skip to main content
Forbes Fastwheels

Tesla vzala Evropu útokem, corvetta se na to chystá. A Rolls-Royce zatím lakuje auta temnotou

Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Legendární corvetta s 679 koňmi

Dlouhé áááách. Nic jiného z člověka při pohledu na tohle auto v nastupující elektrické době nemůže vypadnout. Corvette. Amerika. Atmosférický osmiválec o objemu 5,5 litru. 679 koní. Amerika na elektrickou vlnu ještě úplně nenaskakuje. Alespoň ne na úrovni supersportů. A důkazem je právě nová Corvette Z06.

Označení Z06 je s Chevroletem Corvette spojeno už od roku 1963, kdy ho nosil speciál určený na závodní okruhy. Z06 se ale v průběhu let dostala i na běžné silnice. Inspirace závody je ale pořád na prvním místě. I proto nová Z06 v rámci testů projela všemožné okruhy včetně slavného německého Nürburgringu.

Chevrolet počítá s tím, že tuhle šílenost s motorem uprostřed schopnou zrychlit z nuly na sto za 2,7 sekundy (a to i když má poháněnou zadní nápravu) bude ve verzi kupé i kabrio prodávat celosvětově. Dočká se tak i honbou za nízkými emisemi schvácená Evropa.

Do výroby se Z06 dostane příští rok v létě. I když cena ještě nebyla zveřejněna, dá se čekat, že ve srovnání s konkurencí typu Porsche nebo Ferrari bude jako tradičně velmi zajímavá.

BMW shání lidi do Sokolova

Příprava jednoho z nejzajímavějších automobilových projektů Česka se přehoupla přes polovinu. Vývojové centrum BMW za osm miliard korun ležící poblíž Sokolova, které má ve finální fázi zabírat šest set hektarů, je dokončeno z padesáti až sedmdesáti procent. BMW už proto začíná shánět první zaměstnance, jichž bude potřebovat zhruba sto.

První se budou nabírat specialisté bezpečnosti zkušebních tratí a řízení testů. Před nástupem na tuto pozici budou muset absolvovat sérii školení v ostatních vývojových centrech BMW Group v Německu, ve Francii nebo Švédsku. Mimochodem, to české má být po dokončení ze všech nejdůležitější. BMW počítá se zahájením jeho provozu v létě roku 2023.

Pět aut proti zdi

Evropská organizace Euro NCAP, která testuje bezpečnost automobilů, v další pravidelné várce zkoušek v zájmu bezpečnosti lidstva rozbíjela plně elektrický Ford Mach-E a Hyundai Ioninq 5. Vedle toho pak ještě Toyotu Yaris Cross, Hyundai Tuscon a Hyundai Bayon.

Dobrá zpráva je, že až na poslední uvedený všechna auta získala maximální počet pěti hvězdiček. Městský crossover Bayon dostal o jednu méně. Jako problém se v jeho případě ukázala hlavně ochrana posádky při bočním nárazu. Z pohledu ochrany dospělých cestujících nejlépe dopadl Ford Mach-E, který získal 92 procent možných bodů. Druhý v hodnocení skončil Tuscon a třetí Ioniq 5.

Tesla nejprodávanější v Evropě

Výměna v čele žebříčku nejprodávanějších automobilů v Evropě nemohla být výraznější. Dva prázdninové měsíce kralující rumunský lowcost Dacia Sandero, který se dá koupit za 246 tisíc, v září vystřídala futuristická Tesla 3, která je o milion a sto tisíc korun dražší.

Tesla Model 3 je vůbec první elektromobil, kterému se něco takového povedlo. Podle analytické společnosti Jato Dynamics meziroční prodej tohoto auta stoupl o 58 procent. Celkem se ho během září v Evropě prodalo 24 591 kusů. Dvojkou byl Renault Clio, na třetí místo se propadla už zmíněná Dacia Sandero a na čtvrtém místě skončil někdejší premiant Volkswagen Golf.

Pokud zůstaneme jen u elektromobilů, druhé Tesly Y a třetího Volkswagenu ID.3 se prodalo jen po osmi tisících kusů. Kategorie aut do zásuvky má i českého zástupce v podobě Škody Enyaq iV, která s necelými šesti tisíci prodanými kusy skončila pátá. Ze všech v září prodaných nových aut elektromobily představovaly téměř čtvrtinu prodejů, což je skoro dvakrát tolik než o rok dříve.

Slaví i Lamborghini

Reklama

Další automobilkou, která láme prodejní rekordy, je italské Lamborghini. Ne, není a nikdy nebude nejprodávanější v Evropě, ale i tak sotva stíhá vyrábět. Během prvních devíti měsíců zákazníkům automobilka dodala 6902 aut, což je o 23 procent víc než o rok dříve, ale hlavně o šest procent víc než v roce 2019, kdy svět ještě netrápil covid-19.

Lamborghini počátkem roku ohlásilo nástup elektromobility, který má být pozvolný. Nejprve se nejpozději do roku 2024 začne nabídkou hybridních pohonů napříč celou tříčlennou modelovou řadou, aby nejpozději do konce desetiletí přibyl ještě čtvrtý, plně elektrický model.

Na vozy s rozzuřeným býkem ve znaku se nyní čeká v průměru dvanáct měsíců od objednání. Nejaktivnější jsou zákazníci z Evropy, Blízkého východu a Afriky, kteří si za tři čtvrtletí koupili 2622 aut. Nejprodávanějším lamborghini je SUV nesoucí název Urus. Za devět měsíců letošního roku se ho prodalo 4085 kusů.

Škoda zase jede. A bude mít Slavii

Škoda Slavia pro indický trh se zatím ukázala jen zamaskovaná.

Dva týdny stály linky ve třech českých závodech Škody Auto. Většina zaměstnanců zůstávala doma za osmdesát procent mzdy a jen část z nich chodila do práce, aby dokončila zhruba deset tisíc aut, které automobilka nestihla sestavit kvůli chybějícím dílům využívajícím nedostatkové čipy.

Linky už sice od nedělní noci znovu běží, ale firma hlásí, že z důvodu nedostatku polovodičů výrobu výrazně omezí i v příštích týdnech. Očekává, že do konce letošního roku vyrobí zhruba o 250 tisíc aut méně.

Podle Škody se nicméně situace s dodávkami polovodičů bude od čtvrtého čtvrtletí 2021 opět stabilizovat a ve druhé polovině roku 2022 se postupně uvolní.

I tak ale Škoda Auto nespí a uvádí na svět nové modely. V Česku to bude elektrický Enyaq Coupé, u něhož se na letošek plánovaná premiéra nejspíš přesune na jaro příštího roku. V Indii, kterou škodovce svěřil mateřský koncern Volkswagen, to s jistotou už letos bude sedan pojmenovaný Slavia. Po městském SUV pojmenovaném Kushaq to bude druhý model vyvinutý speciálně pro indický subkontinent.

Mercedes-Benz. Ne. Mercedes-AMG

Německá ikona luxusu ukázala novou generaci legendárního modelu, která mění spoustu zažitých klišé. Třeba že Mercedes musí být Benz. Ne. Může být i Mercedes-AMG. Zatím to platí jen pro tuto třídu, označenou písmeny SL, ale uvidíme, co přijde dál.

Třída SL je také vůbec poprvé ve své sedm desítek let dlouhé historii k dispozici jako čtyřkolka. S verzí s jen zadní poháněnou nápravou se ani nepočítá. Váha sice ve srovnání s předchozí generací právě kvůli pohonu všech kol dostává za uši, ale lepší jízdní vlastnosti dostaly přednost.

Novinka navíc potvrzuje návrat automobilek k plátěným střechám. Důvody? Oproti plechu nad hlavou nižší hmotnost, víc prostoru v kufru při jízdě se staženou střechou, lepší rozložení hmotnosti i elegantnější design. Takže vlastně proč ne? Navíc když ji můžete otevírat a zavírat až do rychlosti šedesát kilometrů za hodinu…

Vybírat zatím půjde ze dvou variant motorů. Pokaždé to ale bude čtyřlitrový osmiválec. Poprvé s výkonem 476 koní a schopností zrychlit z nuly na sto za 3,9 sekundy. Podruhé s výkonem 585 koní a zrychlením o tři desetiny sekundy svižnějším. Prodej začne v první polovině příštího roku.

Temná stránka postopuletního designu

Když si koupíte obyčejné černé auto, je na něm zhruba něco kolem tří kilogramů laku. Když si koupíte Rolls-Royce Black Badge Ghost, víte, že té barvy je o něco víc. Konkrétně 45 kilogramů.

Ani její nanášení samozřejmě není jen tak. Když už je jí pokrytá celá karoserie, tým čtyř řemeslníků ji ručně vyleští, aby vznikl pro Rolls-Royce charakteristický klavírní lak s vysokým leskem. Tahle operace trvá tři až pět hodin pečlivé práce. Neberte to za 950 tisíc korun navíc. Ale co už, když za auto dáte přes sedm milionů.

Speciální úprava Black Badge se na vozech Rolls-Royce poprvé objevila v roce 2016. Začalo se s modelem Wraith, poté se přidal i Dawn a SUV Cullinan. Nově je součástí rodiny i Ghost. Že se černá barva líbí, dokazuje fakt, že Rolls-Royce si v této úpravě, která ale zdaleka nezahrnuje jen černý lak, koupilo 27 procent zákazníků.

Jedna věc je vnější a vnitřní design, který spolehlivě oslní, což je výraz, který se dá v tomto případě použít i v souvislosti s černou barvou. Druhá věc je technika. Jejím srdcem je jak jinak než dvanáctiválec o objemu 6,75 litru s výkonem rovných šest set koní. Tisková zpráva z automobilky končí jednoduchou větou: Black Badge Ghost je již možné objednávat.