Umělá inteligence alko-bytost Neo může vést s lidmi on-line konverzaci na téma závislosti na alkoholu. Novinku představili 25. ledna na tiskové konferenci organizátoři kampaně Suchej únor, která podporuje osobní zkušenost s měsíční abstinencí od alkoholu.
Využitím umělé inteligence chtějí organizátoři zacílit na mladou generaci. Zároveň dnes kampaň Suchej únor zahájila interaktivní výstavu v Magenta Experience Centru v OC Arkády Praha, která potrvá do neděle 28. ledna.
Před dvěma lety kampaň vytvořila s odborníky knížku, kdežto letos tzv. chatbota, který s lidmi bude o daných tématech diskutovat. Podle vrchní kampaně Suchej únor Martiny Bulánkové je AI mnohem atraktivnější pro mladší publikum.
Rady a znalosti, které chatbot poskytuje, jsou právě z knihy Suchej únor. „Knížka baví spíše starší generace, tak jsme spojili síly a přemýšleli, jak se přiblížit a zaujmout mladší generaci,“ popisuje Jan Tyl ze společnosti Alpha Industries, která s kampaní spolupracovala na AI.
„Rozhodli jsme se vytvořit bytost. Dlouho jsme řešili, jaký vybereme archetyp postavy. Přemýšleli jsme, zda zvolit chytrou a hodnou slečnu, ale nakonec jsme se přiklonili ke klučinovi Neovi, který měl problém s alkoholem a nyní je schopen poradit odlehčenou a nespisovnou formou informace o závislosti na alkoholu v kontextu,“ uvedl Tyl.
„Spolupracovali jsme se žáky pěti základních nebo středních škol, učiteli, experty i studenty adiktologie. Poslali jsme dotazníky, podle kterých jsme získali představu, jaká umělá inteligence by mladé publikum bavila nejvíce,“ doplnila Bulánková k přípravě alko-bytosti Neo.
Diskutující chatbot je nyní v pilotní verzi a kampaň aktuálně hledá partnera, aby AI mohla fungovat nadále. Zatím si lidé mohou chatbota vyzkoušet v termínu výstavy zdarma.
Alko-bytost je i součástí interaktivní výstavy v Praze. Ta návštěvníkům ukáže například virtuální realitu využívanou při léčbě závislostí, alko-brýle simulující různé stavy opilosti nebo lego robůtky ukazující, jak nebezpečná může být jízda pod vlivem alkoholu v provozu, či kalkulačku vypočítávající, kolik nevypitých piv ušetří kolik let života.
Kampaň Suchej únor funguje od roku 2013. Dlouhodobě upozorňuje na problematiku vysoké a rizikové konzumace alkoholu v Česku. Poukazuje na okolnosti, které může představovat alkohol ve firemním prostředí či jak alkohol ovlivňuje vztahy mezi lidmi či zdraví.
Ukazuje také, jak mnozí rodiče problematicky přistupují k podávání alkoholu svým dětem. Letos, stejně jako loni, má kampaň podporu ministerstva zdravotnictví.