž často po letech prošly výměnou zkorodované karoserie za tehdy novější typ,“ vysvětluje Topol.

Tatra 613—1 zvaná „chromka“ s designem původně od studia Vignale bude podle Topola po renovaci stát okolo 800 tisíc korun. Pozdější ročníky Tatry 613 s plastovými nárazníky ještě vyloženě vzácné nejsou. Solidní kusy se prodávají kolem 400 tisíc korun. Ceněná jsou provedení z konce výroby nebo například provedení s prodlouženým rozvorem (Speciál), některá jsou v inzerci k vidění za částky přes milion korun. 

Škoda 110R
až 750 tisíc korun

Foto Škoda

Socialistické kupé je dodnes kultovní záležitostí. Byly časy, kdy Škoda 110R nebyla k sehnání. Po revoluci se totiž stala objektem tehdejší první vlny tuningových úprav. Současnosti se v původním stavu dožil jen zlomek aut a exempláře kvalitně zrenovované do dobově autentické podoby stojí přes tři čtvrtě milionu korun.

Škoda Garde/Rapid
až 300 tisíc korun

Foto Škoda

Nástupce „erka“ se na přelomu tisíciletí dočkal podobného osudu a většina aut dožila v rukou amatérských úpravců. Dnes se pěkné kusy po renovaci prodávají i za cenu přes 300 tisíc, zachovalá auta v původním stavu ještě dráž.

Škoda 1000MB
až 500 tisíc korun

Zdroj: AAA Auto

Jednou z nejdražších veteránských škodovek je kupé MBX odvozené od 1000MB, těch dnes ale existuje možná pár desítek kusů a levné vlastně nebyly nikdy. „Když se dnes nějaký na trhu objeví, cena téměř určitě nebude pod milion,“ konstatuje Jindřich Topol. 

Cenné jsou ale podle něj i první ročníky běžného sedanu, kterým se podle tvaru zadních blatníků říká „žábrovka“ a auta po renovaci budou stát přes půl milionu. V minulosti řada z nich prošla výměnou karoserie za novější typ, což významně snížilo počet kusů dochovaných v originálním stavu.

Škoda 742 (alias 120ka)
až 100 tisíc korun

Zdroj: AAA Auto

Dříve to bylo jedno z nejběžnějších aut na českých silnicích. Kolem let 2005 až 2010 ale začalo rychle mizet z běžného trhu a přeživší kusy se prodávaly za pár tisíc. „Dnes se tytéž kusy prodají klidně za padesát tisíc a ty nejhezčí překonají i dvojnásobek,“ konstatuje Jindřich Topol. 

Cennější jsou první ročníky zvané „užovka“ s chromovanými nárazníky. Ani pozdější provedení ale nestojí stranou a auta s raritně nízkým nájezdem a doloženou historií (ceněná je třeba původní faktura z mototechny) také hravě překonají stotisícovou metu.

Škoda Favorit
až 150 tisíc korun

Zdroj: AAA Auto

Tahle první porevoluční škodovka byla před deseti lety autem za pár tisícovek, které si lidé často kupovali „na dojetí“. Jeho výhodou byl spolehlivý motor, který i s minimální údržbou dokázal přežít rezavějící karoserii. Před pár lety oslavil favorit třicáté výročí a rázem se stal novopečeným vyhledávaným veteránem. 

Cenné jsou podle Topola buď kusy z úplného počátku výroby, nebo naopak speciální edice z jejího závěru. Výjimečně zachovalý Favorit s nízkým nájezdem a zdokumenovanou historií už dnes může hledat nového majitele klidně za 150 tisíc.

Škoda Felicia (novodobá)
až 150 tisíc korun

Zdroj: AAA Auto

První škodovka vyvíjená pod dohledem koncernu VW prožila podobnou kariéru jako favorit. Po ukončení výroby se ve stále pestřejší tržní nabídce každý další rok stávala méně atraktivním zbožím, až z bazarů začala mizet úplně a většina aut dožívala jako „pracovní stroj“. To platilo hlavně pro kombíky, díky kterým si řada Čechů svépomocí postavila dům nebo opravila chalupu. 

„Kromě výjimečně zachovalých kusů, kterých se dochovalo minimum, je ceněná hlavně verze Fun, což byl lifestylový pickup, který nejspíš předběhl dobu o pěkných pár let a dnes je v pěkném stavu skoro nesehnatelný,“ říká Jindřich Topol.

Dodává, že nejdražší felicií, kterou v poslední době jeho společnost prodala, byl kombík z roku 1996 s osmnácti tisíci kilometry za 155 tisíc korun. Felicia v průměrném stavu prý většinou stojí do třiceti tisíc korun. Pěkné kusy bez koroze a s nízkým nájezdem se ale prodávají za ceny mezi padesáti a osmdesáti tisíci korunami.

Hledání svatého grálu

Ačkoli jsou uvedené vozy „po dědečcích“ pro mnohé pokladem, o svatý grál sběratelů zpravidla nejde. Tím jsou podle Lubomíra Pešáka, majitele muzea Veteran Arena v Olomouci, veterány, které jsou něčím technicky výjimečné, vlastnila je známá osobnost nebo jich bylo vyrobené malé množství. 

„Na takových vozech nikdy neproděláte. I když je dnes koupíte za vysokou cenu, vždy je se ziskem prodáte, protože jsou velmi drahé,“ vysvětluje sběratel a milovník veteránů. 

A dodává, že v posledních letech výše uvedené vozy spíš na ceně klesají, než že by závratně rostly. „Jsou období, kdy všichni zchudneme, jen bohatí nezchudnou úplně. Chudých se to ale dotkne natolik, že si tyhle modely nebudou moc dovolit. A pro bohaté jsou to tuctová auta,“ konstatuje Pešák, který předpovídá, že padající ceny se zase postupně nadechnou.