Dlouho to vypadalo jako záruka jistého zisku. Když hollywoodská továrna na sny The Walt Disney Company zrovna neví, co točit, sáhne do svých archivů. Vytáhne některou ze svých legendárních animovaných pohádek, ať už Popelku, Šípkovou Růženku, Lvího krále, nebo Aladina, hvězdně ji obsadí, přidá něco digitálních kouzel – a stamilionové, někdy dokonce miliardové tržby má jisté.

Stačí se podívat na poslední výsledky: hraná verze Popelky, která jako animák poprvé vyšla už v 50. letech, vydělala v roce 2015 přes půl miliardy dolarů. Pomohla tomu i oscarová herečka Cate Blanchett, která skvostně vystřihla macechu. Kráska a zvíře s Emmou Watson pak dokonce překročila miliardovou hranici. V roce 2017 film celosvětově vydělal přes 1,2 miliardy dolarů.

Miliardu na tržbách z kin letos svým tvůrcům vynesl i Aladin, kterého Disney v květnu poslal do kin i s Willem Smithem v roli modrého džina. Kompletně digitální Lví král, fantaskní variace na jeden z nejslavnějších Disneyho animáků, letos v létě vydělal dokonce 1,65 miliardy dolarů.

Jenže teď se dosud hladce pracující byznysové soukolí zadrhlo.

Do kin celého světa včetně Česka minulý týden s velkou slávou vstoupil nový příběh Maleficent, královny Zloby, druhá hraná variace na původně animovanou Šípkovou Růženku, tentokrát s podtitulem Mistress of Evil, v české verzi Královna všeho zlého.

Do titulní role elegantně démonické rohaté čarodějky s dravčími křídly Disney znovu obsadil skvělou Angelinu Jolie, Auroru-Růženku hraje Ella Fanning, novou postavu „dobré“ královny Igrith (ve skutečnosti zlé tchyně) ztvárnila Michelle Pfeiffer.

Producenti už si chtěli začít mnout ruce. Jenže po prvním týdnu je jasné, že impozantní výsledek prvního dílu z roku 2014, kdy film vydělal tři čtvrtě miliardy dolarů, se opakovat nebude.

Druhý díl pohádky, které kritika vyčítá příliš mnoho akce, nadbytek digitálních kouzel a triků a velmi malý prostor pro další rozpracování charakteru samotné královny Zloby, vynesl v amerických kinech po prvním víkendu jen 36 milionů dolarů. Sotva polovinu toho, co za stejnou dobu před pěti lety vydělal v amerických kinech první díl.

A v žebříčku nejnavštěvovanějších filmů víkendu teď Maleficent v amerických kinech dokonce předstihl Joker s fenomenálním Joaquinem Phoenixem v roli psychopata: aby výpravnou disneyovskou pohádku určenou „ pro celou rodinu“ pokořil v návštěvnosti temný thriller s nejpřísnějším ratingem návštěvnosti R, to se v historii stalo úplně poprvé.

V celosvětových tržbách z kin si druhá Maleficent vede samozřejmě o něco lépe, na kontě má prozatím 157 milionů dolarů a u těch určitě nezůstane. V Česku je film nejnavštěvovanějším titulem uplynulého týdne, novou Maleficent už vidělo 72 tisíc lidí (pro srovnání, nyní druhého Jokera dle žebříčku návštěvnosti české Unie filmových distributorů už vidělo po třech týdnech 321 tisíc českých diváků).

Impozantních 758 milionů dolarů, které vynesl první film o Maleficent, ale nové pokračování dosáhne už jen těžko. Druhá Maleficent se totiž dostala do těžké situace: pro menší děti je tu už trochu moc audiovizuální akce, trochu moc temnoty a trochu moc divokých strašidelných triků, pro dospělé je to nuda, draci, barevné víly, mdlá princezna – a ani Angelina svlečená do korzetu to nespraví. Příště se Disney bude muset poohlédnout po lepší látce. Zrovna dokončuje film o mladých letech Cruelly de Vil ze 101 dalmatinů. Tak uvidíme.