Hynek Kalista rád kutil odmala a rukodělná výroba ho nepřestala bavit ani v dospělosti. Dlouho se jí však věnoval jen tak pro radost. Až když se v roce 2008 objevilo internetové tržiště Fler, zkusil na něm prodat pár svých výrobků. A k jeho překvapení byl zájem tak velký, že se nakonec rozhodl věnovat svému koníčku naplno.
Dal proto výpověď u stavební firmy, kde v té době pracoval, a vrhl se na řemeslo. Tenhle krok do neznáma se mu vyplatil. Dnes vede úspěšnou šperkařskou firmu, která má zákazníky na všech kontinentech kromě Antarktidy.
Společnost Kredum založil Kalista v roce 2011, když se s tehdejší ženou přestěhovali do malebného městysu Pecka, kterému dominuje stejnojmenný hrad. V oblíbeném výletním místě v Podkrkonoší si otevřeli prodejnu šperků a později i cukrárnu.
„Obojí spojuje ruční výroba a osobní přístup. V cukrárně si zákazníci mohou nechat namíchat zmrzlinu na míru. Vyberou si, jaké do ní chtějí ovoce nebo čokoládu, jestli má být základem jogurt, tvaroh, či smetana, a tak dále. A stejně přistupujeme i ke šperkům. Zákazníci si je mohou v podstatě sami navrhnout od materiálů přes tvary a nápisy až po jakékoliv speciální požadavky,“ popisuje Kalista.
Pověst netradičních šperkařů a cukrářů se rychle rozkřikla a do Pecky se za Kalistovými začali sjíždět lidé z celého Česka i Slovenska. Zatímco cukrárnu Zlatá pecka má dnes v pronájmu bývalá provozní, šperkařskou firmu Kredum vede Kalista i nadále. Loni ji ale přestěhoval z Pecky do nedalekých Hořic.
Díky internetu se přitom její věhlas rozšířil ještě mnohem dál, než kam sahají hranice bývalého Československa. Své šperky totiž Kredum začalo prodávat v zahraničí přes portál Etsy, který funguje podobně jako český Fler. A tím firma odstartovala globální expanzi.
„Ve světě máme nejvíc zákazníků ve Spojených státech a Austrálii, ale zakázky posíláme třeba i do Afriky nebo Asie. Vedle Etsy prodáváme ještě přes Amazon a nově i přes náš e-shop, který jsme přeložili do angličtiny a kde jsme umožnili platby kartou i ze zámoří,“ říká podnikatel. Úspěch si firma vydobyla především tím, že i na dálku dokáže splnit každé přání svých zákazníků.
A že občas jde o skutečně netradiční požadavky, potvrzují následující příklady: „Zákazníci nám třeba poslali zub koně nebo psa a chtěli z něj vybrousit destičku a osadit ji do přívěsku, aby měli památku na zesnulého mazlíčka. Jeden pán si zase nechal udělat prsten z vyoperované titanové dlahy, která mu dlouhé roky zpevňovala nohu po úrazu,“ líčí Kalista.
Právě prsteny – především snubní – tvoří největší část prodejů firmy Kredum. Vedle toho zlatnická a kovářská dílna s osmi zaměstnanci vyrábí všechny možné šperky a ozdoby od náhrdelníků a náušnic přes manžetové knoflíčky a brože až po spony do vlasů, na kravaty či opasky. Na zakázku ale vytvoří v podstatě cokoliv.
„Specifické jsou také některé materiály, se kterými pracujeme. Oblíbený je třeba damasteel, který tvoří vrstvy dvou druhů nerezové oceli. Vytváří tak neopakovatelnou strukturu, která je podobná dřevu. Zajímavé je také mokume gane, což jsou drahé barevné kovy spojené do sebe. Používáme ale samozřejmě i tradiční zlato, stříbro, titan nebo chirurgickou ocel,“ popisuje Kalista.
V závislosti na materiálu a složitosti výroby se ceny šperků pohybují od několika set korun až po desítky tisíc korun. Každý z nich je přitom výsledek čistě ruční práce. Do budoucna ale Kalista uvažuje nad tím, že by rukodělnou tvorbu ozvláštnil i moderními technologiemi, jako je 3D tisk.
Ostatně ten už nyní firma začíná používat k výrobě zkušebních sad prstenů, které rozesílá zákazníkům. „Chceme díky tomu rozšířit naši základní sadu tak, aby si zákazníci kdekoliv ve světě mohli vyzkoušet nejen různé velikosti, ale i šířky a profily prstenů. Následně se můžeme spojit pomocí videokonference a probrat další detaily. Pak už je opravdu jedno, jestli sedíte v Česku, nebo Austrálii,“ říká podnikatel.
Loni mělo Kredum obrat kolem sedmi milionů korun. A Kalista doufá, že právě další kroky v oblasti digitalizace pomůžou jeho firmě dál růst.
„Nemám v plánu vybudovat z ní obří kolos. Vyhovuje mi postupný přirozený růst, tak abychom si pořád zachovali osobní přístup k zákazníkům i zaměstnancům. Chci se ale dál posouvat v naší tvorbě: vymýšlet nové nápady, hrát si s materiály a hledat neprošlapané cesty,“ dodává Kalista.