Jak slavný francouzský obuvník proměnil své charakteristické červené podrážky, které nosí Beyoncé, Taylor Swift a každý, kdo si je může dovolit, ve skutečné zlato.

Návrhář bot Christian Louboutin je po čtyřech desetiletích, kdy své klientky udržel v lodičkách s červenou podrážkou, miliardářem. Jednašedesátiletý návrhář se jím stal díky své stejnojmenné módní značce.

Brand Louboutin je sice stále nejznámější díky svým vysokým jehlám a nebezpečně vysokým platformám, ale rozšířil se i na tenisky, kabelky a kosmetické výrobky, stejně jako na kolekce pro muže a děti.

Společnost byla loni oceněna na 3,2 miliardy dolarů investiční společností Exor italské rodiny Agnelli, která v roce 2021 koupila podíl čtyřiadvacet procent za přibližně 650 milionů dolarů. Louboutin stále vlastní pětatřicet procent – což Forbes oceňuje na 1,1 miliardy dolarů. 

Tento podíl tvoří většinu z odhadovaného jmění ve výši 1,2 miliardy dolarů, které zahrnuje i další investice, například hotel Vermelho, luxusní letovisko, které loni otevřel na jihu Portugalska. Zástupci Louboutina na žádost o komentář k ocenění nereagovali.

„Společnost jsem založil se svými dvěma nejlepšími přáteli,“ řekl Louboutin v rozhovoru pro The Business Of Fashion v roce 2021. „Nikdy jsem neuvažoval o tom, že bych část společnosti prodal. Nikdy jsem nepřemýšlel o ničem jiném než o navrhování krásných bot.“

Tyto krásné boty – jejichž cena začíná na 800 dolarech za pár a může se rychle vyšplhat až k několika tisícům – si brzy našly cestu na nohy nejkrásnějších lidí světa. Louboutin otevřel svůj první pařížský butik v roce 1991 a jednou z jeho prvních zákaznic byla monacká kněžna Caroline.

Od té doby se jeho červené podrážky staly stálicemi na červených kobercích. Na letošních Zlatých glóbech si jeho boty obula rozmanitá řada hvězd včetně Seleny Gomez, Lennyho Kravitze, Heidi Klum a Simu Liu.

Staly se také symbolem popkultury. V seriálu Sex ve městě nosila na podpatcích závislá Carrie Bradshaw, ztvárněná Sarah Jessicou Parker, k sobě nepatřící louboutinky, čímž odstartovala trend.

A Cardi B zvěčnila své podpatky ve svém průlomovém hitu „Bodak Yellow“ z roku 2017. („These expensive, these is red bottoms, these is bloody shoes“).

V loňském roce si Beyoncé i Taylor Swift obuly louboutiny během svých koncertních turné – Louboutin navrhl pro každou éru Swift jiné boty: pro Red to byly mokasíny, pro Midnights boty nad kolena posázené kamínky.

A Margot Robbie si obula jeho metalické pantoflíčky na londýnskou premiéru filmu Barbie. Navzdory záplavě růžové barvy zůstaly podrážky jejích Louboutin v typické červené, která má svůj vlastní kód Pantone: 18—1663TP.

Louboutin se narodil a vyrostl v Paříži a pochází z dělnického prostředí. Jeho otec byl truhlář z Bretaně, zatímco jeho matka zůstala doma a vychovávala jeho a tři starší sestry. (O mnoho let později, ve svých jednapadesáti, zjistil, že jeho otec byl ve skutečnosti Egypťan, s nímž se matka seznámila v jejích čtyřiceti).

Když mu bylo deset, navštívil Louboutin pařížské Muzeum afrického a oceánského umění, kde viděl ceduli, která zakazovala ženám nosit jehlové podpatky. To se mladému Louboutinovi nelíbilo a odstartovalo to jeho celoživotní posedlost botami.

„Narodil jsem se do velmi ženského prostředí a moje sestry, díky kterým jsem měl možnost pochopit ženy, mě rozhodně přivedly k tomu, co dělám,“ řekl v roce 2016 časopisu Forbes. „Když jsem vyrůstal, vždycky jsem si kreslil boty, ale upřímně řečeno mě nikdy nenapadlo, že by vytváření nových bot mohlo být mým povoláním.“

Narodil jsem se do velmi ženského prostředí a moje sestry, díky kterým jsem měl možnost pochopit ženy, mě rozhodně přivedly k tomu, co dělám.

V šestnácti letech byl vyloučen ze školy a odcestoval do Indie, poté se vrátil do Paříže, kde byl na stáži ve Folies Bergère a začal navrhovat boty pro tanečníky.

Poté pracoval pro francouzského návrháře obuvi Charlese Jourdana a následovala práce na volné noze pro Chanel a Yves Saint Laurent. V roce 1988 ho zaměstnal Roger Vivier, známý především tím, že v padesátých letech dvacátého století vynalezl boty na jehlových podpatcích.

„Když mi bylo asi šestnáct, někdo mi dal knihu o návrháři obuvi Rogeru Vivierovi s krásným zlatým obalem,“ řekl Louboutin v roce 2016 Forbesu. „Řekl jsem si: Úžasné! Opravdu si na tom založil kariéru. Navrhováním bot se dá uživit!”

Poté si dal v navrhování obuvi krátkou přestávku – navrhoval terasy v New Yorku a zahrady ve Francii – a v roce 1991 si s pomocí dvou přátel, Henriho Seydouxe a Bruna Chambellanda, otevřel svůj první obchod v Paříži. (Seydoux prodal svůj podíl v roce 2021 společnosti Exor.)

Úžasné! Navrhováním bot se dá uživit!

Na slavné červené podrážky přišel v roce 1992, když byl ve svém ateliéru zklamán prototypem obuvi a viděl, že si jeho asistentka lakuje nehty.

„Chvíli mi trvalo, než jsem přišel na to, že tím, co se mi nelíbí, je černá podrážka,“ řekl Louboutin. „Vzal jsem ten lak na nehty a nalakoval podrážky na červeno.“

Od svého prvního butiku v Galerii Véro-Dodat, neoklasicistní nákupní pasáži z devatenáctého století, která se nachází jen kousek od Louvru, se značka dále rozvíjela a v roce 1994 otevřela butiky v New Yorku a v roce 1997 v Londýně.

V následujícím desetiletí byly podpatky Louboutin k vidění všude, od pohřbu princezny Diany až po Madonniny hudební klipy. V roce 2000 získal ve Francii ochrannou známku na červenou podrážku, o tři roky později začal prodávat kabelky a v roce 2009 i pánskou obuv.

Dnes má Louboutin více než 160 butiků ve dvaatřiceti zemích na čtyřech kontinentech, z toho 35 ve Spojených státech, 23 v Japonsku a 20 v Číně.

„Louboutin je vzácným příkladem značky obuvi, která, jak se zdá, je schopna expandovat do dalších kategorií výrobků, včetně oděvů a kabelek,“ říká Luca Solca, hlavní analytik pro výzkum luxusního zboží ve společnosti Bernstein.

V průběhu let jeho společnost bojovně chránila svou červenou podrážku v mnoha soudních sporech po celém světě. Došlo ke střetům s průmyslovými titány, jako je Zara (vlastněná společností Inditex miliardáře Amancia Ortegy) – které prohrála – a značka Yves Saint Laurent (jež je součástí luxusního konglomerátu LVMH Bernarda Arnaulta), která částečně vyhrála.

V loňském roce Louboutin vyhrál spory o ochrannou známku v Brazílii a Indii a spolu s technologickým gigantem Meta podal žalobu proti mexickému padělateli prodávajícímu padělky Louboutinů na Facebooku a Instagramu.

Jeho osobní portfolio nemovitostí se rovněž rozprostírá po celém světě. Vlastní rozlehlý byt s červenými mahagonovými podlahami nedaleko pařížské Opéra Garnier, dům s plachetnicí v egyptském Luxoru, byty v Los Angeles a Riu de Janeiru a dům ze sedmnáctého století v syrském Aleppu, který byl poškozen během občanské války.

Dále areál o rozloze 350 akrů v portugalském Melidesu nedaleko jeho hotelu a spolu s Chambellandem vlastní vilu se sedmi ložnicemi v Lisabonu a zámek Château de Champgillon ze třináctého století na francouzském venkově (kde údajně uchovává sbírku osmi tisíc bot).

I když se Louboutinova činnost rozšířila od podpatků k teniskám a make-upu, zůstává on sám pro úspěch značky zásadní.

Podzimní a zimní kolekce navrhuje na svém francouzském zámku nebo v Portugalsku a na jarních a letních kolekcích pracuje v Egyptě nebo Brazílii. Ze skic se pak v továrnách v Itálii a Španělsku vyrábějí boty.

„Nejdříve kreslím. Začnu skicovat perem. Minimálně na dva týdny se izoluju a kreslím,“ řekl Louboutin Forbesu v roce 2016. „Když jde o zimní kolekci, jdu někam do chladu, a když jde o letní, jdu někam do tepla. Jsem vnímavý ke světlu a teplu.“

Společnost vyrábí více než milion párů bot ročně a stejně jako u mnoha jiných luxusních módních značek jsou vysoké ceny klíčem k jejímu udržení.

„Finanční trhy mají rády luxusní společnosti, protože mají vyšší marže, vysokou návratnost kapitálu a vysokou cenovou sílu,“ říká Joren van Aken, analytik belgické investiční banky Degroof Petercam. „Koneckonců, bohatí lidé nepřestanou kupovat luxusní zboží, ať už je inflace dvě procenta, nebo pět procent.“

Po rekordních ziscích během pandemie zaznamenal průmysl luxusního zboží v roce 2023 pomalejší růst. Podle společnosti Bain & Company byly v loňském roce nejpomaleji rostoucí kategorií luxusního zboží boty, které expandovaly pouze o dvě až tři procenta.

To mělo dopad i na Louboutin. V první polovině roku 2023 zaznamenala firma čistý zisk 37 milionů dolarů, což je o 51 procent méně než ve stejném období roku 2022, a to kvůli nedostatku surovin a pomalému růstu v Číně. Přesto společnost přidala deset butiků a „nadále dosahovala špičkové ziskovosti“, jak uvádí zpráva Exor za pololetí 2023.

Ne že by byl Louboutin připraven dát nohy nahoru. V únoru jeho značka oznámila uvedení nové řady slunečních brýlí ve spolupráci s italským výrobcem brýlí Marcolin.

A minulý týden navrhl pro svou starou přítelkyni kněžnu Caroline v Monaku třpytivý charitativní galavečer Bal de la Rose s 59 zrcadlovými koulemi, vystoupením Glorie Gaynor a podpatky – hodně, hodně podpatky.