Zná to každý kuchař, provozní a kdokoli z restaurace, kdo má co do činění s každodenními objednávkami zboží. Pomuchlané lístečky, na které kuchař dělá pro provozního v kvapu soupisku toho, co potřebuje pro svá kulinářská kouzla.
Provozní následně luští písmo kuchaře a potom obvolává, píše esemesky nebo maily jednotlivým dodavatelům, kolik že surovin to mají dovézt, a ve výsledku to stejně není stoprocentní.
To kuřecí maso mělo být chlazené, ne mražené. A řízky stehenní, ne prsní. Taková může být realita dnešního gastra. Problém se od roku 2019 snaží řešit český startup Uget, který digitalizuje objednávky mezi restauracemi a jejich dodavateli a de facto tak vytváří jakýsi B2B e-shop.
„O devadesát procent snižujeme počet chyb v rámci komunikačního šumu,“ říká pro Forbes zakladatel Ugetu Ilya Ivanov, jehož startup na svůj rozjezd už loni získal desetimilionovou seed investici od českého fondu Nation 1 a angel investora Pavla Friedricha.
Student s touhou podnikatele
Ilya Ivanov je rodilý Moskvan, který žije v Česku osm let. Už při studiu na Vysoké škole ekonomické v Praze měl touhu rozjet podnikání, nevěděl ale, jakým směrem se vydat.
Se spolužákem si po přednáškách začali dělat rešerše různých segmentů trhu a zaujala je gastronomie, ke které měli i blízko. Začali gastro detailně prozkoumávat a šli na to opravdu od píky.
„Během osmi měsíců jsme osobně obešli stovky až tisíce restaurací v Praze a okolí a vyptávali se provozních a kuchařů na zkušenosti s fungováním gastronomie a na jejich problémy,“ vrací se Ivanov do doby před třemi lety.
Jako velkou bolístku identifikovali jednak čas, který zabírá vše kolem naskladnění zboží, a také komunikaci mezi restauracemi a jejich dodavateli, fungující stále velmi archaicky přes tužky, papíry a esemesky nebo e-maily.
Proto sehnali dva programátory, kteří se stali spoluzakladateli startupu a na oplátku rok zdarma vyvíjeli novou platformu, která už dnes nemá na českém a slovenském trhu obdoby.
Vznikl Uget, aplikace, do které mohou všichni přehledně v průběhu dne skrz mobilní telefon, tablet nebo počítač zapisovat potřebné objednávky, kontrolovat je a následně i jednoduše realizovat.
„Restaurace dnes mají v průměru dvanáct dodavatelů, u kterých denně objednávají zboží, a to hlavně voláním přes mobil, přes SMS nebo WhatsApp. S Uget to zvládnou jednoduše, přehledně, na pár kliků,“ vysvětluje Ivanov hlavní výhody softwaru.
Změna focusu
Uget po průzkumu trhu začínal u luxusních restaurací, které dle Ivanova více přemýšlely nad tím, jak zefektivnit svůj provoz a standardizovat procesy.
K jeho klientům tak dnes patří vyšší desítky restaurací, mezi nimi například pražské high-endové restaurace jako La Bottega Bistroteka, Kogo nebo Aromi. Covid-19 ale toto zaměření rozšířil – situace na trhu donutila k zamyšlení nad efektivitou provozu a úsporou času i menší restaurace, bistra nebo kavárny.
„Restaurace teď mají méně zaměstnanců, ale ti, co zůstali, musí řešit o to víc činností a složitá komunikace s dodavateli je zdržuje,“ vysvětluje Ivanov a odhaduje, že provozní stráví těmito činnostmi v průměru hodinu denně.
Nová spolupráce se Storyous
Pražský startup má v gastru velké plány. Do pěti let by chtěl obsadit třetinu trhu, i proto jde více do regionů. K tomu by mu měla pomoci například spolupráce s pokladními systémy jako Dotykačka, Septim a čerstvě hlásí i partnerství se Storyous Igora Třeslína, který na přelomu roku získal investici od britských SaltPay.
„Naším cílem je přinést zákazníkům komplexní manažerský systém usnadňující veškerý provoz jejich restaurací. A spolupráce s Uget pro ně znamená novou přidanou hodnotu,“ uvádí k nové spolupráci Třeslín.
Uget tak od nynějška může být na žádost restaurace snadno implementován v každé restauraci, která Storyous využívá – instalaci zajistí buď vyškolení pracovníci Storyous, nebo samotný Uget.
Trvá v řádech dnů, nejvíce času přitom zabere implementace dodavatelů každé restaurace. V kombinaci se Storyous je využívání Ugetu zdarma a prvních sto klientů dostane jako bonus skladové hospodářství od Storyous zdarma.
Chuť růst
Uget má nyní ve své platformě přes 300 dodavatelů, u kterých si restaurace mohou listovat v jejich katalogu zboží s aktuálními cenami. S každou novou restaurací počet dodavatelů roste a de facto tak vzniká nový standard nákupu pro gastronomii, s čímž počítá i Ivanov.
„Snažíme se pokrýt celý dodavatelský řetězec a zahrnout do platformy i farmáře, výrobce potravin a další dodavatele, jejichž odběrateli může být v podstatě kdokoli z B2B segmentu,“ přibližuje plány, které restauracemi nekončí.
Další na řadě bude samotný retail, kde chce Ivanov už letos představit několik nových klientů, a dále třeba veřejné instituce a jejich kantýny.
„Chceme být největší minimálně v Evropě a vytvořit nový ekosystém, takový mezinárodní standard v obchodu s potravinami,“ netají se ambicemi Ivanov a předesílá, že po českém a slovenském trhu přijde na řadu i zahraničí.
K tomu ale budou potřeba peníze. Startup zatím vše dává do expanze a rozvoje produktu a dříve získaných deset milionů korun rychle mizí. Už teď proto probíhá nové kolo fundraisingu.
„Doufám, že nejpozději v příštím měsíci budeme moct oznámit velké novinky,“ uzavírá Ivanov.