Suezský průplav, který propojuje Středozemní a Rudé moře a kterým prochází dvanáct procent světového obchodu, ohrožují eskalující útoky separatistických Húsíů. Giganti lodní přepravy, kteří zásobují Evropu, se tak „rozbouřenému“ Rudému moři raději vyhýbají. Kvůli tomu násobně porostou náklady i doba přepravy.
Nejvýznamnější vodní zkratkou proplouvá denně kolem padesáti lodí, což je čtyřikrát více než přes Panamský průplav. Jenže dostat se k Suezu znamená proplout průlivem Báb al-Mandab mezi Adenským zálivem a Rudým mořem a riskovat tak útoky pirátů nebo povstalců.
Průliv, který se z arabštiny překládá jako Brána nářků, je v posledních dnech pod útokem jemenských separatistů sympatizujících s Palestinou. Ti útočí na obchodní lodě, které proplouvají přes Rudé moře v obou směrech, často i bezpilotními drony. Lodní společnosti proto v těchto dnech zavádí krizová opatření.
„V současnosti je potvrzeno, že se opatření týká více než stovky lodí, které byly přesměrovány nebo čekají na další instrukce. V oblasti již operují americké, anglické a francouzské válečné lodě, které úspěšně sestřelují útočící drony. Otázkou tedy zůstává, jak dlouho bude trvat uklidnění situace pro bezpečný průplav lodí,“ komentuje situaci David Knobloch, jednatel společnosti NTG Air & Ocean.
Nejčastější alternativou je objížďka přes africký mys Dobré naděje, která ale cestu výrazně protáhne. „Největší světoví rejdaři už přesměrovávají své lodě kolem Afriky. Toto přesměrování s sebou přinese významné zpoždění asi deset až patnáct dní na trase z Dálného východu do Evropy,“ říká David Knobloch.
Pro představu, zatímco plavba z Bombaje do Rotterdamu přes Suezský průplav trvá kolem dvou týdnů, objížďka cestu prodlouží až na měsíc. Narostou také položky za pronájem lodě, personál a další provoz. Celkem se náklady na cestu zvýší až na 350 tisíc dolarů (asi 7,9 milionu korun).
„Už teď můžeme s jistotou říci, že tato situace bude mít přímý vliv na cenu námořní přepravy, kdy se očekává vyhlášení navýšení od 1. ledna 2024. Další potíže budou s dostupností prázdných kontejnerů v Evropě. To vše bude navíc posíleno tím, že se blíží čínský Nový rok,“ obává se David Knobloch.
Není to poprvé, kdy je globální přeprava podobně ohrožena. Jedním z největších lidských počinů historie denně proplouvají desítky lodí už déle než sto padesát let a v centru konfliktů se ocitl už několikrát. Ale čelí i jiným nástrahám, jako například když ho před dvěma lety ucpala vzpříčená loď Ever Given.
Sedm dní dlouhá nehoda způsobila denní ztráty za 200 miliard korun a ovlivnila svět námořní přepravy na mnoho měsíců dopředu. Znovu to připomnělo, jak je lodní doprava zranitelná a jaké důsledky má její byť jen částečné ochrnutí.
Přes Suezský kanál prochází dvanáct procent veškeré globální přepravy a třicet procent kontejnerové lodní přepravy. Suez je tady naprosto zásadní trasou z asijských zemí do Evropy, přičemž právě Asijsko-pacifické hospodářské společenství (APEC) vytváří polovinu světového HDP.
Toho jsou si vědomi také povstalecké skupiny, jejichž útoků v souvislosti s válkou Izraele s Hamásem přibývá. Vzbouření Húsíové útočí drony a střelami na obchodní lodě, které zásobují Izrael. Spekuluje se také o spojení Húsíů se somálskými piráty.
Velké přepravní společnosti proto prudce otáčí kormidlo pryč z Rudého moře. Veřejně to zatím oznámili dva giganti lodní přepravy, německý Hapag-Lloyd a dánský Maersk, který zajišťuje 14,8 procenta námořního obchodu na světě.
„Nedávné útoky na obchodní plavidla v této oblasti jsou znepokojivé a představují významnou hrozbu pro bezpečnost námořníků,“ uvedl Maersk pro BBC po útoku na jednu ze svých lodí. A je velmi pravděpodobné, že se ke dvěma zmíněným přepravcům v následujících dnech a týdnech přidají i další.
„Situace je natolik vážná, že všichni velcí rejdaři zastavili své lodě na cestě přes toto pásmo, další zatím vyčkávají, jak se stav vyvine. Dochází také k pozastavení naplouvání Izraele a rejdaři, kteří stále naplouvají izraelské přístavy, zavádějí takzvané War Risk Surcharge příplatky,“ doplňuje David Knobloch.
Húsíjové už na začátku konfliktu deklarovali, že plavidla s jakoukoli vazbou na Izrael jsou pro ně „legitimní cíle“. Povstalci tvrdí, že jejich útoky jsou příspěvkem k „boji Palestinců za svobodu“. Od začátku války už bylo v průlivu Báb al-Mandab napadeno Húsíi třináct lodí a jedna byla dokonce unesena.