Bude vegetariánství jedinou možnou odpovědí na zvyšující se ceny masa? Vepřové, drůbeží i hovězí na evropské burze skokově roste. Důvodem je nejen válka na Ukrajině, ale také zvýšení cen krmiva, energií i pohonných hmot.

Už před rokem prorokoval restauratér a šéf skupiny Ambiente Tomáš Karpíšek, že maso bude do budoucna podobně elitní záležitostí jako třeba šampaňské. Dočkáme se takové změny spotřebních návyků během několika následujících měsíců?

„Myslím, že se to stane během dvaceti třiceti let, nikoli nyní. Krok po kroku se to mění a dát si dobrý steak je větší či menší luxus již dávno. I když se teď zdá, že se ceny nezvykle zvedají, nemyslím, že tomu tak bude navždycky,“ vysvětluje.

„Nákup masa roste díky vyšší poptávce v Evropě, domácí chovatelé jej logicky raději prodají za vyšší ceny, tedy mimo Českou republiku. To tím pádem ceny zvedlo i v tuzemsku. Současně s tím přichází efekt, kdy se na vývoz dostává kvalitnější produkce a ta horší zůstává doma. My máme nastavené přímé vazby s chovateli, tudíž maso máme, bohužel se však cenově musíme přizpůsobovat,“ doplňuje Karpíšek.

Na otázku, zda budou restaurace Ambiente po loňském zvýšení cen v této tendenci pokračovat, Tomáš Karpíšek odpovídá, že „nabízejí a prodávají celkovou službu“, a podle jeho slov na restaurace současný cenový růst zásadní dopad nemá.

Čestr, Kantýna, Naše maso, ale i Kuchyň, U Kalendů nebo síť Lokálů – mnoho podniků patřících pod Ambiente je postaveno právě na pokrmech z masa. Není tedy v současném kontextu čas přemýšlet o vegetariánském projektu?

„Restaurace jsou o zážitcích, nikoli o komoditách,“ opáčí Karpíšek, podle kterého je v časech krize pomáhat věrným dodavatelům. A změní-li aktuální krize náš jídelníček, nemusíme se bát. V kulinárních trendech je to – dle soudu Tomáše Karpíška – podobné jako v módě. Některé pokrmy a chutě se opomíjí či úplně zapomenou, aby se pak daly znovu objevit.