Jestli dnes někam kromě rozvozu potravin putují velké investiční peníze, je to fulfillment. Služba, umožňující i menším a středním e-shopům pohodlně prodávat online bez nutnosti provozovat vlastní sklady a logistiku, zažívá zlaté časy.
Správně hádáte, že právě z fulfillmentu vzešel jeden z nejpozoruhodnějších českých byznysových příběhů posledních let – Honza Bednář a jeho floridský ShipMonk. Právě v něm si ke konci loňského roku koupila za 290 milionů dolarů minoritní podíl společnost Summit Partners, aby firma jen pár týdnů poté získala od Periphas Capital dalších 65 milionů.
Právě v těchto dnech si investici připsal i konkurent ShipMonku zvaný ShipBob. Také vznikl před sedmi lety, také se zabývá fulfillmentem pro malé a střední online obchody a také jde o pořádná čísla.
V investičním kole Series E si firma došla pro 200 milionů dolarů (zhruba 4,3 miliardy korun). Kolo vedli investoři Bain Capital Ventures a přišlo skoro rok poté, co společnost získala 68 milionů dolarů od venture kapitálového SoftBank Vision Fund.
Celá paralela je o to zajímavější, že ShipMonk Honzy Bednáře má přímo na svém webu uvedeno: „Hledáte alternativu ShipBoba? Poznejte ShipMonk.“ A následuje i kompletní porovnání cenových plánů a doplňkových služeb, včetně zkušeností zákazníků, kteří k ShipMonku od ShipBoba přešli.
Podobnost nicméně končí finančními výkazy. ShipMonk loni utržil 150 milionů dolarů, zatímco ShipBob je zhruba poloviční. Na rozdíl od projektu českého rodáka, který je v černých číslech od samého začátku, si podobně nazvaná firma sáhla na zisk až v posledním kvartálu loňského roku.
Kde se firmy také liší, je počet fullfimentových center. ShipBob jich má šestnáct, ShipMonk zatím tři. Čtvrté otevře v Texasu a páté v rámci expanze na starém kontinentu.