skip to main content

Stylovější než rodiče. Začíná festival, který odstartoval byznys s vkusnou dětskou módou

Potomci oblečení lépe než jejich rodiče. V tlumených barvách, bez křiklavých potisků, zato v trendy střizích. Před pár lety to byla v Česku ještě utopie, dnes díky zakladatelce a ředitelce festivalu mini Tereze Bruthansové realita.

Od pátku 19. do soboty 20. listopadu uvidíte v pražských Holešovicích nejen módu, ale také nábytek či hračky, které jsou tak půvabné, že nedokážete odejít s prázdnou. A to i v případě, že nejste rodič a žádného malého člověka neznáte.

Zakladatelka a ředitelka mini festivalu Tereza Bruthansová

Tereza Bruthansová se sice momentálně potýká s domácí karanténou, ale přesto prozradila, čím dalším by chtěla návštěvníky na akci nalákat.

Jak se festival od prvního ročníku v roce 2016 proměnil?
Festival jsem sice nazvala mini, protože je zaměřený především na děti, ale stala se z něj brzy velká akce. Začínali jsme s padesáti vystavovateli, teď jich máme kolem stovky. Mohlo by jich být i mnohem víc, protože neustále vznikají zajímavé značky a obchody, ale nechci mít z mini obří veletrh a chci vystavovatele pečlivě kurátorsky vybírat.

Projekt jsem založila proto, že jsem zjistila, že se na trhu začalo objevovat množství pozoruhodných designových značek a obchodů, které zakládali převážně mladí rodiče. A tehdy chyběla akce, jež by se na tuto oblast zaměřovala.

Reklama

Od té doby jich každý rok vzniká další neuvěřitelné množství, některé sice mezitím i zanikly, ale mnohé projekty odstartovaly právě na mini svou kariéru. Během pandemie jich vznikl dokonce rekordní počet a stejně tak se narodila spousta dětí. Takže se významně rozrostla nabídka i poptávka.

Velkou změnou na posledních edicích také je, že ve výběru vystavovatelů myslím záměrně více i na rodiče, kteří o to projevovali zájem. Takže si ze stále větší nabídky vyberou originální věci i maminky a tatínci nebo prarodiče, a to včetně módy, kosmetiky, šperků nebo třeba knih.

Také tu vyrůstá nová generace dětí, které mají rády mini a jak se z těch miminek stávají najednou již náctiletí, požadují jejich rodiče i oni sami, což je skvělé, i větší velikosti oblečení a hračky a knihy pro jejich věkovou skupinu.

Většina značek, které původně byly určené nejmenším, z těchto důvodů nyní u nás již nabízí módní kousky jak pro děti až do dvanácti let i starší, tak i pro dospělé.

Liší se nějak jarní a podzimní edice?
Samozřejmě sortimentem vzhledem k dané sezoně. Značky vždy chystají nové kolekce oblečení, hraček, nábytku a dalšího. Co se týká módy, pořádáme na festivalu i módní přehlídky. Letos na jaře jsem se vzhledem k situaci s covidem rozhodla celý festival uspořádat venku a bylo to pro mě až překvapivě krásné.

Trochu jsem se bála stylu „tržiště“, ale stačilo ho povznést esteticky a bylo to opravdu skvělé. Příští jaro bych ráda zkombinovala vnitřní a venkovní variantu.

Místa konání se střídají, co při jejich výběru rozhoduje a kde se teď bude konat vánoční edice?
Je to velmi obtížný úkol, vhodných prostor není dostatek. Potřebuji takový, který je dostatečně velký, ideálně bezbariérový a sám o sobě něčím poutavý.

Vánoční mini se bude konat v Hale 13 v Pražské tržnici, která je čerstvě zrekonstruovaná a je opravdu krásná. Navíc tržnice konečně začíná využívat svůj jedinečný potenciál a postupně se měnit ve smysluplné komunitní místo.

Reklama

Mini začínal ve Ville Pellé a Kafkově domě, konal se v holešovické Továrně, která je dnes už srovnaná se zemí, v OD Kotva nebo v Hale C na Harfě. Každý prostor měl něco do sebe.

Osobně mám ráda jak industriální prostory, tak ta stylová historická místa. Prioritou je pro mě pohodlí návštěvníků, kterými jsou primárně rodiče s dětmi, a tím pádem i s kočárky.

Grafickou podobu festivalu už od počátku udává Zuzana Lednická, s kým dalším spolupracujete?
Kolaborace se Zuzkou Lednickou ze Studia Najbrt, s níž jsem v minulosti vytvořila i několik knih a výstav, byla pro mě i festival zásadní. Díky ní festival po vizuální stránce vypadá tak, jak vypadá: svěže, hravě a nepřehlédnutelně.

Loni jsem si vysnila, že by vizuály mohly nově vznikat v ateliérech zajímavých a mně blízkých českých autorů.

Jako první jsem oslovila designérku Terezu Talichovou z Tititi, jež pro mini navrhla hned pět figurek, protože festival letos slaví už páté výročí. Vytvořila navíc i tři dřevěné figurky, které jsme na červnové edici předávaly jako ceny za nejzajímavější počiny, a také svou první velkou sochu, která byla středobodem festivalu.

A teď spolupracuji s ilustrátorem Filipem Pošivačem, který pro podzimní a teď i předvánoční mini vykouzlil své „chumáčky“, jak sám říká. Na příští rok chystám spolupráci s dalšími tvůrci.

Na jaké novinky a doprovodný program bys nás tentokrát nalákala?
Pokaždé se snažím kombinovat oblíbené vystavovatele s novými tvářemi, které mají často právě na mini svou premiéru. Mám radost, že mohu představit celou řadu českých i slovenských projektů, které si zakládají na ručním řemeslném zpracování tradičními technikami, jako je vyšívání, tkaní, plstění nebo práce se dřevem.

Ráda bych upozornila na nové české výrobce originálních designových dřevěných hraček, zvláště pak Puun, Didawood, Zoe8 nebo Stínosvět.

V módě pro děti jistě zaujme kolekce dětských pyžam Pettÿ, jež vznikla ze spolupráce značek Moonia a Dekids, které se seznámily při svých prvních prezentacích na jarním mini.

Další krásnou spoluprací dvou jiných značek známých z festivalu – Široko a ŠimiDo – je limitovaná kolekce oboustranných šatiček, z jejíhož prodeje poputuje výtěžek spolku Nedoklubko, podporující rodiče předčasně narozených dětí a neonatologická oddělení v Česku. Šaty budou k vidění poprvé jen nyní na mini. 

Mám radost, že na festivalu bude prodávat a podepisovat své knižní novinky hned několik známých osobností, kterých si vážím. Zatímco Tamara Klusová přiveze přímo z tiskárny svou čerstvou knihu pohádek O všech zvířatech, již napsala se svým synem Alfem, Kateřina Saint Germain nabídne svou už třetí kuchařku My Cooking Diary, kterou tentokrát zaměřila na recepty a vaření pro děti a rodiče.

A herečka Marie Doležalová přijde podepsat knihu Dopisy Ježíškovi, které pro ni napsali například Aňa Geislerová, Robert Fulghum nebo Dagmar Havlová.

Z doprovodného programu zvu děti na cvičení jógy s angličtinou s Little Bubbles, oblíbené zdobení dortíků s Lelí’s cupcakes a kreslicí dílnu Heleny Heinz ze Soap. Protože se blíží advent, tak i na výrobu vánočních ozdob a adventních věnců s Kytkami od potoka.

Projekt festivalu je tvůj vysněný projekt, který obstál v čase a je úspěšný. Neměl zájem do něho obchodně vstoupit nějaký partner? Jakou vyžadoval investici a jak se ti po pěti letech vyplácí?
Zájem mělo již několik českých i slovenských subjektů, a to hned od první edice mini. Pro mě však festival byl a je moje druhé dítě. A navíc od začátku je výdělečný a tato tendence každým rokem stoupá. Samozřejmě bych uvítala finanční partnery, abych mohla festival dále zvelebovat a rozšiřovat o další projekty, jako jsou výstavy, publikace a podobně.

Takto jsem v minulosti velmi sympaticky partnersky spolupracovala například s firmou Vitra, Profimed nebo obchodem Konsepti. A na příští rok se mi rýsují další hezké spolupráce. Tak snad nám to tato nelehká doba dovolí.

Jelikož většina vystavovatelů nemá vlastní kamennou prodejnu, neuvažovala jsi o nějaké, která by je sdružovala? Nebo alespoň o stálém e-shopu?
Samozřejmě že uvažovala, hned od první edice jsem přemýšlela o prodejní galerii s netradičním konceptem, ale nikdy jsem k tomu neměla vhodné podmínky a hlavně kapacitu. Přece jen mi příprava festivalu dvakrát a letos dokonce třikrát ročně zabere téměř veškerý čas. A nyní v koronavirové době mají šanci spíše e-shopy. Proto plánuji na příští rok projekt, který se stane na našem trhu jedinečnou online platformou, jež tu stále chybí.

Pokud se na festival mini chystáte, doporučujeme vzhledem k pandemické situaci vyhnout se frontě na místě a lístky koupit online přímo na webu mini nebo přes GoOut. 

Reklama
Reklama