Český fintech segment právě prožívá velkou událost. Do Česka totiž oficiálně přichází další značka světového formátu – švédský startup Klarna. Ten je přední světovou společností zabývající se zprostředkováváním odložených plateb v e-commerce, od které se v minulosti inspirovalo například české Twisto.

Vstupuje na náš trh i navzdory tomu, že se investoři od firem z tohoto segmentu v posledním roce odklánějí a Klarna sama v prvním pololetí prohloubila ztrátu a ohlásila i propouštění.

„Ačkoli e-commerce v České republice roste ohromujícím tempem, nákupní proces je zde stále komplikovaný a plný nejistot. Čeští zákazníci si zboží objednané online chtějí před zaplacením prohlédnout a osahat, ale jejich možnosti jsou omezené pouze na zastaralé platby na dobírku či na využívání drahých kreditních karet,“ říká k příležitosti expanze do Česka spoluzakladatel a zároveň šéf služby Sebastian Siemiatkowski.

Jeho nákupní aplikace umožňuje spotřebitelům rozložení plateb za online nákupy, správu rozpočtu i sledování objednávek. Klarna do Česka vstupuje s produktem, kterým chce přilákat zákazníky na svou stranu. A tím je služba pojmenovaná „Pay in 3“, prostřednictvím které může člověk platbu za objednané zboží rozložit do tří měsíčních splátek.

TRYSKÁČ
Předplatné Forbesu TRYSKÁČ

V Česku tak bude moct platit u prvních zdejších partnerů Klarny, kam se zařadily společnosti jako H&M, síť lékáren Pilulka či prodejce obuvi Footshop. „Nabídka flexibilních plateb, které zákazníkům umožňují rozložení nákladů na nákup i vyzkoušení zboží ještě před samotnou transakcí, je zejména pro prodejce módy, jako je Footshop, silnou konkurenční výhodou,“ říká k tomu šéf Footshopu Peter Hajduček.

„Naším cílem je pomoci českým obchodníkům přizpůsobit se novým spotřebitelským požadavkům a díky oslovení nových zákazníků napříč celou Evropou se stát jejich hlavním motorem růstu,“ dodává k tomu ředitelka Klarny pro Česko a Slovensko Tereza Obrtáč.

Klarna má v současné době přes 150 milionů zákazníků po celém světě a loni zahájila agresivní expanzi na americký trh. Celkem pak od roku 2020 otevřela pobočky v jedenácti nových zemích.

Firmě se letos v prvním pololetí podařilo i díky expanzi navýšit příjmy na 9,1 miliardy švédských korun, tedy v přepočtu zhruba 20,5 miliardy českých korun. Zároveň ale, i kvůli výdajům na marketing v nových zemích, významně prohloubila ztrátu. Ta vyskočila z 1,8 miliardy v prvním pololetí minulého roku na současných 6,2 miliardy švédských korun, tedy v přepočtu na zhruba čtrnáct miliard českých korun.

Švédský startup proto v létě oznámil propouštění desetiny zaměstnanců a nedávno přišel s druhou vlnou. Počet svých zaměstnanců chce dostat na šest tisíc.

Klarně poté kleslo i ocenění, když od investorů vybrala osm set milionů dolarů, které ji ocenilo na pouhých 6,7 miliardy dolarů, tedy zhruba 171 miliard korun. To byl oproti předchozí valuaci v hodnotě 46 miliard dolarů podstatný propad, konkrétně šlo o pětaosmdesátiprocentní pokles.

Klarna ale není sama, kdo nyní bojuje s nepřízní investorů. Své by o tom mohl vyprávět podnikatel Michal Šmída, zakladatel v podstatě stejné služby Twisto.cz, který ji loni prodal za 2,2 miliardy korun australskému ZIPu.

Za svůj podíl si ovšem nevzal peníze, byl vyplacen v akciích firmy obchodované na australské burze. Zatímco však tehdy stály téměř sedm australských dolarů, dnes se jejich cena na burze pohybuje jen kolem sedmdesáti centů.