Nádraží Zvonařka je vstupní branou do Brna, kterou každý den projde více než 25 tisíc lidí. Zrovna nejlepší první dojem z moravské metropole už ale tenhle dopravní uzel v posledních dekádách nenavozuje. Stejně jako mnoho jiných českých nádraží ještě z doby komunismu už Zvonařka působila notně opotřebovaně a zastarale.
To se ale teď mění. Rekonstrukce ústředního autobusového nádraží spěje do finální fáze. Jeden z klíčových městských veřejných prostorů modernizují architekti ze studia Chybík+Krištof a první cestující by mělo nádraží v novém hávu přivítat začátkem příštího roku.
Celková modernizace nádraží prostor esteticky sjednocuje a zároveň zvyšuje jeho funkčnost a přehlednost. „Zvonařku považujeme za jeden z nejvýznamnějších veřejných prostorů Brna, proto je při jeho regeneraci nezbytné brát v úvahu celou řadu faktorů,“ říká jeden z autorů projektu Ondřej Chybík.
A vypočítává: „Architektura reaguje na nutnou funkčnost objektu, řešení musí být jasně definované a účelné. Důraz je dále kladen na potřeby uživatelů. Nejdůležitějším principem je, že architekti zasahují do křehkého ekosystému, ve kterém se propojují společensko-politické faktory, ekonomika, historická dědictví a obavy o životní prostředí. Musíme brát v úvahu všechny tyto aspekty.“
Vizualizace
Dříve
Výjimečnou brutalistní stavbu, postavenou v roce 1988, architekti očistili, opravili a opatřili nátěrem ve světlém odstínu, který opticky zvětšuje její výšku. Dokončili také opravu ocelové příhradové konstrukce zastřešení, která je technicky i funkčně unikátní v celoevropském měřítku.
V současnosti už se na stavbě ladí pouze poslední detaily nasvětlení konstrukce za pomoci téměř čtyř stovek nových světel. Konstrukce velkoryse překrývá prostor nástupišť, pro které Chybík+Krištof přichystali rozšíření, lepší průchodnost a logické členění provozu s centrálním bezbariérovým přechodem.
Vizualizace
Dříve
Zrenovovaná nástupiště jsou osazena mobiliářem, který je částečně dílem české firmy specializované na venkovní nábytek mmcité a zčásti se jedná o lavičky repasované dle návrhu studia Chybík+Krištof. Všechna nástupiště jsou pohodlně přístupná z čerstvě dokončené výpravní budovy při ulici Zvonařka.
Nová stavba je umístěna tak, aby byla pohodlně přístupná jak z Galerie Vaňkovka, tak z budoucí nové zastávky tramvaje. Odstraněním dočasných stánků, přidaných v devadesátých letech, architekti otevírají terminál do města a zajišťují druhý vstup do stanice na úrovni ulice.
Vizualizace
Dříve
Modernizaci podstoupí také střecha nad nástupišti. Zde je v plánu zachovat dosavadní velkokapacitní parkování pro stovku autobusů. Nově je ale na střeše navrženo také 53 parkovacích míst pro veřejnost, která budou výtahem propojena s nástupišti a výpravní budovou.
Poslední fázi úprav představuje předprostor výpravní budovy. Má ji na starosti město Brno a na počátku příštího roku by měla navázat na celkovou rekonstrukci od Chybík+Krištof a investora ČSAD Brno holding, a. s.
Vizualizace
Dříve
Více si o dvojici úspěšných architektů Chybík+Krištof můžete přečíst v posledním čísle Forbes Life.