Josef Trejbal samozřejmě není zdaleka sám, kdo by, jak sám říká, na covidové období nejraději zapomněl. Od obchodního ředitele portálu Letuška, prodejce letenek provozovaného společností Asiana, však zní tato charakteristika pádněji než od mnoho dalších. Byznys s letenkami totiž pandemie fatálně zbrzdila a ovlivňuje ho dodnes.

„Zkušenosti z éry covidu byly možná dobré v tom, že jsme je využili i nedávno, kdy se v důsledku války zavřelo nebe nad Ukrajinou a Ruskem a my museli dostávat klienty stejně jako na začátku pandemie operativně a velmi netradičními cestami zpět domů,“ ohlíží se Trejbal. V rozhovoru pro Forbes se ovšem věnuje spíše dnešku, byť pořád ovlivněného dopady koronaviru.

Jak se po dvou letech pandemie změnily v komerčním létání trendy?

Češi byli léta zvyklí hodně létat do Asie. Do Thajska, Vietnamu, na Srí Lanku. Nyní se tam ale vracejí velmi pomalu, právě kvůli přetrvávajícím omezením, na Srí Lance jsou navíc sociální nepokoje. O to víc je ale nyní v kurzu Mexiko a Jižní Amerika. Tato místa byla víceméně otevřená i během covidu a lidé se tam naučili létat.

Nejde ale jen o destinace – novým trendem také je, že je čím dál větší zájem o prémiové cestovní třídy. Covid vyvolal u některých cestujících potřebu stranit se ostatních a byznys třída jim tuhle potřebu v mnohem větší míře umožňuje naplnit. Ať už mnohem komfortnějším odbavením bez front, či izolovanějším místem v samotném letadle.

Hlavně odbavení bez front mi přijde lákavé, protože mám pocit, že se mnohdy ve srovnání s dřívějškem ještě zvětšily…

To souvisí s nedostatkem pracovníků na evropských a amerických letištích, což je další důsledek covidu. Lidé z leteckého průmyslu odešli a vracejí se velmi zdráhavě.

Pak se v halách tvoří fronty, aerolinky ruší jisté lety, protože mají málo stevardů nebo lety nemá kdo odbavit, informační telefonní linky jsou nahrazovány e-maily. S následky rušení letů máme pak plné ruce práce i my. Naše společnost by potřebovala zkušené letenkáře, ale ti na trhu nejsou.

Josef Trejbal

Cestující si tedy ve větší míře pomáhají k pohodlnějšímu cestování nákupem prémiových tříd?

Více než dřív je tady skupina lidí, která si může dovolit, aby jejich dovolená začala už na letišti. Business class nebo první třída byly před covidem spíše pro zástupce firem létajících za obchodními záležitostmi, teď je často vyhledávají i turisté.

Business class nebo první třída byly před covidem spíše pro zástupce firem, teď je často vyhledávají i turisté.

V kontrastu s tím bych ovšem vypíchl ještě jeden trend. Vedle cestujících vyžadujících co největší pohodlí se početně navýšila i skupina těch se zájmem o úplně holý tarif, k němuž si dokoupí služby podle vlastních preferencí. Dokoupí si fast track, salonek na letišti, jídlo na palubě nebo třeba odbavení zavazadel.

Hodně viditelným trendem je i to, že zatímco před covidem si pojištění pro případ zrušení letenky dělalo okolo dvaceti procent zákazníků, teď je jich už polovina.

Jaká je v porovnání s předcovidovou dobou nabídka destinací?

Letní letový řád nabízí přímo z Prahy 150 destinací, to je osmdesát procent nabídky rekordního roku 2019. Celkem jsme letos prodali letenky do zhruba devíti set destinací a očekáváme, že tohle číslo bude růst. V těch nejlepších letech bylo prodáno patnáct set destinací.

Pravdou ale je, že letecké společnosti zvažují mnohem pečlivěji než dřív rozlétávání nových destinací, protože váží každou korunu. Poměrně často se naopak setkáváme s tím, že ruší lety, které nejsou ekonomicky rentabilní.

Inflace a stoupající ceny energií budou navíc letenky prodražovat…

Letecké dopravě samozřejmě jako všude jinde rostou vstupní náklady. Nejvýrazněji se jí asi dotýkají ceny ropy, což má vliv na palivový poplatek.

Ten není v rámci Evropy vzhledem ke vzdálenostem nikterak výrazný. A neprojevil se ani na letech do USA, u nichž hraje roli to, že Američané nemají o Evropu velký zájem, protože si ji spojují s Ukrajinou, a je tím pádem dostatečná kapacita letů plus velká konkurence společností.

Složitější je Asie, kde se navíc kvůli zavřeným prostorům nad Ukrajinou a Ruskem prodlužují vzdálenost a doby letů, což kromě nákladů na palivo zvyšuje i navigační poplatky či náklady na posádky. A protože se k asijským letům ještě nevrátily všechny aerolinky, ani konkurence není tak velká.

Neubylo firemních cest? Nevyměnily firmy definitivně letenky za online schůzky?

Naopak. Od začátku roku vzrostla frekvence služebních leteckých cest na čtyřnásobek a každý měsíc jejich počet stoupá o patnáct procent. Firmy a korporáty se rozlétaly.

Tomu se mimo jiné přizpůsobila i naše společnost. Zavedli jsem na webovém portálu rezervace pro firemní klientelu, ale také pro velmi snadné vyhledávání letenek do první a byznys třídy, což souvisí s trendem, o kterém jsem už hovořil.