Je to poprvé v téměř padesátileté historii pražského metra, kdy o podobě jedné z jeho stanic rozhodla mezinárodní architektonická soutěž. Vyhrálo ji liberecké studio Petr Stolín Architekt, podle jehož návrhu dostane svou tvář Depo Zličín, které prodlouží stávající linku B.
Stane se tak 62. stanicí metra a jednou z mála povrchových. Sloužit bude jako přestupní bod na žlutou trasu nejen řidičům parkujícím v novém parkovacím domě P+R pro zhruba 600 aut, ale i cestujícím z příměstských linek. A využívat ji v budoucnu mají i obyvatelé okolních domů, především v ulici Na Radosti, kde se plánuje další výstavba.
„V západní části Prahy tak vznikne důležitý přestupní uzel mezi automobilovou dopravou a MHD, který odlehčí centru od zbytečné dopravy,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady pražského dopravního podniku. „Cestující se díky tomu ze samotného okraje města dostanou metrem do centra do zhruba třiceti minut od zaparkování,“ dodává.
Cílem architektonické soutěže, kterou pořádal Czechdesign a Metroprojekt Praha pro pražský dopravní podnik, bylo najít koncept, který propojí funkcionalitu a estetický prvek veřejné stavby.
„Architektura, design a funkcionalita, ať se jedná o stanice metra, nebo dopravní prostředky, by se měly vzájemně doplňovat a oba vlivy by měly být v rovnováze, nikoli jeden na úkor druhého,“ vysvětluje Anna Švarc, architektka metra Dopravního podniku Praha. I proto se podle ní soutěží design nových vozů lanovky na Petřín, podoba lanovky Podbaba–Bohnice či se vypisuje výtvarná soutěž na stanice čtvrté linky metra D.
Vítězný návrh Depa Zličín od Petra Stolína, držitele ocenění architekt roku 2022, zaujal porotu konceptem, ve kterém autor rozvíjí a regeneruje místo skrze umění a kulturu. Využívá k tomu jak střechu stavby, tak i její nástupiště. Pracuje s terénem, přirozeným světlem a zelení.
„Konečná není konečná. Naším cílem bylo vybudovat prostor, který bude dlouhodobě udržitelný a schopný rozvoje. A výtvarné umění aktivně místo ovlivňuje,“ vysvětluje Stolín, s nímž na návrhu spolupracovali jeho bratr a výtvarník Jan Stolín, Josef Stolín a Alena Mičeková.
Stanice má být podle návrhu částečně zapuštěná do svahu, díky čemuž budou moci lidé chodit po její střeše a zároveň bude místem pro pořádání výstav a dalších akcí.
Architektonická soutěž, které se zúčastnilo šest architektonických ateliérů, měla dvě fáze a podle Jany Vinšové, ředitelky Czechdesignu, na její vypsání u stanice metra čekala nejen odborná veřejnost nejméně poslední tři dekády. „Doufáme, že v této praxi budou nejen dopravní podnik, ale i další veřejné instituce pokračovat,“ říká.
Vítěz soutěže musí na základě svého návrhu vypracovat architektonickou studii, na niž pak naváže dokumentace pro územní rozhodnutí. Dalším krokem bude získání stavebního povolení.
Samotná stavba pak má začít v roce 2026 společně s výstavbou parkovacího domu a nových autobusových zastávek. Vyjde na více než miliardu korun.