Český fintech segment právě prožívá velkou událost. Do Česka totiž oficiálně přichází další značka světového formátu – švédský startup Klarna. Ten je přední světovou společností zabývající se zprostředkováváním odložených plateb v e-commerce, od které se v minulosti inspirovalo například české Twisto.
Vstupuje na náš trh i navzdory tomu, že se investoři od firem z tohoto segmentu v posledním roce odklánějí a Klarna sama v prvním pololetí prohloubila ztrátu a ohlásila i propouštění.
„Ačkoli e-commerce v České republice roste ohromujícím tempem, nákupní proces je zde stále komplikovaný a plný nejistot. Čeští zákazníci si zboží objednané online chtějí před zaplacením prohlédnout a osahat, ale jejich možnosti jsou omezené pouze na zastaralé platby na dobírku či na využívání drahých kreditních karet,“ říká k příležitosti expanze do Česka spoluzakladatel a zároveň šéf služby Sebastian Siemiatkowski.
Jeho nákupní aplikace umožňuje spotřebitelům rozložení plateb za online nákupy, správu rozpočtu i sledování objednávek. Klarna do Česka vstupuje s produktem, kterým chce přilákat zákazníky na svou stranu. A tím je služba pojmenovaná „Pay in 3“, prostřednictvím které může člověk platbu za objednané zboží rozložit do tří měsíčních splátek.
V Česku tak bude moct platit u prvních zdejších partnerů Klarny, kam se zařadily společnosti jako H&M, síť lékáren Pilulka či prodejce obuvi Footshop. „Nabídka flexibilních plateb, které zákazníkům umožňují rozložení nákladů na nákup i vyzkoušení zboží ještě před samotnou transakcí, je zejména pro prodejce módy, jako je Footshop, silnou konkurenční výhodou,“ říká k tomu šéf Footshopu Peter Hajduček.
„Naším cílem je pomoci českým obchodníkům přizpůsobit se novým spotřebitelským požadavkům a díky oslovení nových zákazníků napříč celou Evropou se stát jejich hlavním motorem růstu,“ dodává k tomu ředitelka Klarny pro Česko a Slovensko Tereza Obrtáč.
Klarna má v současné době přes 150 milionů zákazníků po celém světě a loni zahájila agresivní expanzi na americký trh. Celkem pak od roku 2020 otevřela pobočky v jedenácti nových zemích.
Firmě se letos v prvním pololetí podařilo i díky expanzi navýšit příjmy na 9,1 miliardy švédských korun, tedy v přepočtu zhruba 20,5 miliardy českých korun. Zároveň ale, i kvůli výdajům na marketing v nových zemích, významně prohloubila ztrátu. Ta vyskočila z 1,8 miliardy v prvním pololetí minulého roku na současných 6,2 miliardy švédských korun, tedy v přepočtu na zhruba čtrnáct miliard českých korun.
Švédský startup proto v létě oznámil propouštění desetiny zaměstnanců a nedávno přišel s druhou vlnou. Počet svých zaměstnanců chce dostat na šest tisíc.
Klarně poté kleslo i ocenění, když od investorů vybrala osm set milionů dolarů, které ji ocenilo na pouhých 6,7 miliardy dolarů, tedy zhruba 171 miliard korun. To byl oproti předchozí valuaci v hodnotě 46 miliard dolarů podstatný propad, konkrétně šlo o pětaosmdesátiprocentní pokles.
Klarna ale není sama, kdo nyní bojuje s nepřízní investorů. Své by o tom mohl vyprávět podnikatel Michal Šmída, zakladatel v podstatě stejné služby Twisto.cz, který ji loni prodal za 2,2 miliardy korun australskému ZIPu.
Za svůj podíl si ovšem nevzal peníze, byl vyplacen v akciích firmy obchodované na australské burze. Zatímco však tehdy stály téměř sedm australských dolarů, dnes se jejich cena na burze pohybuje jen kolem sedmdesáti centů.
27. 9. 20223 min
Jan Strouhal
redaktor Forbes Česko
Má za sebou patnáctileté mediální kolečko v ekonomických médiích, věnuje se tématům z byznysu a to zejména energetice. Rád si ale občas odskočí i k lifeovým článkům.