Brainstormingy jsou dnes běžnou pracovní praxí. Nutit ale během nich zaměstnance, aby byli kreativní, má svá rizika, ukazuje psychologický výzkum experta na organizační chování Jacka Goncala.

„Jednou z věcí, které organizace často od svých zaměstnanců chtějí, je, aby byli kreativní. Není to ale tak neškodná pobídka, jak se může zdát,“ míní Goncalo.

„Když jste kreativní, sdílíte s druhými něco osobního, a dáváte jim tak prostor pro to, aby vás soudili. Manažeři i zaměstnanci by si tohle riziko měli uvědomit.“

Když jsou lidé nuceni ke kreativitě, neřeší jen nastolené problémy, připomíná Goncalo. Ve skutečnosti svými řešeními odhalují i něco hluboce osobního. Nápady jsou odrazem jejich světonázoru, a to nemusí být všem zúčastněným nutně vždy příjemné. Nejenže se je mohou bát sdílet, můžou mít navíc strach z odmítnutí. 

Když vám kolega během brainstormingu řekne, že se mu nelíbí váš nápad, můžete mít pocit, že tím odmítá i vás, a může vás tak v dalším generování nápadů znejistit. „A to je rizikové. Zejména na pracovišti,“ míní autor studie. Řešením by podle něj měly být anonymní brainstormingy.

Nejenže během nich lidé generují více nápadů, protože se před ostatními tolik nestydí, ale také se cítí méně ohroženi a nebojí se ani toho, že by je ostatní soudili. 

Jejich aplikace do pracovní praxe je jednoduchá – buď můžete nechat své zaměstnance, aby napsali své nápady na lístečky, a jejich obsah pak probrat jednotlivě, nebo můžete vyzkoušet virtuální (online) brainstormingy, při kterých budou mít navíc vaši zaměstnanci na promyšlení víc času.

Jak probíhají brainstormingy u vás ve firmě? Dejte nám vědět na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině