skip to main content
Český byznys

Tak trochu jiné družstvo. Farmáři spojili síly a vytvořili lovebrand

Rajčata, která k vám nejedou stovky kilometrů v kamionech. Vypěstovaná ve sklenících na jižní Moravě, zalévaná dešťovou vodou a po sklizni jedoucí rovnou do obchodu. Čerstvé, bez chemie a ekologicky.

Tohle všechno je krédo Čerstvě utrženo, družstva osmi farmářů v jehož čele sedí tři podnikatelé a kamarádi, stojící zprvu u zrodu výstavby moderních skleníků pod zlínskou firmou NWT manželů Vítkových.

Právník a majitel vyhlášeného penzionu Zikmundov a společnosti Farmarket Adam Havlíček, developer a vlastník Agro Maryša David Tauber a Marek Jedlička z Agro Haná chtěli jít jinou cestou než většina zemědělců a prorazit jako nezávislý zelinářský brand.

Před čtyřmi lety se rozhodli spojit a vybudovat brand v segmentu ovoce a zelenina. Dnes, po čtyřech letech společného fungování, spojuje jejich značka Čerstvě utrženo deset farem a více než tři sta zaměstnanců, jejichž počty se v sezoně rozrostou klidně na dvojnásobek.

Pracují ve čtyřech rozsáhlých sklenících vybudovaných ve Velkých Němčicích, Mutěnicích, v Kostelci na Hané a Smržicích. Právě tam pěstují vyhlášená rajčata Nelinka nebo Strabena, která se svou chutí stala v Česku fenoménem. 

Reklama

„Mám rád kvalitní jídlo, což jde vidět u nás v Zikmundově. Moje osobní motivace byla vždy kvalita a chtěl jsem, aby byla v Česku značka ovoce a zeleniny, která bude splňovat ty nejnáročnější požadavky na chuť a dalo se na ně spolehnout,“ vysvětluje Havlíček.

O české produkty je zájem i ze strany supermarketů. „Je to jejich výkladní skříň a sortiment, který lidé kupují každý den. Podařilo se nám tak dostat do téměř každého velkého obchodu a dokonce i na Rohlík, což nám pomohlo především během covidové krize,“ říká.

Aby tohle všechno mohlo fungovat, je právě nutné s obchody spolupracovat napřímo. „Ne každý distributor zeleniny je totiž seriózní, a tak ne vždy uvádí pravdivě původ svého zboží,“ pokračuje podnikatel.

Družstvo začínalo s pěstováním rajčat, ale zadarmo to nebylo. Rajčatové osivo je dražší než zlato, a tak dvoukilový sáček semínek odrůdy Nelinka vyjde na jednotky milionu korun. „V tomto sáčku je sedmdesát tisíc potencionálních rajčátek, které potřebují dva a půl hektarů,“ vypočítává Havlíček.

Pokračovat ve čtení 1/2